Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel di mar 19, 2024 7:17 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Circus Carre
BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2019 10:23 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Vandaag de 12.00 uur voorstelling van het Wereldkerstcircus bezocht. De entourage van het imposante circustheater aan de Amsterdamse Amstel blijft natuurlijk geweldig. De voorstelling prima maar ik wil toch een paar kritische noten plaatsen en in tegenstelling tot andere recensenten zal ik het wel over de dieren hebben.
De programmavolgorde was aardig door elkaar geschud en de voorstelling duurde niet zoals op de premiere ruim drie uur maar twee uur en 35 minuten. Zoals door een der recensenten al opgemerkt is het tweede deel een stuk zwakker dan het eerste deel. Dan heb ik het nog niet over het feit dat de voorstelling na het kozakkennummer in een keer voorbij was. De finale vond helemaal niet plaats. Spreekstalmeester Fred Butter dankte iedereen voor zijn komst en het was voorbij. Ik vond dit werkelijk een grote aanfluiting voor een jubileumprogramma. In plaats van een staande ovatie liep iedereen vol ongeloof weg in de hoop dat er nog iets zou komen maar dat was dus niet het geval.
Een andere tegenvaller het vliegende trapezenummer Tuniziani. Een dubbele vliegende trapeze-act maar van het dubbele werd geen gebruik gemaakt. De vangers wisselden elkaar af. Er was wel een geweldige viervoudige salto, al was de misser de eerste keer, wel eg opzichtig. Na de viervoudige stond de vlieger hiervan al beneden aan de pisterand toen er nog een passage werd uitgevoerd. Waarom dit niet dubbel gebeurde is mij echt een raadsel. Dit nummer gaat naar Monte Carlo maar als zij zo presteren dan is het welke prijs dan ook onwaardig. In het programmaboekje wel aangekondigd en elders genoemd de Sky Angels, die traden echter niet op tijdens deze kerstmatinee. Het waarom hiervan is mij onduidelijk.
Uiteraard was er wel veel te genieten. In de eerste plaats natuurlijk de acts van Gia Eradze. Wij zien niet de zogenaamde paaseieren maar deze troupe vormt wel de verbinding tussen diverse acts. Jongleur Michael Ferreri is behalve een topjongleur een performer eerste klas. De in het goud gehulde acrobaten Yves en Ambra, de afscheidnemende Anastasia Makeeva, de mastenacrobatiek van Funkoholics en het Argentijnse Duo Laos met krachtacrobatiek zijn alleszins nummers die de toets der kritiek prima kunnen weerstaan.
Wat de dierennummers betreft is Alex Giona aan het programma toegevoegd en zien wij behalve de kozakkenmeisjes Kalinka Kalinka ook de Gypsy Love van Yuri Volodchenko. Een prima nummer net als dat van Giona maar niet te vergelijken met de paardennummers van Knie en Richter en daarom Carre onwaardig. Dat geldt niet voor de zogenaamde Koxakkenmeisjes. Op muziek van Kalinka Kalinka en met een onderbreking van het ballet een topnummer dat passend is bij de traditie van Carre.
Minder passend vind ik de messenwerpers, de Jasters. Prima nummer overigens niks mis mee maar dit is nu typisch een nummer dat in een kleinere omgeving veel meer indruk maakt. De Gauchos met hun boleadorus nummer doen het heel goed in Carre en weten het publiek tot enthousiasme op te zwepen.
Een echt topnammen is het hoedenjongleer nummer van het Chinese staatscircus. Ook dit nummer gaat in 2020 naar Monte Carlo. Het is ongelooflijk wat deze Chinezen weten te presteren. Het zou mij niet verbazen als zij de Gouden Clown gaan ophalen.
Tot slot de humor die werd verzorgd door de Amerikanen Steve en Ryan en de comedy act van Steve Ekely. Laatstgenoemde zag ik van de zomer bij Krone en vond ik toen met twee optredens een beetje een dissonant in het programma. Zijn optreden was vandaag teruggebracht tot een en meer dan aardig vond ik het niet. Dit in tegenstelling tot Steve en Ryan. Een optreden en een korte reprise maar hun slapstickachtige humor vond ik erg leuk.
Al met al heb ik me prima vermaakt maar ik heb in Carre weleens betere voorstellingen gezien en zoals gezegd het ontbreken van een finale vond ik een grote misser.
Overigens las ik in het programmaboekje dat volgend jaar de familie Knie weer komt. In elk geval zijn wij dan verzekerd van paardennummers van grote klasse.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: do dec 26, 2019 6:49 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Krijg net een mail toegestuurd vanuit Carre. Door een storing in een van de takelsystemen om de trapeze omhoog te krijgen viel het nummer van de Sky Angels uit. Tijdgebrek maakte dat dit niet tijdens de voorstelling gerepareerd kon worden. Daarom liet men ook de finale schieten. Beetje voor de hand liggend antwoord. Als de spreekstalmeester dit nu verteld had was er in elk geval meer sympathie voor geweest.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: wo jan 01, 2020 2:49 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Interessant om hier en van de recensenten in de kranten de meningen te lezen.

Netjes dat Carré jou informeerde dat er een technische reden ten grondslag lag aan het eenmalig uitvallen van de Sky Angels. Tijdens de voorstelling van afgelopen zaterdag (12u), miste ik het Gouden Duo Yves en Ambra. Wellicht om een vergelijkbare reden of anders ziekte/blessure. Niet al te ernstig wat mij betreft en zeker niet met zo'n groot programma als dat het Wereldkerstcircus in Carré biedt.

Zoals vaker met aannames blijken die wel eens onjuist. Uit eigen waarneming kan ik namelijk melden dat de viervoudige salto van de Tuniziani in voorkomende gevallen ook bij een tweede poging mislukt. Ondanks twee bezoeken aan Carré heb ik hem hierdoor zelfs helemaal nog niet zien lukken. Het teleurgestelde gezicht van de betreffende trapezeartiest sprak boekdelen. Het zegt denk ik vooral iets over de hoge moeilijkheidsgraad, de timing moet bij zo'n salto tenslotte helemaal perfect zijn. Laat staan als hij viervoudig is en iemand aan zijn enkels opgevangen moet worden.

Voor mij was het één van de beste edities in Carré. Persoonlijke voorkeuren zullen ongetwijfeld een rol spelen hierbij : wat minder clownerie en juist veel acrobatiek en luchtnummers dit keer. Ik heb daarom besloten om het geheel nog één keer te aanschouwen aanstaande zondag. Vanwege het definitief stoppen van Anastasia Makeeva lijkt het extra bijzonder te worden. Deze slimme Russin heeft besloten om op 38-jarige leeftijd een universitaire studie te gaan volgen in Frankrijk. Ik verwacht zeker dat tijdens de voorstelling aandacht wordt besteed aan haar afscheid en dat er familie van haar bij aanwezig zal zijn.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2020 1:26 pm 
Offline

Lid geworden op: zo mei 24, 2015 11:18 pm
Berichten: 37
Circusvrienden!

Ik heb op 22 december de avondvoorstelling bezocht.

Ik vond het ensemble van Gia Eradze zeer indrukwekkend en een meerwaarde voor het carre programma.
Vind het meer dan terecht dat deze groep Goud heeft gewonnen in Monte Carlo!
Wel jammer dat het quick change nummer niet in carre te zien was, dit had het programma naar een nog hoger level getild.

Verder vond ik Michael Ferreri, Steve Eleky en Yves & Ambra zeer sterk.

Ook had dit programma duidelijk minpunten. Ik vond het programma helemaal niet uitgebalanceerd. 3 nummers in de lucht, veel te weinig dierennummers.
Jammer dat carre nooit is probeert om een goed kamelennummer of boerderij dieren te strikken.

Ook was Carre altijd zeer sterk in goede clownsnummers. Helaas is de afgelopen 2 jaar gebleken dat dit miskopen waren. Ik vond Steve en Ryan afgezaagd en carre onwaardig!

Flying Tuniziani viel mij ook wel wat tegen, zie dan toch liever de chinezen heen en weer vliegen.

Al met al hoop ik volgend jaar op een meer uitgebalanceerd programma met een Russische springplankgroep en extra dierennummers. Daarnaast gewoon lekker Bello Nock, Fumagalli of David Larible programmeren aub!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2020 1:58 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Als ik het goed heb is Bello Nock voor volgend jaar al vastgelegd!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: vr jan 03, 2020 7:53 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7472
Locatie: Maassluis
Ongeluk Sky Angels:
ziet er niet goed uit.... :o
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... re-gewond/

Voorstelling gestaakt, wellicht ook de komende van dit seizoen.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 9:59 am 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Niet te bevatten, wat een naar bericht gisteravond. Er is gelukkig wel hoop op herstel afgaande op de laatste berichten, al zijn die niet officieel: https://circusweb.nl/ongeluk-bij-wereld ... cus-carre/

Dit zegt producent Henk van der Meijden er laat op de avond over: https://www.youtube.com/watch?v=7Obk4uQIIbo

De twee keer dat ik de Sky Angels zag in de afgelopen weken, was mij wel opgevallen dat deze act erg veel positiewisselingen en overpakmomenten bevat. Wanneer je deze toeren 3 keer per dag moet doen, dan kun je niet ontkennen dat het bij elkaar opgeteld door de jaren heen een zeker risico met zich mee brengt. Dat weten circusartiesten zelf ook natuurlijk.

Hopelijk hebben ze Angels op hun schouders en worden ze ooit weer helemaal de oude.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 12:37 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Een aangepaste versie van het nieuws: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... re-gewond/

Twee trapeze-artiesten gewond na val van 10 meter tijdens kerstcircus Carré

Afbeelding

Twee artiesten van het Wereldkerstcircus in het Amsterdamse theater Carré zijn vrijdagavond tijdens een duo-act gevallen.
Ze hebben een val van tien meter gemaakt, maar zijn buiten levensgevaar.


Het gaat volgens Henk van der Meijden, de producent van het Wereldkerstcircus, om een Russisch echtpaar dat optreedt onder de naam Sky Angels.
De trapeze-artiesten werken zonder vangnet en staan erom bekend dat ze hun act uitvoeren door de trapeze onder meer alleen met hun tanden beet te houden.

‘Levenloos op de grond’
Een ooggetuige vertelt tegen Hart van Nederland hoe de man en vrouw naar beneden zijn gevallen. “Eerst viel de vrouw naar beneden en daarna viel de man op haar.”
Hij zegt dat de twee circusartiesten na het ongeluk “levenloos” op de grond lagen. “Ze vielen keihard.”

Na het ongeluk werden meerdere hulpdiensten ingezet, waaronder een traumahelikopter.
De slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht, een van hen is ernstig gewond geraakt.

Van der Meijden zegt dat de artiesten buiten levensgevaar zijn. Ze waren volgens hem aanspreekbaar toen ze per ambulance naar het ziekenhuis werden gebracht.
“Wij zijn zeer geschokt”, aldus de producent. “Het is triest dat de show op zo’n manier eindigt.”

Publiek naar buiten
Het ongeluk gebeurde rond 18.50 uur voor de ogen van het aanwezige publiek. De voorstelling was om 16.00 uur begonnen en werd meteen stopgezet.
De toeschouwers zijn naar buiten geleid.

Volgens Hart van Nederland-verslaggever Anne Kruijsen staat de straat helemaal vol.
Inmiddels staat ook het publiek voor de volgende voorstelling van 20.00 uur voor het theater.
Die show is afgelast, laat een medewerker van Carré weten.

Jubileum in Carré
Het Wereldkerstcircus viert dit jaar het 35-jarig jubileum in Carré, met drie voorstellingen per dag vanaf vrijdag 3 nog tot en met zondag 5 januari.
Dit jaar werken ongeveer honderd circusartiesten mee.
Volgens producent Van der Meijden gaan de shows van zaterdag en zondag gaan vooralsnog gewoon door.
Hoe de artiesten naar beneden konden vallen, is niet duidelijk. De arbeidsinspectie heeft een onderzoek ingesteld, omdat het om een bedrijfsongeval gaat.



en vandaag:

Voorstellingen Wereldkerstcircus gaan gewoon door na val trapezeartiesten

Afbeelding

De voorstellingen van het Wereldkerstcircus in Carré gaan zaterdag en zondag “door zoals gepland”.
Dat staat te lezen op de website van het Amsterdamse theater.


Zowel producent Henk van der Meijden als de woordvoerder van Carré was telefonisch niet bereikbaar voor een toelichting.
Voor beide weekenddagen staan drie voorstellingen gepland, om 12.00 uur, om 16.00 uur en om 20.00 uur.

Buiten levensgevaar
Vrijdag vielen twee trapezeartiesten die optreden als de Sky Angels tijdens een voorstelling uit de nok van Carré 10 meter naar beneden.
Het echtpaar raakte gewond maar verkeert niet in levensgevaar, zei Van der Meijden vrijdagavond.

De Russische artiesten werken zonder vangnet.
Ze staan erom bekend hun act uit te voeren door de trapeze onder meer alleen met hun tanden beet te houden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 1:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
De beelden van gisteravond -niet van de val-: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... artiesten/

Publiek in shock na val circusartiesten: 'Het was een heel naar gezicht'

Bij de toeschouwers die in het Amsterdamse theater Carré zagen hoe twee circusartiesten een val van ongeveer tien meter maakten, heerste na het ongeluk grote verslagenheid.
Dat vertelt een man die in het publiek zat tegen Hart van Nederland.


De acrobaten werden zwaargewond afgevoerd. Bij de toeschouwers was meteen duidelijk dat ze gewond waren.
“Je hoorde de vrouw gillen”, vertelt een bezoekster. “Het was heel naar om te zien.”

'Gigantische anticlimax’
De gevallen artiesten zijn een Russisch echtpaar dat vrijdagavond bij het Wereldkerstcircus optrad onder de naam Sky Angels.
Ze doen een show op grote hoogte met een touw, maar dat ging deze keer om nog onduidelijke redenen mis.

“Het was een geweldige show met een gigantische anticlimax”, vertelt een andere ooggetuige daarover.

De acrobaten zijn inmiddels buiten levensgevaar. “Ik ben heel blij om dat te horen”, zegt de vrouw. “Als je zag wat er gebeurde, had ik iets anders verwacht.”
Ook een andere ooggetuige zegt dat de circusartiesten “keihard vielen” en daarna “levenloos” op de grond lagen.

Begrip voor schrappen
Het publiek werd na het ongeluk meteen naar buiten geleid. De latere show die vrijdag nog op het programma stond, werd afgelast.
Bij Carré stonden al mensen klaar voor die voorstelling van het kerstcircus.

Mensen die kaarten hadden voor de geschrapte show toonden alle begrip.
“Ik zou daar ook met een naar gevoel zitten nu ik dit weet”, vertelt een vrouw.


Met het filmpje.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 1:14 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
RTL meldde het slechte nieuws aldus: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ooggetuige

Val van 10 meter
Ooggetuige ongeluk kerstcircus Carré: 'Dachten even dat het erbij hoorde


Afbeelding
De toeschouwers moesten naar buiten

Direct na de val van de twee circusartiesten in Carré was het lang stil in de zaal.
"Iedereen dacht: misschien was dit wel onderdeel van de show", vertelt een van de toeschouwers.


"Maar het werd snel duidelijk dat het niet in de planning stond. Ze waren beide buiten bewustzijn, maar ademden wel."

Met drie jonge kinderen
Zelf zat hij er met zijn drie jonge kinderen. Die hadden snel genoeg door dat het foute boel was. "Ik was vervolgens vooral bezig met hun afleiden."
Ondertussen snelden hulpverleners toe en werden er schermen geplaatst om de twee uit het zicht te halen.
De spreekstalmeester verzocht iedereen de zaal te verlaten.

Het was misgegaan toen de twee artiesten, een Russisch echtpaar, in de nok zweefden aan een koord en de mannelijke acrobaat overpakte: waar hij zich eerst met zijn handen vasthield, pakte hij over met zijn mond.
Zij had ondertussen alleen hem vast, toen hij zijn grip verloor en naar beneden stortte.

Afgerold
"Zij viel als eerste. Hij viel bovenop haar. Ze vielen aan de rand van het circuspodium. Mensen langs de ring hebben hem van haar afgerold.
Toen was hij wel bij kennis."

De man noemt het ongeluk een shock. "Natuurlijk, je ziet in zo'n show zat momenten waarop het fout kan gaan, maar als het dan toch echt gebeurt...
De spanning die het optreden zonder vangnet oplevert, hoort natuurlijk bij de show. Maar dat het dan echt fout gaat, dat gun je niemand.
En dat is een understatement."

Uit de coulissen
Ook Willem-Jan Cramer verliet de zaal met een knoop in zijn maag. "Eerst was niet zo duidelijk hoe ernstig het was. Maar dan zie je de rest van de artiesten uit de coulissen komen, want dat is een grote familie.
En dan ga je met een heel naar gevoel weg."

Ook hij zat in het publiek met zijn kinderen. "De jongste is vijftien. Die beseffen wel wat er gebeurt.
Veel kleine kinderen waren in paniek en aan het huilen."


De promovideo van de Sky Angels: https://www.facebook.com/wereldkerstcir ... 366371466/


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: za jan 04, 2020 10:44 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7472
Locatie: Maassluis
Adriaan van Toor haalt zijn herinneringen op naar aanleiding van het ongeval...
https://www.nu.nl/cultuur-overig/602168 ... t-las.html

Citeer:
De voormalige acrobaat zat te "huiveren" toen hij het bericht las, vertelt hij zaterdag vanuit zijn huis in Spanje aan NU.nl.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 12:02 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7472
Locatie: Maassluis
De Telegraaf komt nog maar eens met een opsomming van vorige ongelukken in het circus.
Voor de liefhebbers
https://www.telegraaf.nl/nieuws/8464184 ... k-goed-mis

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 12:05 pm 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7472
Locatie: Maassluis
En de Volkskrant verdiept zich in de afwezigheid van vangnetten
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 1:42 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Naar aanleiding van het artikel in De Telegraaf:
Citeer:
Voor de liefhebbers
?????????????

Welke liefhebbers, die van ongelukken in het circus?
Een waardeloos artikel waar ik met opzet niet naar verwees.
Want dat dient volgens mij geen enkel circusdoel....

Koren op de molen van tegenstanders, en ze schrijven dan ook:

Citeer:
Maar als het misgaat, kan het ook goed misgaan. Hieronder zeven voorbeelden van tragische circusongelukken uit de afgelopen jaren. Eén ding wordt al snel duidelijk: bij veel ongelukken zijn dieren betrokken.


Vervolgens komt het leugenaartje tot exact ÉÉN ongeval waarbij dieren betrokken waren!
Alle overige waren van menselijke of mechanische aard!

Over dat ongeval met dieren dan:

Citeer:
* Ettore Weber bijvoorbeeld, een van de beste tijgerdompteurs ter wereld, werd nog geen half uur voor de show gedood door zijn vier tijgers.


Geen sprake van een half uur voor een optreden, er waren daar geen shows.
Het overkwam hem tijdens een demonstratie voor publiek in een buitenkooi.

Wel mooi dat ze het hebben over 'een van de beste tijgerdompteurs ter wereld', want een directielid van Stardust -de producent van Carré en een soortgelijk kerstcircus in Stuttgart -waar ze tijdens een draadnummer eveneens naar beneden kletterden- trok recentelijk de kwaliteiten van Weber ernstig in twijfel.


Laatst gewijzigd door Didier op di jan 07, 2020 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Circus Carre
BerichtGeplaatst: zo jan 05, 2020 3:01 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Saillant detail: dit schreef ik op de middag van het ongeval, maar voor dat het slechte nieuws bekend werd:

Resteert wel mijn stokpaardje dat ik elders al poneerde naar aanleiding van valpartijen vanaf grote hoogte: voor mijn eigen gevoel en met name dat van de artiesten zijn valkussens in het geheel geen schande!
Zeker in dit geval, waarbij het 'haasje over' op de strakke draad op grote hoogte een paar keer (met opzet?) mis gaat en de springer maar ternauwernood al struikelend met één hand aan de draad blijft hangen.
Daar kun je uiteraard ook heel veel op trainen, maar de kans dat dit wel een keer mis gaat is niet ondenkbeeldig.
Met een kussen blijft een reis naar een plaatselijk ziekenhuis je dan bespaard!
Hoe fascinerend je gebruik kunt maken van zo'n kussen liet ons Sergey Novikov in Apeldoorn zien.
Een geweldig nummer vol pure schoonheid!


Mooi filmpje van laatstgenoemde: https://www.youtube.com/watch?v=e-duVj9by0U


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1 2 3 4 Volgende

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.