Nou eindelijk dan, de beloofde foto's.
Hierbij wat uitleg, dan kunnen de foto's gewoon onder elkaar.
Eerst de titel en 2 filmposters. Dan een dvd-omslag of inleg zo je wilt. Bekijk ze maar eens goed, alledrie de foto's zijn verschillend! Of ze kijken anders maar vooral de kleding verschilt. Een rooie jurk, een zwarte jurk, de directeur rechts, de directeur links, in vest of met een jasje aan. De achtergrond wisselt, en Rosie de prachtige olifant, op de eerste foto's met haar hoofdtooi uit de film en op de laatste ineens een geheel nieuwe!
En je gelooft het misschien niet, de omslag van de zojuist uitgekomen dvd in Nederland is nog weer anders en hier dus niet eens bij!
Daarna de boekomslagen van de Engelse of Amerikaanse versies. Gevolgd door die van de Nederlandse pocket.
Dan een paar foto's uit de film. Eerst de hoofdrolspeelster Reese Witherspoon, ze speelt Marlena Rosenbluth, de vrouw van de directeur. Dan samen met de jonge dierenarts Jacob Jankowski (Robert Pattinson). En als derde de bekende foto van Jankowski samen met een slapende Rosie. Let op haar slurf over zijn been!
Daarna zes foto's van de prachtige trein terwijl die door een sinaasappelplantage rijdt. Eerst de locomotief. Maar let vanaf de tweede op de schitterend geschilderde wielen van de kooiwagens! En ze zijn allemaal verschillend, ook de zeilen. Bij het maken ervan hadden de makers echt oog voor detail!
Op de laatste treinfoto het directierijtuig.
Een vraag die op allerlei forums in vooral Amerika steeds weer naar voren kwam: heeft het circus uit de film dat Benzini Brothers heet, echt bestaan. Het antwoord is nee. Dan weten jullie dat ook weer.
Waarschijnlijk om schadeclaims en zo te voorkomen want daar zijn ze daar nogal sterk in is voor een fantasienaam gekozen. Wel is ontdekt dat de schrijfster zich behoorlijk heeft laten inspireren door een circus wat in die tijd wel bestond het Gentry Bros Circus. En daar vond ik een affiche van uit die tijd met daarop een zelfde soort mevrouw als in dit verhaal ook met zo een mooi wit paard. Dus dat kan best eens kloppen.
Schreef ik nog even over de waargebeurde circusrampen die achterin het boek stonden.
Tot slot een foto van misschien wel de grootste circusramp uit de geschiedenis.
Op 6 juli 1944 brak tijdens de voorstelling in Hartford in de Verenigde Staten brand uit in de tent van Ringling Bros and Barnum & Bailey.
De voorstelling, gelukkkig overdags anders was het nog een grotere ramp geworden, was uitverkocht en er waren 10.000 mensen binnen.
Hoeveel slachtoffers er precies vielen weet ik niet maar op de avond van de ramp waren er al 127 doden te betreuren. Verschrikkelijk. Als je goed kijkt zie je een moeder en dochter staan te wachten of de rest van het gezin er wel uit komen.
Overigens heeft deze ramp totaal niets met het filmverhaal te maken hoor, dat eindigt in ieder geval niet met een brand. Want dan zou ik het hier niet hebben verraden.
Nou, veel kijkplezier maar weer.
O, en speciaal voor Martijn: voor de foto's van de film en de omslagen van dvd en boeken is geen toestemming gevraagd. Want dat hoeft niet als het om promotie gaat.
Dat moet dus nog wel even: Lees het boek en zie de film. In welke vorm dan ook. Allebei zeer de moeite waard!
En dan nu de foto's:
en op onderstaande link de rest:
http://naskast.synology.me/album/displayimage.php?album=445&pid=13117&slideshow=5000#top_display_media