Dat is ook zo: het is een heel ernstige zaak. Zomaar wat doen en er op los improviseren helpt niet. Uiteraard kan het eens zijn dat je er iets uitflapt of je plots in een situatie komt dat het grappig werkt: en dan hou je dat er nadien ook in. Maar over het algemeen moet alles goed getimed zijn ja: moet elke beweging en elk zinnetje precies op dezelfde plaats komen. Dat leert elke komiek en elke acteur als hij ouder word en wat meer ervaring krijgt. Dat als je met dingen gaat schuiven kwa timing dat ze meer meer of minder effect krijgen.
Dat circusclownerie echt wel een aparte branche is dat is al meer dan eens bewezen: Het laatste wel zeer treffend voorbeeld daarvan was Zuccolini bij Knie. Een zeer bekend Zwitsers komiek. Zoals vaker bij Knie hebben ze dan bekende komieken en soms komt dat aan ( als ze hun acts aan het circus aangepast hebben) en andere keren slaat dat echt tegen.
Als je van het idee uitgaat dit is een leuke grap en daar lacht iedereen om dus dat werkt: dan heb jet het vaak mis. Een standup comedian in een circuspiste plaatsen en hij gaat helemaal de mist in!!
Bernhard Paul die omschrijft het aardig: een circusclown is pas goed als een kind en de intellectueel op hetzelfde moment lachen. Dan is zijn humor voor iedereen begrijpelijk.
Ik zeg helemaal niet dat er geen goede jongere clowns zijn, maar over het algemeen krijgt een clown meer " character" als hij/zij ouder word. Dan leer je om met minder middelen, minder beweging en de juiste mimiek op het juiste moment meer effect te krijgen.
Over het algemeen opereer ik in de piste alleen: maar je hebt dan uiteraard wel eens assistentie nodig. En na een voorstelling vroeg zo'n collega die geassisteerd had, maar waarom had die grap vandaag bijna geen effect terwijl ze er gisteren plat om lagen?? Ik heb toch precies hetzelfde gedaan en jij ook. Dezelfde woorden en dezelfde beweging. Waarop ik hem gevraagd heb of het echt precies hetzelfde was. De repliek net na het antwoord: waardoor het spontaan en verrassend was, was zijn intonatie hetzelfde, kwam de beweging precies op het juiste moment en niet te lang na mijn aanzet enz.... Dat bleek inderdaad niet het geval. En dan ga je aan die dingen werken en op de precisie werken.
Wat ik hierboven wel een heel goede opmerking vind: video's van je optreden maken! Daar leer je enorm uit. Je leert de dingen zien door de ogen van het publiek. Vaak confronterend en pijnlijk hard, maar je gaat dingen zien waar je zelf geeneens van bewust bent.
_________________ Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical
|