Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 09, 2025 11:45 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 14, 2013 9:54 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
ja er is een verschil in publiek tussen Nederlanders en Belgen:

Dat zouden ze toch al lang moeten geweten hebben! Nederlanders krijg je veel sneller mee en zijn een pak spontaner.
Publiek laten meeklappen of iets laten roepen of meezingen gaat een stuk sneller dan in Belgie.
Daar is de grens om mee te doen aardig wat hoger.
Probeer maar eens een "vrijwilliger" te zoeken voor een act: In Belgie hebben ze dan zoiets van oh nee he. Help, en ze gaan zich allemaal zo onopvallend mogelijk maken.
Kom ook niet van een podium af of uit de piste ( doorbreek dus de vierde muur niet) want dat vinden ze niet echt leuk.

Nederlanders doen meteen spontaan mee en er dient zich wel iemand aan. Ze zijn ook niet verlegen.

Als artiest kan je daar je voordeel echt wel uit halen.

Ik merk toch wel dat er in beide landen iets gemeenschappelijks is wat clownacts betreft: te lang uitgesponnen nummers worden echt niet geaprecieerd: liefst kort maar krachtig
en zoals vroeger met erg veel blabla dat spreekt ook niet meer aan.
Publiek van vandaag is op snelle visuele dingen ingesteld.
En als je vroeger wel eens kon opbouwen naar 1 grote pointe toe moet je nou zien dat je op korte tijd meerdere kortere dingen hebt.
Er moet wat te zien zijn en het moet vooruit gaan. Anders ben je je publiek zo kwijt
over het algemeen zijn de nummers heel wat korter geworden: waar in de jaren 50/60 nog vlotjes een clownsentree van 25 minuten kon + nog enkele ruime reprises was het in de jaren 80/90 nog maximaal 15 a 17 minuten en vandaag de dag vinden ze 10 minuten al lang

Wat dan weer wel een verschil is tussen Nederlands en Belgisch publiek: en dat zie je ook aan de stand up comedians.
Het mag in Nederland allemaal best wat groffer: wat verder gaan.
Kijk bv maar naar Paul de Leeuw: die vinden ze bij ons in Belgie toch vaak net te ver gaan

Humor is universeel maar toch overal anders: Nederlanders houden van visuele zaken, In Frankrijk vinden ze dan weer dat er best een aardig woordje gesproken grappen tussen mogen en die houden ook van muziek, bij de Spanjaarden en andere zuiderse landen hebben ze het meer op fysieke humor begrepen ( daar mag er al eens een oorvijg meer knallen), Duitsers zijn een ietwat geduldiger publiek en daar kan je al eens een tragere act presenteren, maar o wee als er na een tijdje dan toch niks spectaculair komt. En de skandinaven dat is iets aparts: die zijn echt veel minder vatbaar voor clownerie: die zijn te nuchter om mee te gaan in de fantasie van een august.

Ook een algemeen geweten iets: clownerie door kinderen word schattig gevonden maar ook niet meer dan dat. Een volwassen clown beheerst veel meer zijn mimiek en heeft meer gevoel voor timing

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:21 pm 
Offline

Lid geworden op: vr dec 09, 2011 5:00 pm
Berichten: 202
"Humor is een ernstige zaak," merkte een komiek eens op, en ik deel zijn mening. Grappig zijn is heel moeilijk. Een ogenschijnlijk eenvoudige - maar wel heel komische - taartengooi act van de Brenner clowns is tot op de seconde doordacht en getimed. Ook de muzikale clown Harry Harizanov (die in 2011 bij Renaissance optrad) was grappig, doordat hij een muzikaal talent had en keer op keer een nieuw instrument tevoorschijn toverde om daar met aanstekelijk plezier op te spelen. De Stoliarevs zijn in beginsel heel goede acrobaten, die over muzikaal en acteertalent beschikken. Ik deel Mario Rutellis visie dat oudere clowns effectiever zijn, omdat ze meer ervaring hebben en hun mimiek subtieler is. Grofheid (Paul de Leeuw, Theo Maassen) doet mij net als het Vlaamse publiek daarentegen minder.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 15, 2013 9:40 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Dat is ook zo: het is een heel ernstige zaak. Zomaar wat doen en er op los improviseren helpt niet. Uiteraard kan het eens zijn dat je er iets uitflapt of je plots in een situatie komt dat het grappig werkt: en dan hou je dat er nadien ook in. Maar over het algemeen moet alles goed getimed zijn ja: moet elke beweging en elk zinnetje precies op dezelfde plaats komen. Dat leert elke komiek en elke acteur als hij ouder word en wat meer ervaring krijgt. Dat als je met dingen gaat schuiven kwa timing dat ze meer meer of minder effect krijgen.

Dat circusclownerie echt wel een aparte branche is dat is al meer dan eens bewezen:
Het laatste wel zeer treffend voorbeeld daarvan was Zuccolini bij Knie. Een zeer bekend Zwitsers komiek.
Zoals vaker bij Knie hebben ze dan bekende komieken en soms komt dat aan ( als ze hun acts aan het circus aangepast hebben) en andere keren slaat dat echt tegen.

Als je van het idee uitgaat dit is een leuke grap en daar lacht iedereen om dus dat werkt: dan heb jet het vaak mis.
Een standup comedian in een circuspiste plaatsen en hij gaat helemaal de mist in!!

Bernhard Paul die omschrijft het aardig: een circusclown is pas goed als een kind en de intellectueel op hetzelfde moment lachen.
Dan is zijn humor voor iedereen begrijpelijk.

Ik zeg helemaal niet dat er geen goede jongere clowns zijn, maar over het algemeen krijgt een clown meer " character" als hij/zij ouder word.
Dan leer je om met minder middelen, minder beweging en de juiste mimiek op het juiste moment meer effect te krijgen.

Over het algemeen opereer ik in de piste alleen: maar je hebt dan uiteraard wel eens assistentie nodig.
En na een voorstelling vroeg zo'n collega die geassisteerd had, maar waarom had die grap vandaag bijna geen effect terwijl ze er gisteren plat om lagen??
Ik heb toch precies hetzelfde gedaan en jij ook. Dezelfde woorden en dezelfde beweging.
Waarop ik hem gevraagd heb of het echt precies hetzelfde was. De repliek net na het antwoord: waardoor het spontaan en verrassend was, was zijn intonatie hetzelfde, kwam de beweging precies op het juiste moment en niet te lang na mijn aanzet enz....
Dat bleek inderdaad niet het geval. En dan ga je aan die dingen werken en op de precisie werken.

Wat ik hierboven wel een heel goede opmerking vind: video's van je optreden maken! Daar leer je enorm uit. Je leert de dingen zien door de ogen van het publiek.
Vaak confronterend en pijnlijk hard, maar je gaat dingen zien waar je zelf geeneens van bewust bent.

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.