Mooi verhaal Didier. De circusbruiloft van Henry Strassburger en José Mullens. Mij wel bekend want uitvoerig beschreven in het enkele circusboek. Maar zowel het boekje "70 jaar Circus in Nederland" van Jaap Best en "Braaf, Bravo, Bravoure'' geven er uitgebreid aandacht aan. Dat wil niet zeggen dat het niet leuk is zoiets weer te herlezen.
Didier schreef:
Een ander circus dat Maastricht aandeed was Circus Holliday in 1958, deze had een ietwat vreemde manier om reclame te maken voor hun circusvoorstellingen.
Hierover wel een opmerking want in 1958 was er nog helemaal geen Circus Holiday.
Dan het verhaal over Van Bever na de bevrijding. Van Bever had zijn winterkwartier in Brabant, om precies te zijn Teteringen bij Breda. Veel andere zaken zaten boven de rivieren, Strassburger in Hilversum, het toen nog Variéte Boltini in Zeist en het Circus Mullens overwinterde zover ik het weet in Utrecht. Dat maakt dat Van Bever al in het najaar 1944 weer op reis kon gaan. In 1945 nadat Nederland volledig bevrijd was draaiden zij zes weken volle bak in Nijmegen. In het genoemde boek "Braaf, Bravo, Bravoure" staat een overzicht van circussen die in Nederland op reis waren in 1945. Deze lijst loopt overigens door tot en met1977, het jaar dat het boek mocht verschijnen. Dat zijn in 1945 Van Bever, Briantelli, Jos Mullens reisde onder de naam ''Great Flying Circus'', Mikkenie-Strassburger en Saltarino. Er was na de verschrikkelijke oorlogsjaren een grote behoefte aan amusement en enige tijd om gereed te zijn voor de grote reis. Want in 1946 was Mullens onder zijn eigen naam op reis en waren Boltini, Bosco, Don Carolane, Giessen en Renz erbij gekomen.
Aan Boltini en Don Carolane zit nog een verhaal vast want in het boekje "Ik ben Toni Boltini" staat te lezen dat Don Carolane in de financiele problemen zat en haar betalingsverplichtingen niet nakwam waar het de circustent betrof. Boltini heeft toen deze betaling gedaan en werd eigenaar van de circustent. Tot deze overname reisde Boltini als Variete en erna werd het Circus Boltini. Dit betekende echter weer het einde van Don Carolane. Beide circussen zijn dus niet tegelijk op tournee geweest.