Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do apr 25, 2024 7:55 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 57 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 7:04 pm 
Mario Rutelli schreef:
het stoken hoeft niet duur te zijn?? denk dat je die rekning voor de stralers die een tent warm houden niet wil zien !!

Idem voor de woonwagens, daar word het verdomd koud als je daar geen hele dag verwarming in hebt.
In een Tabberd ( merk caravan) is dat nog te doen: das een wintercarvan met een soort centrale verwarming en goed geisoleerd maar de meesten zijn er niet zo goed op voorzien.

Transport in de winter is al helemaal de hel: kijk momenteel eens even buiten, en stel je voor dat je nouw met een caravaan vrachtwagens en aanhangers op de weg bent.
opbouwen bij -5 is ook geen pretje.
Nou kan ik mij vorig jaar ergens in februari een dag herinneren dat het onder de min 10 ging en we hadden voorstelling:
Algehele miserie ja was dat!! ' s' nachts waren leidingen van de toiletten dichtgevroren: zou je dus ook al mogen verwarmen
de hele drankvoorraad is toen gesneuveld en er zijn toen extra verwarmingen gekomen en toen was het nog maar zozo.
Want de tent is dan echt niet warm te krijgen: elke keer er onder de voorstelling achteraan de tent opengaat komt er weer een hoop kou binnen.
paardenstallen en zo die mag je dan ook gaan warmstoken.
Om maar te zwijgen hoe het terrein er bij lag.
Weet ook nog goed dat een vrachtwagen met aanhanger een serieus gladde helling toen niet is opgekomen en die een aantal dagen heeft kunnen wachten.
Die maand dat het dus echt vriest dat het kraakt en dat er pakken sneeuw ligt: vergeet het dan maar

Ik geef je wel gelijk als je zegt dat op het heetste van de zomer er weinig mensen zin hebben om in die gloeiend hete tent te gaan zitten
ook om te spelen is het dan geen pretje. Maar toch liever dat dan in de ijzige kou proberen alles draaiende te houden.

Nou spelen de meeste circussen al veel langer door dan vroeger maar die echte koude winter vermijden ze toch allemaal: en dat valt te begrijpen!!


Circusdirecties, medewerkers en artiesten wonen vaak heel hun leven in hun woonwagen, dus die stookkosten hadden ze toch.
Daarnaast zei ik al dat een circus wel stroom aan de artiesten levert, maar gaat verder geen gasflessen lopen vergoeden.
Verder kan het wel eens een week of 2 flink koud worden, maar dat word tegenwoordig al ruim op voorhand voorspeld, dus
kun je niet zeggen dat je het niet zag aankomen dat de drankvooraad en de wc's kapot zouden vriezen, en je dus geen maatregelen kon nemen.
Hoe dan ook, zoals ik al zei word er nu net gedaan alsof we hier 6 maanden per jaar siberische toestanden hebben, terwijl dat niet het geval is,
en als je dan als circus er op toe gaat leggen om in die periode op reis te gaan, dan pas je eigen daar ook op aan door extra maatregelen te nemen,
tenminste dat kan, laat ik het zo zeggen.
Dan nog over de kachels. Nogmaals, in het voor en najaar is het niet zo koud dat je eigen wezenloos moet stoken, tenzij je de mensen uit hun jas
wilt stoken en al begint om de kachels 2 uur voor de eerste voorstelling aan te zetten en tussen de middag en avondvoorstelling ze gewoon door laat lopen.
Ik denk dat jij aan de kerstcircussen denkt waar soms wel 6 kachels staan te loeien, en dan zit je al snel op 60 liter per uur, en als je dan een voorstelling om 15 en 20 uur hebt, en je dan al om 13 uur begint te stoken tot 22.30 dan kom je al op bijna 600 liter uit plus 300 euro voor de huur vd kachels,
maar als je 3 kachels gewoon 2x 3uur laat lopen, dus een half uur voor elke voorstelling pas aanzetten en meteen na afloop uit doen, dan zit je
op 30 liter per uur en dan maar 6 uur lang, dus 180 liter. Zie je nu wat zo'n klein verschil kan besparen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 7:44 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
haha ja natuurlijk was het toen de bedoeling de mensen uit hun jas te stoken.
het is dan ook dinnercircus: denk niet dat er iemand van de toeschouwers veel zin had
om dik vier uur ingepakt in een winterjas en een muts op z'n hoofd zit te kijken naar een show en in zijn winterjas te zitten eten.
en dan voordien eerst nog een uurtje te staan bevriezen aan de bar terwijl er zo ongeveer ijs op je aperitief staat.

En uiteraard beginnen ze vroeg genoeg te stoken bij een wintercircus.
een halfuur die kachels uit en het is meteen weer koud.
Denk dat jij eht geen idee hebt hoe snel dat gaat en wat een oppervlakte dat is dat je moet verwarmen ( iets of wat serieuze circustent)
bovendien is dat niet hetzelfde als een geisoleerde huiskamer die je warmstookt: in een circustent zitten ook allerlei gaten en kieren waardoor warmte ontsnapt.

Als je nou in een circustent niet stookt dan is het er 4 a 5 graden warmer dan buiten. Dus als het buiten dan -5 is dan is het binnen nog steeds enorm koud.
Denk dat zowat elke circusdirecteur die wintercircus doet al wel geprobeerd heeft om vanalles te proberen die kosten van die verwarming te drukken en daar allerlei trucjes op geprobeerd heeft.
realiteit is echter dat het publiek van het moment dat ze binnenkomen die tent gewoon graag op kamertemperatuur hebben.
Is dat niet dan ga je dat ook vlug genoeg horen.

Waar hadden we nog meer mee te kampen die dag:
het publiek had de grootste moeite om er door te komen: die dag waren er 40% van de reservaties niet door het weer geraakt ( jaa je moet er maar zin in hebben)
en ook een artiest zat met zijn wagen en grote aanhangwagen onderweg ergens vast.

je zegt nou ach we hebben ten hoogste 2 weken zwaar winterweer op een jaar: maar op die twee of misschien drie weken per jaar verliezen circusdirecties wel een smak geld.
tenzij ze het zoals bij een wintercircus netjes op voorhand incalculeren: verhard terrein of overal een vloer op de grond ( ook nodig als je niet graag hebt dat je publiek op z'n gezicht gaat!!)
en opstellen als het niet sneeuwt en vriest en daar dan netjes blijven staan.

Maar reizen in Januari en om de paa&r dagen alles op en af bouwen: moet je gek voor zijn!!
Mooiste bewijs dat het niet lukt is het feit dat geen enkel circus dat ook doet: zelfs in Zwitserland niet waar circussen als Knie of Nock het gewend zijn
om daar op kleine kronkelende bergweggetjes te reizen.
Zou anders niet al lang minstens 1 circus op dat idee gekomen zijn en dat al jaren doen??

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 8:00 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
Citeer:
Mooiste bewijs dat het niet lukt is het feit dat geen enkel circus dat ook doet


Afgelopen week geen foto's gezien van monchengladbach?
Circus Renz international reist deze winter gewoon door, hebben ze 15-20 jaar geleden ook al eens gedaan en zo slecht waren de bezoekersaantallen niet , dus daarom nu de gok nog eens gewaagd.

De stookkosten liggen niet veel anders dan in normale koude weken , of je nu stil staat en alles kost geld of je speelt en er komt ook nog wat binnen in de rustige maanden. Deze laatste keuze maken diverse circussen, want in duitsland reizen diverse kleine circussen ook gewoon door. circus Salto uit Duitsland moet ook ergens in NRW spelen.

En over de bevroren waterslangen e.d. , ik ben afgelopen week paar dagen in Duitsland geweest bij de extreme koud en iedereen had gewoon water.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 8:28 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
Ja ik heb de foto's gezien.
En ik ben benieuwd Martijn wat de uitkomst is op het einde van de periode.

of het de moeite is geweest om door te reizen of niet.
ken er ook genoeg die het al geprobeerd hebben hoor: maar nooit volgehouden meerdere seizoenen.
Omdat het hun veel geld en krachten had gekost.

En dan hoop ik ook dat ze in de komende tijd meeval hebben met het weer.
Tot vorige week hebben we inderdaad nog niet echt last van de winter gehad: maar das behoorlijk uitzonderlijk.
En zowat elk wintercircus stond er dan ook fraai bij: meestal op een hard en droog terrein.
eigenlijk was het behoorlijk fraai weer voor Wintercircus de afgelopen periode!

maar als het nou blijft sneeuwen en de temperatuur zakt nog wat dan gaat het fraai worden hoor:
ik vergeet die week dat het heel de week -10 was nooit meer: dat was gewoon de hel!! Dat was al een ervaring met voorstellingen in het putje van de winter.
De eerste dag dat ik ooit wintercircus deed vergeet ik ook nooit meer: het had toen heel hard gesneeuwd en alles lag spekglad.
maar ja alle materiaal moest ter plaatse geraken dus tegen 15 per uur met een Rover terreinwagen en goed oplettend bijna schaatsend op de autobaan toch maar erdoor:
daar aangekomen lag op het terrein erg veel sneeuw: en je zag niks. niet waar het betonbaantje eindigde en het zandterrein begon.
We zijn daar dan ergens een modderpoel onder de sneeuw ingezakt en daar met veel moeite uitgeraakt.
De rest van de periode was ook geen pretje: vooral niet voor de dieren. geregeld schoof er wel eens een pony uit en dan waren die kletsnat.
2 keer is een voorstelling afgelast want er stond zo'n strakke wind dat het ook nog gevaarlijk was.

Dan zijn de Friezen miusschien wel blij dat ze een Elfstedentocht krijgen maar dan gaat het circus het lachen toch ook vergaan hoor bij zulke rotomstandigheden.

En je zegt net dat de stookkosten niet anders liggen dan in andere koude weken: uiteraard niet.
maar anders heb je die maar af en toe terwijl het nu permanent is.

Trouwens het seizoen is al aardig langer geworden: tegenwoordig vertrekken de meeste circussen al begin of midden maart en houden ze pas eind november op ( als ze geen wintercircus doen)
vroeger was dat traditioneel pas in mei beginnen en oktober terug winterkwartier

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 8:41 pm 
Mario Rutelli schreef:
haha ja natuurlijk was het toen de bedoeling de mensen uit hun jas te stoken.
het is dan ook dinnercircus: denk niet dat er iemand van de toeschouwers veel zin had
om dik vier uur ingepakt in een winterjas en een muts op z'n hoofd zit te kijken naar een show en in zijn winterjas te zitten eten.
en dan voordien eerst nog een uurtje te staan bevriezen aan de bar terwijl er zo ongeveer ijs op je aperitief staat.

En uiteraard beginnen ze vroeg genoeg te stoken bij een wintercircus.
een halfuur die kachels uit en het is meteen weer koud.
Denk dat jij eht geen idee hebt hoe snel dat gaat en wat een oppervlakte dat is dat je moet verwarmen ( iets of wat serieuze circustent)
bovendien is dat niet hetzelfde als een geisoleerde huiskamer die je warmstookt: in een circustent zitten ook allerlei gaten en kieren waardoor warmte ontsnapt.

Als je nou in een circustent niet stookt dan is het er 4 a 5 graden warmer dan buiten. Dus als het buiten dan -5 is dan is het binnen nog steeds enorm koud.
Denk dat zowat elke circusdirecteur die wintercircus doet al wel geprobeerd heeft om vanalles te proberen die kosten van die verwarming te drukken en daar allerlei trucjes op geprobeerd heeft.
realiteit is echter dat het publiek van het moment dat ze binnenkomen die tent gewoon graag op kamertemperatuur hebben.
Is dat niet dan ga je dat ook vlug genoeg horen.

Waar hadden we nog meer mee te kampen die dag:
het publiek had de grootste moeite om er door te komen: die dag waren er 40% van de reservaties niet door het weer geraakt ( jaa je moet er maar zin in hebben)
en ook een artiest zat met zijn wagen en grote aanhangwagen onderweg ergens vast.

je zegt nou ach we hebben ten hoogste 2 weken zwaar winterweer op een jaar: maar op die twee of misschien drie weken per jaar verliezen circusdirecties wel een smak geld.
tenzij ze het zoals bij een wintercircus netjes op voorhand incalculeren: verhard terrein of overal een vloer op de grond ( ook nodig als je niet graag hebt dat je publiek op z'n gezicht gaat!!)
en opstellen als het niet sneeuwt en vriest en daar dan netjes blijven staan.

Maar reizen in Januari en om de paa&r dagen alles op en af bouwen: moet je gek voor zijn!!
Mooiste bewijs dat het niet lukt is het feit dat geen enkel circus dat ook doet: zelfs in Zwitserland niet waar circussen als Knie of Nock het gewend zijn
om daar op kleine kronkelende bergweggetjes te reizen.
Zou anders niet al lang minstens 1 circus op dat idee gekomen zijn en dat al jaren doen??


Je doet dus een dinnershow van 4 uur vergelijken met een circusprogramma van 2,5 uur incl pauze, en dat vind ik dus geen vergelijk.
En ja, ik heb wel degelijk een idee hoe snel je een circus warm kunt stoken en hoe snel deze weer afkoeld, en weet ik zelfs wat een
kachel verbruikt, en ook dat als je er zuining mee omspringt, je de boel behaaglijk kunt verwarmen, zonder dat het publiek een
massa striptease gaat geven, want dat is nergens voor nodig. Daarnaast heb je nog steeds die enkele extreme dagen voor ogen,
en terwijl ik over een periode van een half jaar spreek. Daarnaast heb je ook compleet verregende zomers waar je in een ondergelopen baggerterrein
tot aan je knieën in de blubber wegzakt en dan urenlang bezig bent om het materiaal er uit te trekken, dus tegenslagen zijn van alle seizoenen.
En Zwitserland met nederland vergelijken vind ik nou net hetzelfde als de bahama's met de noordpool vergelijken, want dr zwitsers spreken pas van sneeuw als er een meter ligt, en niet dat hoogpoligtapijtje wat wij hier krijgen.
Bovendien kun je net als dat je een zomerstop doet, een winterstop in de contracten van de artiesten zetten, en die 2 weken smeer je dan gewoon uit
op die paar dagen dat je het risico loopt dat je vast komt te staan door de sneeuw, dus hoeft een plaats die uitvalt helemaal geen bakken met geld te kosten, en is het dus gewoon een kwestie van goed incalculeren.
Verder zou je ook niet om de paar dagen maar bv een week een plaats kunnen aandoen omdat je in de winter toch niet veel concurentie hebt.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 9:17 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Waarom denk je dat Hans Martens altijd in Januari februari reisde? Dat waren nog niet eens zon slechte maanden, een periode waar verder weinig te doen is dus als je daar een beetje goed mee om gaat kun je net zo weinig geld verdienen als in de zomer.

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 4:42 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
kevin schreef:
Waarom denk je dat Hans Martens altijd in Januari februari reisde? Dat waren nog niet eens zon slechte maanden, een periode waar verder weinig te doen is dus als je daar een beetje goed mee om gaat kun je net zo weinig geld verdienen als in de zomer.


Net zo weinig? Of net zo veel?

Oké, één circus probeert het. Op dit moment Renz International bijvoorbeeld. Weinig concurrentie, er zijn er hoogstens een paar die dit doen. Inderdaad, een gok.
Zoals gemeld, Belly Wien deed het een paar jaar geleden. Leverde niet het gewenste resultaat, want daarna niet meer.
Amara deed het vorig jaar. Hopeloos! Weet je nog hoe ze ingesneeuwd en vooral ingevroren raakten pal aan de kust in Harlingen? Afbreken? Onmogelijk!

Verder kun je hoog en je kunt laag springen: overwinteren in een residentie en wanneer je die niet hebt in een redelijk beschermende hal of fabriekspand is echt altijd stukken voordeliger dan het warmstoken van een grote tent!
Bovendien, indien groot genoeg, ideaal om onderhoud aan het wagenpark te plegen.

Nee, ik ben het volledig eens met een eerdere schrijver: het wordt hoog tijd dat circusfan circusdirecteur wordt!
Met zoveel goeie, vernieuwende en baanbrekende ideeën. En met name zoveel doorzettingsvermogen!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 7:13 pm 
Offline

Lid geworden op: zo feb 05, 2012 9:28 pm
Berichten: 396
En als het weer meevalt dan kan die gok ook meevallen.
maar wie kan er tegenwoordig nog voorspellen wanneer de wintermiserie komt?
Dit jaar deed het wel heel raar: rond de kerst een lekker weertje van 12 graden nou ineens krijgen we dan toch een pak sneeuw.

Kan het me zo voorstellen dat als je in het putje van de winter naar Harlingen gaat dat dat om problemen vragen is.

Misschien is het een idee voor het nieuwe circus van circusfan in Januari en Februari een Elfstedentocht met een circustent en programma:
eerst 4 dagen Bolsward, 4 dagen Harlingen daarna Franeker en Dokkum, en dan een week in Leeuwarden, nog een week in Sneek, een paar dagen in Sloten en Stavoren, en nog een aantal dagen in Hindelopen en Workum. En als je tegen dan je artiesten en personeel niet bij elkaar kan keren en je olifanten en paarden niet bevroren zijn dan kan je terug in Bolsward afsluiten :wink:

_________________
Mario Rutelli: weissclown, clown blanc, witte clown musical


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 7:28 pm 
circusmeisje schreef:
Nee, ik ben het volledig eens met een eerdere schrijver: het wordt hoog tijd dat circusfan circusdirecteur wordt!
Met zoveel goeie, vernieuwende en baanbrekende ideeën. En met name zoveel doorzettingsvermogen!


Beter een circusfan met al dan niet goeie baanbrekende en vernieuwende ideeën, dan een zure azijnzeikert dat niks anders kan dan op de man spelen en commentaar leveren. Dit is dan gelukkig ook niet het circusmeisjeforum en hoeft niemand op voorhand z'n tekst bij jou in te leveren om jou goedkeuring te krijgen om het op dit forum te mogen plaatsen, begrepen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 10:03 pm 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Beste circusfan. Hoe durf jij weer van die domme dingen te beweren. dat het voor belly wien niet goed was. Waar heb je die info vandaan? Moppenboek? Dat waren de BESTE maanden van het hele seizoen!!!!!!!!!

Dat ze dat het jaar erop niet hebben gedaan is omdat iedereen kapot was van 2 jaar non stop doorreizen! En het materiaal moet ook bijgewerkt worden daar is op tournee geen tijd voor.

Gr Kevin

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 11:59 pm 
kevin schreef:
Beste circusfan. Hoe durf jij ......

Ja, ik ben me er eentje zeg.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 12:28 am 
Offline

Lid geworden op: do sep 07, 2006 9:43 pm
Berichten: 635
Locatie: Hapert
Ja heel goed gezien. En waarom reageer je niet inhoudelijk :D

_________________
Circus met dieren


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 11:08 am 
kevin schreef:
Ja heel goed gezien. En waarom reageer je niet inhoudelijk :D


Omdat je reageerd als een oud hysterisch wijf met je "hoe durf je..." geloel. Verder is de reden dat ze moe zijn gewoon
een lulverhaal dat ze jou op je mouw hebben gespelt, want ze gaan een buitenstaander als jij toch niet het achterste van
hun tong laten zien, denk je ook niet? "Ja we zijn zo moe, dat we dat geld maar laten schieten, want we hebben toch poen zat."
Nou, een goedlopend kerstcircus geeft niemand op omdat ze moe zijn, neem dat nou maar van mij aan, en als ze dan zoooo moe zijn,
zouden ze wel na de kerst met vakantie zijn gegaan.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 11:37 am 
Mario Rutelli schreef:
En als het weer meevalt dan kan die gok ook meevallen.
maar wie kan er tegenwoordig nog voorspellen wanneer de wintermiserie komt?
Dit jaar deed het wel heel raar: rond de kerst een lekker weertje van 12 graden nou ineens krijgen we dan toch een pak sneeuw.

Kan het me zo voorstellen dat als je in het putje van de winter naar Harlingen gaat dat dat om problemen vragen is.

Misschien is het een idee voor het nieuwe circus van circusfan in Januari en Februari een Elfstedentocht met een circustent en programma:
eerst 4 dagen Bolsward, 4 dagen Harlingen daarna Franeker en Dokkum, en dan een week in Leeuwarden, nog een week in Sneek, een paar dagen in Sloten en Stavoren, en nog een aantal dagen in Hindelopen en Workum. En als je tegen dan je artiesten en personeel niet bij elkaar kan keren en je olifanten en paarden niet bevroren zijn dan kan je terug in Bolsward afsluiten :wink:


Zoals ik al eerder zei kun je je circus best aanpassen als je besluit om in de winter te gaan reizen, en zou je dan ook de tournee kunnen aanpassen
door tijdens de koude periode zoveel mogelijk het koude noorden te vermijden en ga je wat langer in 1 plaats staan, en calculeer je gewoon net
als een zomerstop, een winterstop in en spreek je met je artiesten dus af dat je in dat seizoen dus 2 weken uitval/vakantie kunt hebben, en die
dagen smeer je dan uit op de dagen dat je niet kunt rijden of op en af kunt bouwen. Je moet dan ook wel buiten de box durven te denken, en niet krampachtig vast blijven houden aan oude tradities.
Heb je last van een bevroren standpijp? zet er dan een houten kist overheen met desnoods een electrisch kacheltje erin, hetzelfde voor de wagen
waar de drankvoorraad in staat, en steek eens een grote kachel aan als de tent overeind staat en het interieur er in moet tijdens het opbouwen
en neem 1 artiest minder aan om de extra stookkosten daarmee te compenseren, zorg voor winterdiesel in je tanks, of gooi gewoon op elke 100 liter
diesel 5 liter benzine erbij, dan bevriest de diesel ook niet en vul eens het luchtsysteem van de luchtremmen van een vrachtwagen bij met spiritus, zodat die ook niet vast kunnen vriezen, en neem 4 polen extra in dienst voor op en af te bouwen, want die zijn wel een paar graadjes vorst gewend, en doe eens geen 10 kachels laten loeien, want de mensen uit hun kleren stoken is ook nergens voor nodig, maar dat had ik al gezegd, en zo is er best een mouw aan te passen aan de winter.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 12:07 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:34 am
Berichten: 436
Locatie: Yerseke
zozo circusfan ook druk bezig met vrienden maken hier |o| |o|


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 57 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.