LOUIS VUITTON: CIRCUS ALS THEMA
Inderdaad, de hele wereld en het hele leven is een circus. Als je er oog voor hebt struikel je er soms over...
Ben ik dinsdag in de Bijenkorf in Amsterdam -omdat ik daar graag kom (maar te vroeg voor de èchte opruiming, want nog nergens stickertjes met 70% korting te zien...) en om te schuilen voor het noodweer.
Onderweg naar Carré en een paar uur over...
Wil ik net het pand verlaten zie ik daar een shop-in-shop (die krijgen ze steeds meer...) van Louis Vuitton, u weet wel, dat van oorsprong Franse tassenmerk (en inmiddels ook schoenen, horloges, sjaaltjes en nog een hele trits aan accessoires) uitgegroeid tot het grootste concern ter wereld op dit gebied, met in totaal ongeveer 18.000 werknemers, verdeeld over 20 fabrieken en 460 winkels in 60 landen. Waarvan twee in ons land, één in de P.C. Hooftstraat (uiteraard) en de tweede nog niet al te lang waar ik dus was. En, om belastingtechnische redenen, nog een hoofdkantoor op één van de bekendste grachten, net als bijvoorbeeld de Rolling Stones.
Dus eigenlijk een Nederlands bedrijf, maar dat willen ze niet echt weten. Kom je op hun site
http://www.louisvuitton.com dan kun je vervolgens kiezen voor taal of land, wij horen daar niet bij! Groot genoeg om te grootverdienen, te klein voor een eigen siteje....
Terug naar waar het om ging, die indoorwinkel in Amsterdam. Want wat zie ik daar: een schitterende olifant die op een grote bol staat te balanceren! Uiteraard met een tasje aan zijn slurf. Geen grijze olifant, maar prachtig in vakjes gekleurd, rood, oranje en gebroken wit. Binnen meer aanwijzingen die op Circus duiden. Dus maar even gevraagd aan een personeelslid (op dat niveau mag je niet meer spreken van een verkoper...) die me haarfijn wist uit te leggen dat CIRCUS het huidige thema is van het bedrijf. Onmiddellijk startte hij een programma op zijn computer om me daarvan te overtuigen. En ja hoor, daar vlogen de schaduwen van tasjesrovende duifjes al door beeld...
Ga maar naar de site, kies een willekeurige taal of land (United Kingdom for instance) en in het midden verschijnt na de intro dezelfde olifant, die 'A magical parade filled with dazzling surprises' aankondigt. En hij vraagt beleefd: 'See the whole show'. En dat willen we natuurlijk!
Het begint met schoteltje draaien (vaak kun je inzoomen om het met de cursor te laten bewegen) en rechts in de hoek zit een witte muis met het bordje 'see the next act'. En dan begint de voorstelling pas echt, compleet met zeeleeuwen, jonglerende muizen, rondspringende konijntjes, balancerende apen (mag dat nog wel?), jongleurs, goochelaars, witte duifjes en natuurlijk die fraaie olifant.
Wanneer de voorstelling is afgelopen kan men nog ergens kiezen voor 'See more magic', nou we er toch zijn slaan we ook dat niet over. Daar de 'foto's' uit de show en aanvullingen met ondermeer in eerdergenoemde kleuren gestreepte zebra's. Heel uniek!
Oké, allemaal niet geheel realistisch (maar de realiteit kennen we maar al te goed), maar toch te waarderen dat zo'n wereldmerk uitgerekend 'ons' circus als onderwerp kiest voor een campagne all over the world! Waarvoor dus hulde!
Want ik zei het al eerder, ieder keer als het circus in wat voor verband dan ook genoemd wordt is dat reclame voor het echte circus!
(Oja, en nog bedankt voor dat leuke tasje...)