Gisteravond weer eens naar de kerk geweest, naar het orgelcircus deze keer. Bij binnenkomst viel gelijk al de bijzondere verlichting op. Maar liefst zes orgels werden door veelkleurige spots uitgelicht, het hele interieur ging daar in mee.
Niet dat de kerk ontheiligd werd door een overvloedige circussfeer, integendeel! Mijns inziens een juiste verhouding tussen respect voor de omgeving en het thema.
Het publiek moest mobiel zijn om het programma te kunnen volgen. Het leek wel een golftournooi. Een willekeurig orgel begint te spelen, en daar vlakbij duiken dan een paar Codarts artiesten op met diverse acts zoals jonglage, grondacrobatiek en diabolo. Ook werden er antieke circusfilmpjes getoond op een doek.
Bij elke nieuwe act begon het publiek weer te lopen naar een andere hoek van de enorme kerk. Als fotograaf ben je dan vaak te laat om een mooi plekje te vinden.
Vooral de finale was indrukwekkend, als alle orgels beurtelings hun bijdrage leveren. Als je daar middenin zit geeft dat een enorm ruimtelijk effect.
De muziek was lichtvoetig, geïnspireerd uit de tijd rond 1900 in Parijs, dus niet de bekende circus rampestampers zoals wij zo goed kennen. Helaas geen grof orgelgeweld waar ik persoonlijk van hou.
Al met al ben ik blij dat ik geweest ben. Een bijzondere ervaring!