Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr apr 26, 2024 5:01 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door Nederland trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Nederlands circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 7 Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 10:46 pm 
gera schreef:
Ik vraag me echt af waar dat vandaan komt dat circussen beter in de winter draaien dan in de zomer. Ben benieuwd naar de cijfers. Kerstcircussen kunnen wellicht lekker draaien, maar als je ziet wat de kosten per dag zijn, kan het nooit een vetpot opleveren. Ik denk dat iedereen die zegt dat ie fantastisch draait het door zijn tanden heen liegt.


Klopt, al die kerstcircussen verdienen geen cent, vandaar dat Knie helemaal naar utrecht komt rijden, bram van der weijde voor de lol een internationaal
circus neerzet, hetzelfde voor apeldoorn, ahoy, het limburgs kerstcircus, en ben ik er nog wat vergeten? Op knie na allemaal een eenmalig circus per jaar, maar die doen dat voor de lol en Knie voor de gezelligheid, en niet voor het geld. :lol: Nee Gera, dat zie je toch echt verkeerd. Het is dan ook niet voor niets dat de afgelopen 20 jaar het aantal kerst-wintercircussen, ik kan wel zeggen, explosief is gestegen, en die doen dat niet om een habbekrats te verdienen. Dat er bij zijn die minder goed draaien is dan ook geen maatstaaf voor de rest. Ook duistland kent tegenwoordig een berg kerstprogramma´s,
en is de tijd dat de meeste artiesten en circussen thuis staan en zitten dan ook echt al een heel eind voorbij.
Verder weet ik niet of je het al gelzen hebt, maar ik heb mijn idee om in de winter door te draaien tot het voorjaar, bijgesteld door het idee op te gooien om dan wel op tijd met het seizoen te beginnen, maar dan door te draaien tot eind december, en dan in de zomer, ik zeg maar wat, 4 weken zomerstop te gaan houden? En dan in de heetste periode als de mussen dood van het dak vallen en de mensen lekker naar het water gaan of whatever, en de circussen het zot in de pap niet verdienen, en ook nog zelf eens gebukt gaan onder de hiite, want in de winter mag het dan wel geen pretje zijn, maar
een circus opbouwen bij 34 graden is ook geen lolletje, en dan maar niet te spreken over de arme artiesten die in de nok werken, want daar kan het
wel 50 graden worden. Maar goed, normaal stopt een circus begin to half oktober, dus waarom zouden ze dan niet doordraaien t/m kerst?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 11:04 pm 
circus@achterhoek schreef:
Ik denk dat iedereen wel kan zeggen dat er wel te reizen valt in de winter met een circus maar of het rendabel is dat is een 2e en Nederland heeft niet van die mooie circus terreinen als Duitsland ( tenminste verharde terreinen ).

En dat twee nul is nu weer niet nodig waarom??? dat lijkt weer op die kinderklas.


Kom op zeg! Na heel dat gezanik dat ik over me heen heb gekregen, mag ik dat toch wel even met een grapje afdoen? En dan doe ik het nog netjes ook.


Citeer:
Je schrijft zelf in een eerdere post dat je bij een circus geholpen hebt of gewerkt?? Dan weet je toch ook hoe het in elkaar steekt of heb ik dat fout? Je zal mij vast kennen van het bedrijf waar ik gewerkt heb, ben wel benieuwd bij welke zaak jij gewerkt heb of misschien nog wel werkt of dan geholpen heb???

Ik heb er altijd voor gekozen om hier anoniem te blijven, dus kan ik je geen antwoord geven op dat laatste, en weet ik verder ook niet wie jij bent,
en ken ik hier verder niemand, maar dat vind ik dan ook niet zo belangrijk. Ik kan je wel vertellen dat ik alles wat er in een circus te doen valt gedaan
heb, behalve met dieren werken of diens poep scheppen, want daar bleef ik zoveel mogelijk uit de buurt. :mrgreen:


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 7:49 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Voor een korte periode kerst/wintercircus maken is toch heel wat anders dan daadwerkelijk doorreizen.

Het kerstcircus kan meerdere dagen over de opbouw doen en richt zich ook nog eens op een regio (i.p.v. een enkele plaats). Doorreizen betekent het aantal uitvaldagen zo laag mogelijk houden door snel af te bouwen, vlotjes over te rijden en ook weer snel op te bouwen. Daarnaast is het moderne tentzeil ook aan beperkingen onderworpen. Bij lage temperaturen wordt het stug en daarmee breekbaar. Verder is veel sneeuw op het tentzeil (zie foto's van Renz International in Mönchen-Gladbach) ook nadelig voor de levensduur van tentzeil. Het kan zelfs ter plekke bezwijken. Allemaal bedrijfsrisico, maar je moet het dus wel incalculeren.

Of je ook voldoende bezoekers trekt? Dat zal meerdere oorzaken hebben. Was er al een grote kerstproductie in de buurt? Kan het publiek er op vertrouwen dat "de tent is aangenaam verwarmd" ook daadwerkelijk wordt waargemaakt? Of gaat men in die regio liever schaatsen, langlaufen of een winterwandeling maken? Voor artiesten in het "contractencircuit" vormt de winterperiode (=rustperiode) de overgang van het ene naar het andere circus en vaak de enige lange periode voor vakantie en bouw van nieuwe rekwisieten.

Er zijn regionale succesfactoren en je moet maar aan artiesten kunnen komen...

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 11:15 am 
Ron_Mikkenie schreef:
Voor een korte periode kerst/wintercircus maken is toch heel wat anders dan daadwerkelijk doorreizen.

Het kerstcircus kan meerdere dagen over de opbouw doen en richt zich ook nog eens op een regio (i.p.v. een enkele plaats). Doorreizen betekent het aantal uitvaldagen zo laag mogelijk houden door snel af te bouwen, vlotjes over te rijden en ook weer snel op te bouwen. Daarnaast is het moderne tentzeil ook aan beperkingen onderworpen. Bij lage temperaturen wordt het stug en daarmee breekbaar. Verder is veel sneeuw op het tentzeil (zie foto's van Renz International in Mönchen-Gladbach) ook nadelig voor de levensduur van tentzeil. Het kan zelfs ter plekke bezwijken. Allemaal bedrijfsrisico, maar je moet het dus wel incalculeren.

Of je ook voldoende bezoekers trekt? Dat zal meerdere oorzaken hebben. Was er al een grote kerstproductie in de buurt? Kan het publiek er op vertrouwen dat "de tent is aangenaam verwarmd" ook daadwerkelijk wordt waargemaakt? Of gaat men in die regio liever schaatsen, langlaufen of een winterwandeling maken? Voor artiesten in het "contractencircuit" vormt de winterperiode (=rustperiode) de overgang van het ene naar het andere circus en vaak de enige lange periode voor vakantie en bouw van nieuwe rekwisieten.

Er zijn regionale succesfactoren en je moet maar aan artiesten kunnen komen...


Misschien is het je ontgaan, maar ik schreef dus al of het misschien dan beter is om het seizoen dan gewoon op tijd te starten, en dan
een langere zomerstop houden als het heet is en de mensen liever aan het strand liggen, en dan daarna gewoon doordraaien tot en met
het kerstcircus, want voor de kerstperiode heb je nog geen last van het winterweer. En dan heb je dus ook nog geen tig kachels nodig
en hoef je de mensen ook niet uit hun jas te stoken. Het is toch zo dat de meeste circussen half oktober er mee stoppen, dus zou je dan toch die
+- 8 weken tot aan de kerst door kunnen draaien? En dan ipv 2 weken zomerstop dan 4 weken zomerstop doen, dan heb je alsnog 4 weken extra inkomsten
door die 8 weken door te draaien. Dan zijn ook alle buitenevenementen afgelopen, en maak je dus meer kans om mensen naar een circus te trekken,
want dat is dan toch ideaal bij minder warm weer? En in januari stop je er dan dus mee en heb je dan 3 maanden de tijd voor de paasdagen weer voor de deur staan. Dat moet toch goed te doen zijn?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 12:13 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Resumerend zijn dus het voor- en najaar de beste seizoenen om met een circus te gaan toeren. Maar dat wisten we al.
Het zomer- en winter seizoen zijn onzeker vanwege de weersomstandigheden.

's Zomers bij warm weer zijn de mensen vaak met geen stok het circus in te krijgen. Veel circussen zoeken de toeristen op bij badplaatsen en op campings, in de hoop dat als het weer ff minder is toch publiek te trekken. Dat werkt vaak goed maar bij hittegolven blijven de tenten nagenoeg leeg.

De winters zijn ook al onzeker. Kerstcircussen hebben het voordeel dat ze twee weken op één plaats staan en dan niet hoeven te reizen. Na het Kerstcircus hoeven ze ook niet op tijd te vertrekken naar een volgende standplaats zodat ze bij verzopen terreinen kunnen wachten tot de situatie weer normaal is. Vaak staan ze al ruim een week van tevoren ter plaatse. Dat geeft meer rust met reizen en kwartier maken.
Het reizen 's winters is gewoon hartstikke onzeker, vooral als de circussen op onverharde terreinen moeten staan. Het mooiste zou zijn als ze overdekt konden spelen zoals destijds in de Rijnhal (maar daar is al genoeg over gezegd). Het stoken kan ook een probleem zijn, vooral als de tent nauwelijks gevuld is. Bij een volle bak hoeft minder gestookt te worden en worden de stookkosten gemakkelijk gedekt door de kaartjes. Maar volle bakken zijn moeilijk te plannen of het moeten uitkopen zijn.

Mijn idee: begin in het voorjaar zo vroeg mogelijk, en stop in het najaar zo laat mogelijk. Hou bij onverharde terreinen een slag om de arm bij uitkopen en vergunningaanvragen, en stel je van te voren op de hoogte van de terreinomstandigheden en weersverwachting.
Hete zomers en strenge winters kun je niet plannen in je tourschema. Als je geen overwinterings- of overzomeringsplaats hebt dan moet je wel blijven reizen en er het beste van maken. In het andere geval kun je een stop inlassen en proberen bij goede omstandigheden ergens een lastminute standplaats te regelen. Dit kan bij familiecircussen waarbij de artiesten niet onder contract staan. Bij circussen als Herman Renz werkt dit niet, daar heb je aflopende contracten en een ruim van tevoren geregelde tournee, waarbij trouwens vorig jaar twee standplaatsen in het water zijn gevallen.

Mijn conclusie: circus blijft een seizoensgebonden business, net als bijvoorbeeld strandtenthouders. Het kan vriezen en het kan dooien, je kunt plannen wat je wilt maar het loopt bijna altijd anders. Er lopen genoeg tourmanagers rond met hun eigen ideeën die van alles uitproberen maar de gouden waterdichte formule is nog niet uitgevonden. En dat zal ook in deze discussie niet gebeuren.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 12:51 pm 
heuvels schreef:
Resumerend zijn dus het voor- en najaar de beste seizoenen om met een circus te gaan toeren. Maar dat wisten we al.
Het zomer- en winter seizoen zijn onzeker vanwege de weersomstandigheden.

's Zomers bij warm weer zijn de mensen vaak met geen stok het circus in te krijgen. Veel circussen zoeken de toeristen op bij badplaatsen en op campings, in de hoop dat als het weer ff minder is toch publiek te trekken. Dat werkt vaak goed maar bij hittegolven blijven de tenten nagenoeg leeg.

De winters zijn ook al onzeker. Kerstcircussen hebben het voordeel dat ze twee weken op één plaats staan en dan niet hoeven te reizen. Na het Kerstcircus hoeven ze ook niet op tijd te vertrekken naar een volgende standplaats zodat ze bij verzopen terreinen kunnen wachten tot de situatie weer normaal is. Vaak staan ze al ruim een week van tevoren ter plaatse. Dat geeft meer rust met reizen en kwartier maken.
Het reizen 's winters is gewoon hartstikke onzeker, vooral als de circussen op onverharde terreinen moeten staan. Het mooiste zou zijn als ze overdekt konden spelen zoals destijds in de Rijnhal (maar daar is al genoeg over gezegd). Het stoken kan ook een probleem zijn, vooral als de tent nauwelijks gevuld is. Bij een volle bak hoeft minder gestookt te worden en worden de stookkosten gemakkelijk gedekt door de kaartjes. Maar volle bakken zijn moeilijk te plannen of het moeten uitkopen zijn.

Mijn idee: begin in het voorjaar zo vroeg mogelijk, en stop in het najaar zo laat mogelijk. Hou bij onverharde terreinen een slag om de arm bij uitkopen en vergunningaanvragen, en stel je van te voren op de hoogte van de terreinomstandigheden en weersverwachting.
Hete zomers en strenge winters kun je niet plannen in je tourschema. Als je geen overwinterings- of overzomeringsplaats hebt dan moet je wel blijven reizen en er het beste van maken. In het andere geval kun je een stop inlassen en proberen bij goede omstandigheden ergens een lastminute standplaats te regelen. Dit kan bij familiecircussen waarbij de artiesten niet onder contract staan. Bij circussen als Herman Renz werkt dit niet, daar heb je aflopende contracten en een ruim van tevoren geregelde tournee, waarbij trouwens vorig jaar twee standplaatsen in het water zijn gevallen.

Mijn conclusie: circus blijft een seizoensgebonden business, net als bijvoorbeeld strandtenthouders. Het kan vriezen en het kan dooien, je kunt plannen wat je wilt maar het loopt bijna altijd anders. Er lopen genoeg tourmanagers rond met hun eigen ideeën die van alles uitproberen maar de gouden waterdichte formule is nog niet uitgevonden. En dat zal ook in deze discussie niet gebeuren.


Ze beginnen altijd rond de paasdagen dus vroeg zat, en houden de meesten half oktober op, dus ook laat zat alleen klaagt men dat er in de heetste tijd bijna niks te verdienen valt, dus daar zocht ik eigenlijk een oplossing voor. Nou was het idee om dan het zomerseizoen te verruilen vooreen winterseizoen niet zo'n goed idee, ahoewel het dus technisch wel mogelijk is, maar dat even terzijde, dus stelde ik al voor om dan gewoon door te draaien tot en met het kerstcircus, want tussen oktober en half december heb je dus over het algemeen zacht winterweer, en dan in januari stoppen.
Het verhaal van ondergelopen terreinen heb je ook in de zomer, want zoals ik al schreef heb ik zelf heel wat keren hele nachten staan ploeteren om
het circus uit de bagger te trekken, dus slechte terreinen zijn van alle seizoenen, vooral als je een compleet verregende zomer hebt.
En wat de artiesten betreft, die gaan er nomaal vanuit dat men half oktober stopt, dus plannen die in dat ze dan gala's gaan doen, maar als je op voorhand aangeeft dat je door wilt gaan tot en met de kerstdagen, ze het dan welicht interesant vinnden om dan te blijven, want dan verdienen ze meer
dan het op en neer gerij van gala naar gala, en zij ze metde kerst dus ook onder de pannen, dus dat lijkt me niet zo'n bezwaar.
En wat het stoken betreft, nou ja, dat heb ik nu wel meer dan genoeg uitgelegd dat je dat in het late najaar niet zo intensief hoeft te doen als wanneer er een pak sneeuw ligt en het 10 graden vriest. 2 kachels van ieder 110.000 Kcal zouden dan kunnen volstaan om het aangenaam te maken in de tent, want je hoeft de mensen niet uit hun jas te stoken, en zo'n kachel verbruikt dan 10 liter per uur, dus 2x 3 uur maal 10 liter is 60 liter dus 90 euro als je gewoon bij de normale pomp tankt voor een prijs van 1,50 de liter. Nou las ik dat circussen hun diesel groot inkopen voor 1,20, dus nog goedkoper, en krijgen ze de btw ook terug, dus gaat het uiteindelijk om een paar tientjes per voorstelling, tenminste, als je de kachels dan ook pas een half uur van te voren aanzet en meteen na de voorstelling weer uit doet. Dan zijn dan toch de kosten niet om het niet te kunnen doen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 12:58 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Mijn persoonlijke ervaring is als je vanaf dat sinterklaas in het land is geen uitkopen heb er ook niks meer te verdienen valt.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 1:09 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 09, 2010 6:41 pm
Berichten: 107
beste circus fan je weet totaal niet waar je over praat 2 kachels genoeg om een tent te verwarmen 10 liter per uur .waar hhal je die cijfers vandaan afgelopen winter in 17 dagen 35000 liter verstookt plus stads stroom dus reken maar uit zeker na de oorlog niet meer in het circus geweest


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 1:23 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Commanderjeep schreef:
beste circus fan je weet totaal niet waar je over praat 2 kachels genoeg om een tent te verwarmen 10 liter per uur .waar hhal je die cijfers vandaan afgelopen winter in 17 dagen 35000 liter verstookt plus stads stroom dus reken maar uit zeker na de oorlog niet meer in het circus geweest


hahaha

En het is weleens kouder geweest tijdens de kerstperiode

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 1:37 pm 
Commanderjeep schreef:
beste circus fan je weet totaal niet waar je over praat 2 kachels genoeg om een tent te verwarmen 10 liter per uur .waar hhal je die cijfers vandaan afgelopen winter in 17 dagen 35000 liter verstookt plus stads stroom dus reken maar uit zeker na de oorlog niet meer in het circus geweest

ik schijn maar niet over te komen als ik zeg dat je in oktober/november nog geen winters weer hebt zoals nu het geval is, en dan hoef je toch niet
over de 1000 liter per dag weg te stoken? Het is geen kerstcircus bij min 10 waarbij je de mensen uit hun jas stookt. En heb je niet de aggregaten ook meegeteld? De info over het verbruik heb ik gewoon even op de site van bo-rent opgezocht, en weet ik dat uit eigen ervaring, want ik heb eens kachels ingehuurd gehad van 100.000 kcal en daar had ik 60 liter vaatjes aan staan, en die stonden dus 6 uur per dag te draaien en was er aan het eind vd dag vog zelfs nog een restje diesel over, dus weet ik niet waar jij je kachels vandaan haalt, maar dan zou je eens verder moeten gaan kijken dan de leverancier
die je nu hebt, want dat zijn dan wel zuipschuiten die hij heeft. Nogmaals, het gaat dus niet om de kerstperiode met min 10 graden, maar om het late najaar tot aan de kerstdagen, en niet de kerstdagen zelf, want dan ga je uitgebreid uitpakken, en meer verwarmen, want je wilt de mensen dan wel uit hun jas stoken. Daarnaast vermoed ik dan ook dat je dan de kachels véél langer laat draaien dan ik voorstelde, en je dan 2 tot 3 tenten gaat staan te verwarmen, ja dan kom je wel aan 2000+ liter per dag, maar dat is toch niet het geval als je met 1 circustent en 1 voortent gaat reizen?
Ik weet dus niet wie je bent en hoe groot je circus is, maar al zou je dus 10 kachels neer zetten, en die dan 6 uur per dag laat draaien, dan zou je nog
op 600 liter uit komen, dus waar je die +-2000 liter per dag aan opmaakt is mij dan ook een raadsel. Het enig wat ik dan nog kan bedenken dat je dan ook nog eens tijdens de voorbereidingen een hoop kachels laat loeien, want hoe anders krijg je 35000 liter opgestookt? Want 2000 liter per dag is gewoon absurd, en moet dat dan toch minstens met de helft minder kunnen?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 1:43 pm 
circus@achterhoek schreef:
Commanderjeep schreef:
beste circus fan je weet totaal niet waar je over praat 2 kachels genoeg om een tent te verwarmen 10 liter per uur .waar hhal je die cijfers vandaan afgelopen winter in 17 dagen 35000 liter verstookt plus stads stroom dus reken maar uit zeker na de oorlog niet meer in het circus geweest


hahaha

En het is weleens kouder geweest tijdens de kerstperiode

Maar het gaat dan ook niet om de kerstweken, maar om het late najaar tot aan de kerstweken, dus een tijd waarin het relatief nog redelijk weer is, en je dus niet met 3 of meer tenten overeind staat.
Daarnaast kun je ook beter 10 kachels van 100.000kcal nemen dan 4 van 250.000kcal, want de warmte verdelen is natuurlijk ook belangrijk, want
dan krijg je dat het op een plek niet te harden is van de hitte, terwijl ze 15 meter verderop kapot gaan vd kou.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 1:45 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
circusfan schreef:
Commanderjeep schreef:
beste circus fan je weet totaal niet waar je over praat 2 kachels genoeg om een tent te verwarmen 10 liter per uur .waar hhal je die cijfers vandaan afgelopen winter in 17 dagen 35000 liter verstookt plus stads stroom dus reken maar uit zeker na de oorlog niet meer in het circus geweest

ik schijn maar niet over te komen als ik zeg dat je in oktober/november nog geen winters weer hebt zoals nu het geval is, en dan hoef je toch niet
over de 1000 liter per dag weg te stoken? Het is geen kerstcircus bij min 10 waarbij je de mensen uit hun jas stookt. En heb je niet de aggregaten ook meegeteld? De info over het verbruik heb ik gewoon even op de site van bo-rent opgezocht, en weet ik dat uit eigen ervaring, want ik heb eens kachels ingehuurd gehad van 100.000 kcal en daar had ik 60 liter vaatjes aan staan, en die stonden dus 6 uur per dag te draaien en was er aan het eind vd dag vog zelfs nog een restje diesel over, dus weet ik niet waar jij je kachels vandaan haalt, maar dan zou je eens verder moeten gaan kijken dan de leverancier
die je nu hebt, want dat zijn dan wel zuipschuiten die hij heeft. Nogmaals, het gaat dus niet om de kerstperiode met min 10 graden, maar om het late najaar tot aan de kerstdagen, en niet de kerstdagen zelf, want dan ga je uitgebreid uitpakken, en meer verwarmen, want je wilt de mensen dan wel uit hun jas stoken. Daarnaast vermoed ik dan ook dat je dan de kachels véél langer laat draaien dan ik voorstelde, en je dan 2 tot 3 tenten gaat staan te verwarmen, ja dan kom je wel aan 2000+ liter per dag, maar dat is toch niet het geval als je met 1 circustent en 1 voortent gaat reizen?
Ik weet dus niet wie je bent en hoe groot je circus is, maar al zou je dus 10 kachels neer zetten, en die dan 6 uur per dag laat draaien, dan zou je nog
op 600 liter uit komen, dus waar je die +-2000 liter per dag aan opmaakt is mij dan ook een raadsel. Het enig wat ik dan nog kan bedenken dat je dan ook nog eens tijdens de voorbereidingen een hoop kachels laat loeien, want hoe anders krijg je 35000 liter opgestookt? Want 2000 liter per dag is gewoon absurd, en moet dat dan toch minstens met de helft minder kunnen?


Ik schat zo in dat commanderjeep weet waar die over praat :P

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 5:48 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 27, 2012 3:46 pm
Berichten: 2441
Zo even weggeweest en daar is de discussie inderdaad erg door verbeterd! Maar niet heus.
O, voor diegene die niet alles terug wil lezen nog even mijn bericht waarover Circusfan kennelijk zo over de rooie (diesel?) ging, van pagina 2:

Net zo weinig? Of net zo veel?

Oké, één circus probeert het. Op dit moment Renz International bijvoorbeeld. Weinig concurrentie, er zijn er hoogstens een paar die dit doen. Inderdaad, een gok.
Zoals gemeld, Belly Wien deed het een paar jaar geleden. Leverde niet het gewenste resultaat, want daarna niet meer.
Amara deed het vorig jaar. Hopeloos! Weet je nog hoe ze ingesneeuwd en vooral ingevroren raakten pal aan de kust in Harlingen? Afbreken? Onmogelijk!

Verder kun je hoog en je kunt laag springen: overwinteren in een residentie en wanneer je die niet hebt in een redelijk beschermende hal of fabriekspand is echt altijd stukken voordeliger dan het warmstoken van een grote tent!
Bovendien, indien groot genoeg, ideaal om onderhoud aan het wagenpark te plegen.

Nee, ik ben het volledig eens met een eerdere schrijver: het wordt hoog tijd dat circusfan circusdirecteur wordt!
Met zoveel goeie, vernieuwende en baanbrekende ideeën. En met name zoveel doorzettingsvermogen!



Zie er echt het hoge beledigingsgehalte niet aan af....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nog wel een reactie naar aanleiding van de recente ontwikkelingen over dit onderwerp (zonder citaten, want steeds maar weer die hele lappen overnemen maakt het allemaal wel erg lang):

Graag wil ik Circusfan erop wijzen dat we het afgelopen najaar, dus in zijn doorreistijd, in ons land de eerste vorstperiode hadden. Zulke dingen vergeet je snel, dat wel.
Ik mag (van mezelf) geen lelijke dingen meer zeggen (want dat is zó 2013, net als goed Nederlands...), maar met twee kleine kachels, zoals voorgesteld drie uur per dag branden, krijg je het in een tent bij een buitentemperatuur van 15 graden (boven nul!) nog niet aangenaam!
Zeker niet wanneer je ze, zoals je voorstelt, pas een half uur voor de voorstelling aanzet.
En na afloop meteen weer uit. Ook als er nog een avondvoorstelling volgt? Laat me niet lachen!
We hebben het hier niet over een kampeertent hoor!
Het lijkt haast wel dat je buiten de zomer nog nooit zo'n grote tent van dichtbij, laat staan van binnen hebt gezien!

Nog een aspect: weet je wel hoe groot het blessurerisico voor artiesten is bij het spelen in onvoldoende verwarmde tenten? Tel maar weer uit je winst.....

Mooie en duidelijke tussentijdse conclusie Heuvels!
Maar zo makkelijk kom je niet van ons af.....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 8:14 pm 
circus@achterhoek schreef:
Ik schat zo in dat commanderjeep weet waar die over praat :P

Ik geloof achter elkaar dat hij 35000 liter verstookt heeft, maar hij verteld er niet bij of de aggregaten er bij gerekend zijn, en hoeveel tenten er verwarmd zijn geworden, en hoeveel uren de kachels dan hebben staan draaien, want dan kan een wereld van verschil maken.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do jan 24, 2013 8:34 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Ach,

Als je de tent van Rigolo (reist die nog?), Fantasia, Harlekino of Magic neemt, dan zal het verbruik wel meevallen. Het wordt andere koek als je tenten als van Renz-International, Renz-Berlin of Belly-Wien mag warm stoken. Nog maar te zwijgen over de grote tent van Herman Renz of het Groot Russisch (of wijlen Moskou-Holiday). Komt er ook nog een grote voortent bij dan is de kans op een draaikolk inde tank alleen maar nog groter.

Bij welk formaat circus heeft Circusfan zo lang gewerkt???

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 13 4 5 6 7 Volgende

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.