Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 11:54 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: wat is circus
BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 8:46 am 

Bij de Stichting Circuscultuur een interessante vraag die op honderden manieren kan worden ingevuld. Namelijk: wat is circus.
Natuurlijk is dit ook een prachtige vraag voor alle forumleden. Barst maar los zou ik zeggen. Wat is volgens jou de definitie van circus. En of je dat nu vanuit je klassieke circus bekijkt, of vanuit je jeugdcircus of wat dan ook. Ik ben benieuwd.

Berichtonderwerp: Re: wat is circus
BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 9:14 am 

Circus is een reizende vorm van vermaak die zowel jong als oud kennis laat maken met bijzondere kunsten van mensen en dieren uit alle windstreken. Circus ontroert, verbluft en verwondert.

Wat mij persoonlijk aanspreekt.... moeilijk in woorden te omschrijven. Het reizen, mensen vermaken, de magie van iedere dag,week een andere plaats, combinatie mens en dier....

En hoeveel mensen ook beweren dat er geen toekomst in het circus is, hoeveel er zeggen dat het niet meer van deze tijd is; als ik ergens ben gaat het ALTIJD over circus. en niet omdat ik er zelf over begin. Het heeft toch nog altijd iets magisch.

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 9:23 am 
Site Admin

Daar bestaan al hele mooie definities van. Door de eeuwen heen heeft het begrip "circus" behoorlijk wat veranderingen doorgaan. Om de discussie simpeler te maken zou ik willen vragen:

Als je zegt "ik ga naar het circus", waar denk je dan aan?

De één denkt aan een grote tent waar mensen en dieren optreden, de ander denkt bijvoorbeeld aan een kroeg die "het circus" heet.
Ik persoonlijk denk toch aan het eerste. Als ik jeugdcircus bedoel dan zeg ik wel jeugdcircus. Maar het begrip is natuurlijk wel rekbaar. Als ik a.s. zondag naar Wintercircus Hanson in Waalwijk ga, dan ga ik ook naar het circus, al is het niet in een echte tent. En als ik bijvoorbeeld naar Cirque du Soleil zou gaan dan zou ik niet zeggen "ik ga naar het circus" maar "ik ga naar Cirque du Soleil".
Er zijn genoeg grensgevallen. Cascade wordt al moeilijk. Geen tent en geen dieren. Dan moet je na de voorstelling bij jezelf te rade gaan of je een circusgevoel hebt ervaren.

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 9:35 am 

Circus is voor mij ook circusspel leren op allerlei circusscholen.

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 10:11 am 

heuvels schreef:
Als je zegt "ik ga naar het circus", waar denk je dan aan?
Aan paarden en zaagsel - in een tent!

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 10:18 am 

Alleen jammer dat er van de leerlingen van circussscholen slechts een heel klein gedeelte ook echt in een klassiek circus wil gaan werken.

Bij vele wordt het klassieke circus zelfs als niet volwaardig gekwalificeerd heb ik het idee. Jammer want er is in Nederland talent genoeg...

Dan kan het beter 'balletschool waar je ook met hoepels mag spelen' genoemd worden!

Maarja wat natuurlijk het belangrijkste is is dat kinderen actief bezig zijn met circus en dat is natuurlijk altijd goed!

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 10:44 am 
Site Admin

De doorstroming van de jeugd stagneert altijd wanneer ze ouder worden. Door studie, verkering of andere interesses haakt men af. Dit gaat op voor alle verenigingen, sportclubs, maneges etc. Dus ook voor circusscholen.

Doorstroming naar familiecircussen is al helemaal lastig. Dan moet je eerst introuwen in de familie of zo. Je ziet wel talenten komen bovendrijven in kleinere circussen met een wisselend programma. Ik denk vooral aan het Magic Circus maar ook aan bijvoorbeeld Sijm.

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 11:05 am 

Circus is een vorm van (volks)vermaak waarbij acrobatie, dieren en lachen hand in hand gaan;
en daar horen ook een paar dingen bij die onlosmakelijk de sfeer brengen: uiteraard een ronde piste met zaagsel,
de muziek en de typische kostuums.

Als de piste en de dieren ontbreken dan is het eerder "theatercircus"

Bij echt goed circus zijn de elementen in evenwicht:
dat is als bij een goed recept, als daar een element te weinig in zit dan zit het niet meer in evenwicht en is het uit balans.
En das precies het geval met goed circus de acts moeten elkaar afwisselen: niet te veel acrobatie, niet te weinig dieren en om de spanning te doorbreken de lach.

En Kevin heeft een enorm punt: de "circus"scholen schieten dan wel als paddestoelen uit de grond
maar zelfs bij de professionele opleidingen kan je op 1 hand tellen wie daarvan in een echt traditioneel circus terecht komt.
Ze komen allemaal terecht in ofwel het theatercircus of ze beginnen een eigen eenmansbedrijf waarbij er dan straatanimatie, e.d word aangeboden.

En ik heb het idee dat het familiecircus ook niet echt gaat zoeken tussen de studenten van circusscholen.
Daar wordt er toch echt gerekend op de opvolging uit eigen familie.

BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2012 12:43 pm 

Voor mij is circus een gevoel van geluk, nostalgie, bravour en toewijding. Tenten met geuren van zaagsel en paarden, geluiden van ( roof) dieren en een orkest. Vreugde en applaus. De gulle lach en zweetdruppels. Kostuums en schmink. Sensaties en bewondering. Vermaak voor jong en oud.
Circus is verleden heden en toekomst.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00