Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 6:07 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Vijf op een rij
BerichtGeplaatst: zo jan 12, 2020 7:59 pm 
Offline

Lid geworden op: vr jan 20, 2012 5:41 pm
Berichten: 239
Afgelopen kerstvakantie bezocht ik enkele kerstcircussen. Voor wie interesse heeft: een resumé

Kerstcircus Etten – Leur
Vorig jaar bezochten we voor de eerste keer dit kerstcircus en dat beviel ons goed genoeg om het dit jaar opnieuw op het programma te zetten. (net als eetkavee de Belhamel in Etten – Leur trouwens;-) ).
Kevin van Geet stelde ook dit jaar niet teleur. Het was natuurlijk jammer dat de vliegende trapeze kwam te vervallen maar wel netjes om dit te vermelden en tevens een goede vervanging te zoeken.
Het circus lag er prachtig bij en maakte eens te meer een heel verzorgde indruk. De nieuwe chapiteau en gradin maakten het nog mooier en beter dan vorig jaar. Heel erg fijn was opnieuw het spelen van het circusorkest in de voortent. Ik miste wel het poffertjeskraam van de vorige editie.
Ikzelf vond Diana Boiachin aan de ‘areal pole’ de topper van de avond. Ook Stefania Gottani wist mij te bekoren, zowel als antipodiste als aan de ringtrapeze. En hoewel Marco Mariani vooral klassieke clonwreprises uit zijn hoed toverde, deed hij het wel op een voortreffelijke manier. De kinderen waren duidelijk dol op hem en ook voor volwassenen was hij vermakelijk. Melfields illusions vond ik destijds al goed bij Wiener en Firmin Bouglione en ze deden het nog steeds voortreffelijk. Enkel jammer dat illusionisten in circussen bijna altijd dezelfde trucs doen. Maar hun stijl doet me wel heel erg denken aan Hans Klok en dat lijkt mij een mooi compliment.
Ik was blij dat er ook dit jaar gedacht was aan voldoende dierennummers, maar helaas vormden ze wel het minst sterke gedeelte van de show.
Wat ook zeker nog eens het vermelden waard is, is het gratis uitdelen van programmaboekjes. Hier zijn het de sponsoren die de kosten dekken en op die manier heeft iedereen een gratis (en mooi uitgevoerd!) souvenirtje mee naar huis. Slim bekeken ook want op die manier verspreid je extra reclame. Jammer dat niet meer (kerst)circussen dit voorbeeld volgen.
Ook dit jaar verlieten we weer heel voldaan de tent en Etten – Leur mag er zeker van zijn dat we volgend jaar opnieuw die richting uitkomen.

Kerstcircus Nijmegen
Het ging een krap bezoek worden, want kwart voor zes hadden we geboekt voor een tochtje op de pannenkoekenboot. Met een autorit van 12 minuten tussen het circus en de kade was dat volgens ons haalbaar. Helaas begon de voorstelling 15 minuten te laat en duurde de pauze dubbel zo lang als aangekondigd. Hierdoor hebben we de tent halverwege de slotact moeten verlaten. Jammer. Het is een kwaal waar wel meer circussen aan lijden.
Dit circusbezoek bracht wat gemengde gevoelens. Zo had het een mooi versierde voortent maar stond de muziek bij aankomst zo stil dat elke vorm van sfeer ontbrak. Dat was ook in de tent het geval. Jammer, want leuke kerstmuziek is toch een prima opwarmer.
De show zelf telde een aantal leuke acts maar was wel erg kort. Zo duurde het eerste stuk van de voorstelling welgeteld 40 minuten. De act met het cyr wheel ontbrak ook tijdens onze voorstelling.
Gelukkig zijn er ook meer dan voldoende positieve zaken te melden. Zo was de clownerie ook hier degelijk te noemen. Het clownsduo non stop koos ook voor acts die niet in elk circus terugkeren en dat weet ik altijd te appreciëren. Levgeniia voegde wat extra’s toe aan haar act door met lichtgevende hoepels te werken. Of hoe een simpele toevoeging een act er toch heel wat leuker kan doen uitzien. De 13-jarige Nicolas Lagroni mag inderdaad als een aanstormend talent gezien worden. Hij jongleerde nu al erg aardig en gaf zijn act een hoog showgehalte. Ook hier een goede antipode artieste (Irena Lagroni) Ook de acrobatengroep wist een hoog tempo in de show te stoppen met menselijke piramides en talrijke sprongen.
Hebben we genoten van dit circus? Zeer zeker, maar er zijn wel enkele verbeterpunten. Door de korte duur van de show had ik toch niet helemaal het gevoel 100% waar voor mijn geld gekregen te hebben.

European circus festival
Al jaren één van de betere circusevenementen in ons land en dat was dit jaar niet anders. Meest positieve punt was het opnieuw toevoegen van een live orkest. Zo’n 20 minuten voor aanvang van de show begonnen ze met het spelen van kerstliedjes wat direct voor een hele aangename sfeer zorgde. De ambiance in de tent zat er ook direct goed in. Het circus heeft een verzorgde voortent die je onmiddellijk in kerstsfeer brengt en zorgt voor een uitgebreid aanbod aan hapjes en drankjes.
Het is moeilijk om zomaar één topper aan te duiden, want dit programma bevatte veel hoogtepunten. Ladislav Kaiser is een fantastische draadloper. Niet alleen brengt hij heel wat sterke tricks maar ook het showgehalte is top waardoor deze act gewoon af is. Ovidiu Tell bracht zijn kruisboogact in een erg hoog tempo. Alexander Lichner was nog steeds even sterk als drie jaar geleden in het circusfestival van Namen, al is er volgens mij niet veel aan zijn act veranderd (voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat natuurlijk). De Black Ninjas werden door het publiek beloond met een ‘etoile d’or’. Ze veroverden de tent met een aanstekelijk enthousiasme en wisselden piramidebouw af met sprongen, springtouwtricks, limbo en vuuracts. Miguel Lauenburger presenteerde zowel de paarden als de kamelen. Hij bracht een mooi paardennummer in de piste, maar stelde met zijn kamelen toch wel wat teleur. Misschien waren mijn verwachtingen ook wel wat te hoog gespannen na het door het circus omschreven ‘mooiste exotennummer van Europa’. Melina Igen vulde het dierenbestand aan met duiven. Een mooi nummer, maar de witte duiven liepen voortdurend met hun borstkas naar voor. Heel eigenaardig. Een vogelkenner op het forum die weet hoe dit komt?
Het clownstrio Rampin vond ik minder geslaagd. Muzikaal heel sterk, maar echt op mijn lachspieren werken deden ze niet. (wel bij de kinderen in de tent)
Het European Circus Festival was weer 2,5 uur genieten geblazen en ik kijk nu al uit naar de 30ste editie.

Wintercircus Gent
Na enkele (ik denk twee) jaar afwezigheid stond circus Pipo opnieuw in Gent met haar wintercircus. Het betrof grotendeels de gewone voorstelling aangevuld met twee acts en wat kerstsfeer. Pipo heeft geen voortent. De achterzijde van de (nieuwe en mooie) kassawagen is ook het buffet. De tent was met wat lichtjes in kerstsfeer gebracht maar miste toch wat extra kerstsfeer. Aan de andere kant promoten ze zich ook niet als kerstcircus, maar als wintercircus. Gelukkig waren er deze keer wel toiletten voorzien. Dat was tijdens het tournee dit jaar niet altijd het geval en op plaatsen zonder toilet in de buurt zorgde dit toch voor ongemak. Hopelijk schaffen ze zich snel een toiletwagen aan.
De show duurde 2x45 minuten met een iets te lange pauze. Circus Pipo was echter het goedkoopste circus dat ik bezocht en je kreeg zeker waar voor je geld. Een leuke show zonder echte uitschieters. Alhoewel ik Biasini’s dog act wel heel erg leuk vond. De mensen verlieten duidelijk met een positief gevoel de tent. (net als ikzelf)

Cirque Holiday
De vakantie afsluiten deden we met Cirque Holiday in Villeneuve d’Ascq, een deelgemeente van Rijsel. De erg grote tent stond vlak naast de autostrade opgebouwd. Het programma zag er veelbelovend uit met vliegende trapeze, rad des doods, motoract, Hongaarse post, draadloper,…
Ondanks dat de show niet teleurstelde (op de paardenacts na), vond ik dit circus toch het minste van de vijf bezochte. Dat komt vooral door het volledig ontbreken van sfeer. De tenten hadden duidelijk hun beste tijd gehad. Zowel in de showtent als de voortent waren de gaatjes in het zeil niet te tellen. En met het ‘neergooien’ van enkele kerstbomen creëer je ook weinig sfeer. De chapiteau zelf is een pak groter dan bij de meeste circussen. De (ik schat) zo’n 400 toeschouwers konden die immense tent nauwelijks vullen, de ruimte was moeilijk te verwarmen en de actie was door de omvang van de tent ook heel ver weg. De gradin heeft ook niet de vorm van de piste, maar gewoon een rechthoekige vorm, waardoor de afstand nog groter is. De draadloopact vond niet plaats boven de piste, maar vlak naast de artiesteningang (nog eens 20 meter verder). Hierdoor mis je veel beleving. Dit circus kwam echt wat over als ‘vergane glorie’ en dat is natuurlijk erg jammer. Ik zou er niet onmiddellijk opnieuw heen gaan.


Bijlagen:
P1000053.JPG
P1000053.JPG [ 103.47 KiB | 3957 keer bekeken ]
P1000029.JPG
P1000029.JPG [ 186.84 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20200104_141143.jpg
IMG_20200104_141143.jpg [ 94.17 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20200104_135313.jpg
IMG_20200104_135313.jpg [ 117.11 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20200104_133545.jpg
IMG_20200104_133545.jpg [ 105.4 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20191223_171251.jpg
IMG_20191223_171251.jpg [ 107.34 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20191222_201232.jpg
IMG_20191222_201232.jpg [ 105.73 KiB | 3957 keer bekeken ]
IMG_20191222_135738.jpg
IMG_20191222_135738.jpg [ 113.02 KiB | 3957 keer bekeken ]
Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.