A3ana schreef:
Circusleed ,de mens op dit moment waarschijnlijk kern gezond en is lichamelijk en geestelijk helemaal toppie joppie. Maar dit is niet voor iedereen weggelegd.
Met mij mankeert heel wat hoor
Ik heb eczeem in mijn gezicht en dat kan erg eng uitzien als het enorm toeneemt. Hangen er vellen aan mijn gezicht en is mijn rood erg rood. Daarnaast heb ik last van mijn benen, wat denk een beetje komt door mijn overgewicht. Ja... veganisten zijn dus niet per definitie mager, zoals het beeld vaak is...
Ook heb ik weleens last van mijn rug. Zoals laatst. Nadat ik een tijd had gestaan bij circus
Toen moest ik ook nog een hoop materiaal meeslepen en kreeg ik last van mijn rug. Ik weet niet of 1 van jullie dat heeft meegemaakt, maar zoiets als een zenuw knel tussen een wervel ofzo. Nou dan zak je echt door je benen. Op het station ben ik even gaan liggen.. staan kon niet meer van de pijn. Maar goed.. ik neem geen pijnstillers.
Citeer:
Evenmin het vermogen om iemand die wel het een en ander mankeert goed te verzorgen. En dit gedeeltelijk of geheel op zich te nemen. Natuurlijk zijn er doven en blinden en andere zieken die zonder hulp van dieren kunnen. Maar een veel grotere groep kan dit dus niet.
Kwestie van leren. Een hond is ook niet alles. En je moet ook leren zonder hond. Die hond komt pas later. Dat is alleen voor gemak. Ik kan begrijpen dat het niet leuk is om blind te zijn of doof, maar geeft dat ons meteen een volmacht om dieren te fokken en te gebruiken ter service van ons? Alsof de dieren meteen roepen 'at your service'. Nee, die worden gefokt en vanaf jongs af aan word geleerd wat ze moeten doen.
Ik snap dat die mensen zorg nodig hebben, maar moet dat over de rug van dieren gaan? Moeten dieren daarom geboren worden met als enig doel ter diening van de mens? Dat zijn de vragen waar het over moet gaan.
Citeer:
Veel dieren vinden het leuk om met en voor de mens iets te doen.
Ja inderdaad... ik stapte vanmiddag de tuin in en de egeltjes en vogeltjes kwamen meteen naar mij toe en we hebben de hele middag spelletjes gedaan.
Dieren worden gemaakt om iets met mensen te doen. Zolang de binding er is tussen mens en dier in deze maatschappij zoals die nu is, kan je niet zeggen dat het gedrag 'echt' is van de dieren. De mens zorgt dat dieren zich aanpassen aan de mens en dat ze dingen doen voor de mens.
Citeer:
Je moet en mag niet vergeten dat de mens ook immers een onderdeel is van de natuur waar ook dat dier een onderdeel van is. Soms heb ik het idee dat een dierenactivist doet of dieren en mensen twee aparte onderdelen van de natuur zijn. Terwijl ik denk dat dit niet zo is. En al zou dit zo zijn kunnen deze best samen gaan, en de een van de ander leren. De mens van het dier, en de dier van de mens.
Nee juist niet. Dan moet je wel beter luisteren naar dierenrechtenactivisten. Ik vind dat de mens niet het recht heeft om zich zelf zo overal boven te stellen. Alleen maar omdat apen geen auto's hebben of een stereoinstallatie hebben gemaakt zijn ze meteen mindere wezens op deze planeet? Nee, al het leven is 1. En niet meer of minder.
Als je dieren fokt en gebruikt met als doel geld oid.. dan is dat gewoon fout. Zolang dieren niet zelf naar de mens toe komen om ze te helpen ofzo is het gewoon niet goed te praten, omdat in al die gevallen de mens een dwingende factor is.