aaaaach het stikt immers in het leven van de witte clowns en de augusten.
de baas en de knecht
de leraar en de leerling
de chef en de underdog.
meteen ook het geheim waarom dat duo zo goed werkt: iedereen herkend er namelijk zichzelf in!
En je krijgt sympathie voor die kleine underdog die zich probeert af te zetten en probeert te winnen van de "autoriteit"
kinderen herkennen dat: van op school, of gewoon thuis ( mamma die zegt dat het niet mag ze doen het stiekem toch)
en de volwassenen ook : jouw vervelende baas op het werk enz...
En dat vergelijk met de politiek is ook geeneens zo slecht.
het is gewoon een oeroud recept dat op menselijk vlak gewoon enorm herkenbaar is en waar komieken ook al zeer lang dankbaar gebruik van maken.
En als de twee characters goed neergezet zijn dan ga je als publiek vanzelf medelijden krijgen of sympathie voelen voor de august, de underdog omdat je zelf dingen herkend
en ga je antipathie ( nou moet je ook geen boze angstaanjagende figuur van de clown maken want dat werkt ook niet) voelen voor diegene die de autoriteit speelt en dan worden de scenes herkenbaar.
Want het zijn niet meer dan paralellen met het dagelijkse leven van het publiek: komisch verpakt en overdreven natuurlijk
Als je je meer aangetrokken voelt tot de kant van de strenge meester die de underdog beveelt ( en soms straft) dan kan je maar best eens in de spiegel gaan kijken
Of dan ben je wellicht een politieker ja.
En nou is het tegenwoordig de gewoonte om de witte clown gewoon achterwege te laten en de august alleen te laten optreden, maar als je zijn rol bekijkt en zijn geschiedenis dan snap je dat die twee figuren zonder elkaar alleen maar minder sterk worden. Want de ene zijn rol word eigenlijk alleen maar duidelijk omdat de ander zich precies tegenovergesteld gedraagd.
En als je dan eens gaat kijken buiten het circus dan word dat patroon ook aangehouden en heb je massas duo's die in die verhouding speelden maar dan zonder de schmink en kostuuums van de clowns: De dikke en de dunne, Andre van Duin en Frans van Dusschoten,enz..... eigenlijk is al die traditionele komieken hun manier van werken afgeleid van de Europese circusclowns.
En dan is er net in het circus waar dat "komisch stramien" zijn oorsprong heeft juist nu de beweging gaande om dat helemaal te veranderen: om van die twee figuren weg te gaan en word de clown steeds meer een gewone (solo)komiek.