sylvio schreef:
Gaia is over dit circus negatief.
Gaia is negatief omdat het circus tal van overtredingen maakt tov het Koninklijk Besluit van september 2005, fijner gesteld in april 2007.
sylvio schreef:
Zijn we dan ineens vergeten dat Gaia ALTIJD negatief is over circussen met dieren
Dit zijn ze niet meer altijd. Circussen die conform zijn aan de wetgeving worden niet meer lastig gevallen, ze worden wel nog gecontroleerd.
sylvio schreef:
en in november 'ons' circus Herman Renz in Belgie ook nog omstreden was vanwege de olifantenhuisvesting en het ontbreken van buitenperken voor de paarden.
Ook het circus Herman Renz was in Sint Niklaas niet in orde met de wetgeving van 2005. De paarden hadden geen buitenverblijf (bij de temperatuur die er was, was het circus niet verplicht om de dieren erin te laten lopen, maar de oppervlakte moest wel aanwezig zijn. Voor de olifant was er wel een buitenverblijf voorzien, maar dit was veel te klein naar de norm toe. De norm hier in België ligt belachelijk hoog, maar de wet is er nu eenmaal.
sylvio schreef:
In Belgie met het strenge Gaia kan toch geen enkel (dieren) circus het goed doen?
Zoals ik al zei, dit is aan het beteren, toch voor de circussen die zich aangepast hebben aan de bestaande wetgeving. Ik pleit hier niet pro GAIA. Zij hebben, samen met de circusdirecties, geijverd voor een wetgeving. Die wetgeving is er, en haalt zo dergelijke rotte appels uit de mand. Naar concurrentie is dit voor de circussen die zich houden aan regels en wetten een goede zaak. De wet is ontzettend streng, maar ze is er. Wij gaan eens vloeken als we te snel gereden hebben, maar we moeten maar niet te snel rijden. Circussen mogen moord en brand schreeuwen als ze problemen krijgen, maar als ze komen naar België moeten ze maar zien dat ze zich kunnen aanpassen aan de wetgeving.
sylvio schreef:
Er is kritiek op het in het dorp reclame maken met 2 leeuwen in een open vrachtwagen. Waarom eigenlijk? Misschien is het wel een verrijking voor de dieren om eens hun horizon tye verbreden.
Dit zijn dieren die niet meewerken in het programma. Deze dieren meenemen op tournee is al verboden. De kooi wordt aan het publiek tentoongesteld (weliswaar al rijdende) zonder een extra omheining. Dit is ook bij wet ten strengste verboden!
sylvio schreef:
Als derde kritiekpunt wordt er schande van gesproken dat er gedomesticeerde dieren aangebonden staan. Bij circus Bongo heb ik echter de twee kamelen ook heel vaak met en touw aan de vrachtwagen vast zien staan.
Dit is bij wet ten strengste verboden in België! Dieren moeten ofwel in de stal staan, ofwel een uitloop hebben waar ze los in kunnen verblijven.
Ten laatste wil ik toch nog eens melden dat GAIA geen enkel recht heeft om de circussen te controleren. Directies kunnen hen dit weigeren. Ze moeten daar trouwens een vraag voor richten aan de directie. Ik kom ook jouw tuin niet opmeten. Dat mag ook niet. GAIA kan wel een klacht neerleggen bij de Federale Overheidsdienst (FOD) voor volksgezondheid. Zij hebben de macht om opmetingen te doen en daarvan een rapport op te maken. Het is wel zo dat een circus bij de eerste inbruik geen proces verbaal krijgt.