Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mei 16, 2024 8:59 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Water for Elephants
BerichtGeplaatst: do feb 16, 2012 4:34 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nog maar weer een paar aanvullinkjes.

Het boek heet in het Nederlands Water voor de Olifanten. De was ik vergeten.

Wat ik me nog verbaasde was dat die olifant haast nog meer van drank hield dan de directeur. Later om de pijn te verzachten, weet niet of dat zo werkt bij olifanten. Maar voor die tijd sloeg hij ook al een glas champagne achterover.

Nog een paar dierennamen vergeten. De beer heet in het echt Amos, die zie je wel vaker in een film. Twee van de zebra's heten Widowmaker, vast geen schatje, en de ander Stripes. Hoe bedenk je het. De hyena, die zag ik nog nooit in een circus want dat zijn geen schatjes, heet Bonzai. Dat ken ik alleen als kleine boompjes.

Nog even over dat mooie witte paard. Ik heb iemand anders de film ook laten zien en die weet nogal veel van paarden. Denkt hij. Hij zegt in ieder geval dat dat met dat afmaken niet zo goed klopt. Want als een paard hoefbevangen heeft, zoals in de film gezegd, dan kan het als het afgemaakt moet worden al helemaal niet meer lopen. En als het pas begint en dat heeft ook niks met een wond onder de hoef te maken maar zit van binnen, dan is het nog best te redden. Hij kent zelfs iemand die dat zijn specialiteit is.
Maar dat is vaak bij films. Ook al hebben ze mensen die er veel van weten gevraagd om adviezen dan nog zie je soms stomme dingen als je er zelf verstand van hebt.
Zo was er vorig jaar een paardenfilm in de bioscoop en die zal dus ook wel binnenkort op dvd te koop komen. Die heet Pennys Shadow. Een Nederlandse film, heel leuk ik denk op Vlieland opgenomen. Met veel paarden en pony's er in.
Voor advies was de officiële paardensport bond gevraagd. En dan zie je in de film dat een meisje een paard een hele appel voorhoudt. Iedereen die iets met een paard heeft of doet weet dat je dat nooit mag doen. Want als die appel heel bij een paard in zijn keel schiet dan is die de volgende dag dood. Want paarden kunnen niet overgeven zoals mensen en andere dieren. Dus die blijft steken. Heel gevaarlijk. Maar dat zagen die adviseurs gewoon maar over het hoofd.

Hoe hoefbevangen komt is ook wel belangrijk want er zijn altijd veel paarden en pony's in circussen. Dat komt door teveel en te goed voer. Dat is te rijk aan koolhydraten en eerder dachten ze ook eiwitten. In Australë was een paar jaar geleden een onderzoek dat wees uit dat het om de suikers gaat, fructose. Het eerste wat je moet doen als een paard aanleg heeft om het te krijgen is dus schraler zetten. En geen brood, wortels of appels. En ook geen suikerklontjes, dat snap je. Daar gooien ze je bij sommige circussen haast mee dood. Dan wordt dat bij dat paard letterlijk!
Hoefbevangen is bij ezels doodsoorzaak nummer 1. Voor ezels is brood vergif en daarom horen ze niet in een kinderboerderij tenzij daar streng op gelet wordt. Want ze zijn er wel gek op, dan kun je het zien als drugs geven aan kinderen.
Dat zie je ook met die suikerklontjes, die vinden ze de eerste keer niet eens lekker en spugen ze uit!

Had ik het gisteren ook over de film Hugo, nou die gaat vandaag pas voor het eerst draaien in Nederland dan. Het heeft een heel klein beetje met circus te maken want het gaat over de filmpionier Georges Méliès, die leefde van 1861 tot 1938. Dat was een circusartiest, onder meer een goochelaar, met een eigen theater in Parijs. In 1895 zag hij de eerste filmvoorstelling ter wereld van Lumière en werd gefascineerd door film als medium. Hij maakte meer dan 500 films waarvan de meeste verloren gingen.
Martin Scorsese maakte de film als eerbetoon aan die man. De film kostte 170 miljoen dollar. Daarvan werd onder meer een deel van Parijs in 1931 nagebouwd.
De hoofdfiguur Hugo leeft als wees in een enorme stationsklok en beleeft allerlei avonturen. En er is een terugblik naar die vroegere filmmaker.
Er zijn maar liefst 11 Oscarnominaties, dus is het wel de grootste concurrent van The Artist. Maar geen enkele nominatie voor de spelers, allemaal voor de cinematografie zoals dat heet.
En de hond die ik gisteren noemde is de hond van de stationsopziener die op wezen jaagt. Die rol wordt gespeeld door Sasha Baron Cohen, nou, die kennen jullie misschien wel uit hele andere films. Maar verder hele goeie recensies.

Nu kom ik weer niet aan die foto's toe maar die houden jullie tegoed.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Water for Elephants
BerichtGeplaatst: wo feb 29, 2012 5:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Nou eindelijk dan, de beloofde foto's.
Hierbij wat uitleg, dan kunnen de foto's gewoon onder elkaar.
Eerst de titel en 2 filmposters. Dan een dvd-omslag of inleg zo je wilt. Bekijk ze maar eens goed, alledrie de foto's zijn verschillend! Of ze kijken anders maar vooral de kleding verschilt. Een rooie jurk, een zwarte jurk, de directeur rechts, de directeur links, in vest of met een jasje aan. De achtergrond wisselt, en Rosie de prachtige olifant, op de eerste foto's met haar hoofdtooi uit de film en op de laatste ineens een geheel nieuwe!
En je gelooft het misschien niet, de omslag van de zojuist uitgekomen dvd in Nederland is nog weer anders en hier dus niet eens bij!

Daarna de boekomslagen van de Engelse of Amerikaanse versies. Gevolgd door die van de Nederlandse pocket.

Dan een paar foto's uit de film. Eerst de hoofdrolspeelster Reese Witherspoon, ze speelt Marlena Rosenbluth, de vrouw van de directeur. Dan samen met de jonge dierenarts Jacob Jankowski (Robert Pattinson). En als derde de bekende foto van Jankowski samen met een slapende Rosie. Let op haar slurf over zijn been!

Daarna zes foto's van de prachtige trein terwijl die door een sinaasappelplantage rijdt. Eerst de locomotief. Maar let vanaf de tweede op de schitterend geschilderde wielen van de kooiwagens! En ze zijn allemaal verschillend, ook de zeilen. Bij het maken ervan hadden de makers echt oog voor detail!
Op de laatste treinfoto het directierijtuig.

Een vraag die op allerlei forums in vooral Amerika steeds weer naar voren kwam: heeft het circus uit de film dat Benzini Brothers heet, echt bestaan. Het antwoord is nee. Dan weten jullie dat ook weer.
Waarschijnlijk om schadeclaims en zo te voorkomen want daar zijn ze daar nogal sterk in is voor een fantasienaam gekozen. Wel is ontdekt dat de schrijfster zich behoorlijk heeft laten inspireren door een circus wat in die tijd wel bestond het Gentry Bros Circus. En daar vond ik een affiche van uit die tijd met daarop een zelfde soort mevrouw als in dit verhaal ook met zo een mooi wit paard. Dus dat kan best eens kloppen.

Schreef ik nog even over de waargebeurde circusrampen die achterin het boek stonden.
Tot slot een foto van misschien wel de grootste circusramp uit de geschiedenis.
Op 6 juli 1944 brak tijdens de voorstelling in Hartford in de Verenigde Staten brand uit in de tent van Ringling Bros and Barnum & Bailey.
De voorstelling, gelukkkig overdags anders was het nog een grotere ramp geworden, was uitverkocht en er waren 10.000 mensen binnen.
Hoeveel slachtoffers er precies vielen weet ik niet maar op de avond van de ramp waren er al 127 doden te betreuren. Verschrikkelijk. Als je goed kijkt zie je een moeder en dochter staan te wachten of de rest van het gezin er wel uit komen.
Overigens heeft deze ramp totaal niets met het filmverhaal te maken hoor, dat eindigt in ieder geval niet met een brand. Want dan zou ik het hier niet hebben verraden.
Nou, veel kijkplezier maar weer.

O, en speciaal voor Martijn: voor de foto's van de film en de omslagen van dvd en boeken is geen toestemming gevraagd. Want dat hoeft niet als het om promotie gaat.
Dat moet dus nog wel even: Lees het boek en zie de film. In welke vorm dan ook. Allebei zeer de moeite waard!


En dan nu de foto's:

Afbeelding

en op onderstaande link de rest:
http://naskast.synology.me/album/displayimage.php?album=445&pid=13117&slideshow=5000#top_display_media


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.