Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 4:04 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: di jul 07, 2020 12:05 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Later meer!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 11:52 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Geen circus dit eindejaar in Etten-Leur!

Door de verstrengde coronamaatregelen is het niet mogelijk een kerstcircus in te richten.
Dat heeft o.a de circusdirecteur Kevin Van Geen besloten, wie reeds een ticket kocht zal gecontacteerd worden.
Aftellen naar 24 december 2021 voor de start van het volgend geplande kerstcircus!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 12:27 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Ook hier bericht men over het nieuws:
https://www.bndestem.nl/etten-leur/kers ... ook.com%2F


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo nov 04, 2020 6:28 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mei 25, 2018 5:25 pm
Berichten: 112
het is gewoon een te groot risico momenteel snap de circus directies heel goed dat ze dat risico niet nemen


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo nov 11, 2020 4:49 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
https://www.internetbode.nl/reader/2955 ... sdirecteur

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: vr nov 13, 2020 9:22 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Kevin van Geet houdt de moed er in, zo vertelde hij op BNR
https://www.bnr.nl/nieuws/ondernemen/10 ... -het-zwaar

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: do nov 19, 2020 5:21 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Waar we een verslag vinden over het volgende onderwerp:


CIRCUSBRANCHE HEEFT HET ZWAAR

Circussen in Nederland hebben het zwaar. Verspreid over de provincie staan er zelfs hier en daar buitenlandse circussen die daar zonder inkomen gestrand zijn.
Voor Kevin van Geet Circus producties is de situatie gelukkig wat minder dramatisch.
Verslaggever Martijn de Rijk was op bezoek op een parkeerterrein in het Brabantse Hapert.


Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: di nov 24, 2020 5:53 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Erg mooie afgelasting in en rond Etten-Leur! Grote klasse om aldus in de toekomst te investeren!

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: za dec 05, 2020 1:08 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Netjes gedaan inderdaad!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: za dec 19, 2020 7:28 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding

Alsnog een beetje 'circus' in Etten-Leur,
men heeft de masten met lichtjes opgebouwd!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: ma dec 21, 2020 11:04 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
BN De Stem interviewt Kevin van Geet over het kerstcircus en hoe hij begon..
https://www.bndestem.nl/etten-leur/dire ... gle.com%2F

[
Citeer:
Directeur Etten-Leurs Kerstcircus hielp olifant Buba aan verblijfsvergunning: ‘Dat was janken’

Afbeelding

2020 was voor Kevin van Geet het jaar dat hij met pijn in het hart zijn Kerstcircus Etten-Leur moest afblazen, maar ook het jaar waarin hij een permanente verblijfsvergunning regelde voor de nationale troetelolifant Buba. ,,Ik krijg er nog kippenvel van. Janken!”

Als kleinzoon van de directeur van circus Harlekino, de nu 78-jarige Peter Verberk, kwam Kevin van Geet al jong in aanraking met het circusleven. Hij begon met balanceren met bezems en stoelen. Tien jaar geleden, Kevin was toen 17, reisde hij voor het eerst met opa's circus mee. Opa is de oudste circusdirecteur van Nederland, Kevin de jongste.


In 2015 nam hij het stokje over van de eigenaar van Circus Belly Wien, die een jaar eerder het Etten-Leurse Kerstcircus startte. ,,De man was stomverbaasd. Ik begon met een tientje op zak. Weet je het zeker, vroeg hij.”

Dat was het jaar dat Nederland een verbod afkondigde op het werken met wilde dieren in circussen.

,,Een ongunstig moment inderdaad om een eigen circus te starten. De publieke opinie was negatief gestemd, door de discussies die toen gevoerd werden, dus ik stond al met 3-0 achter. Het duurde wel even voor ik quitte speelde.”

Waarom wilde je een eigen circus?

Ik volgde een hbo-opleiding management in Den Bosch, rondde die ook af, maar al tijdens die opleiding wist ik dat ik geen ambtenaar wilde worden met een broodtrommeltje op de bagagedrager. Ik manage nu geen afdeling groenbeheer, maar een circus. Dat ligt me veel meer.”

Waarom een hbo-opleiding groen als je eigenlijk naar het circus wilde?

Omdat ik het kon. Mijn ouders vonden het ook belangrijk dat ik eerst een studie afrondde. Voor als het circus niks zou worden.

Wat betekent het circus voor jou?

,,Dat is de moeilijkste vraag die je me kunt stellen.” Waarna het stroomt of je een emmer leeggooit: ,,Het is de hele manier van leven, dat je anders kan en mag zijn, de wederzijdse waardering, de vriendschap die je opbouwt met artiesten en medewerkers, de voorstelling waar je van geniet.”

Je zoekt je acts zelf uit hè?

Jongleurs, trapeze-acts, een hondennummer, met artiesten uit Spanje, Hongarije, Duitsland. ik ga er eerst zelf naar kijken en zo stel ik dan een programma samen. Ik heb nu geen vaste medewerkers, maar als het Kerstcircus er staat, werk ik met vijftig mensen. Dat is in deze tijden met corona mijn redding hoor. Ik heb materieel voor kleinere voorstellingen die ik door het jaar heen geef, voor de grote voorstellingen huur ik in. Ik ben gruwelijk blij dat ik ooit voor die opzet koos. Nu valt er voor mij weinig te verliezen.”

Een geluk bij een ongeluk dus, nu het grote Kerstcircus niet doorgaat. Vandaag zou je van start zijn gegaan. Hoe is dit voor jou?

,,Ik moest onlangs die beslissing nemen. Het zou niet eerlijk geweest zijn om langer te wachten, maar het deed en doet me heel veel. Ik krijg zo veel hartverwarmende reacties van mensen uit Etten-Leur. Kevin, kom je straks even een bakje koffie drinken? Een grootvader die elk jaar met zijn kleindochter kwam en die zo naar dit moment had uitgekeken kwam me net een hart onder de riem steken.”

Deze masten plaatsten Kevin van Geet en enkele vrijwilligers vrijdagmorgen in het Brabantpark met als doel de inwoners van Etten-Leur toch wat lichtjes in de duistere dagen te bezorgen.
Deze masten plaatsten Kevin van Geet en enkele vrijwilligers vrijdagmorgen in het Brabantpark met als doel de inwoners van Etten-Leur toch wat lichtjes in de duistere dagen te bezorgen. © peter van trijen/pix4profs
Maar die sympathie roep je ook over jezelf af, toch? Met die bilboards langs de weg en de masten die je vrijdag plaatste in het Brabantpark, bedoeld om de inwoners van Etten-Leur toch een momentje van licht te bezorgen.

,,We zouden hier dit jaar voor de zevende keer staan. Het is zo jammer dat een traditie doorbroken wordt. We hadden als altijd willen knallen met kerst.”

Je was dit jaar te zien bij RTL in een aflevering van het programma ‘Chantal komt werken'. Maar de meeste mensen zullen je toch kennen van de actie ‘Laat Buba in Nederland blijven. Hoe raakte je daar bij betrokken?’

,,Ik heb verleden bij circus Freiwald gewerkt en de contacten zijn gebleven. Dus toen in 2015 dat verbod op het werken met wilde dieren werd afgekondigd en het er ondanks de inzet van de brancheorganisatie naar uitzag dat Buba het land uit zou worden gezet, heb ik mijn hulp aangeboden aan Lutz Freiwald.

Begrijp je de weerstand die bestaat tegen wilde dieren in het circus?

,,Ik zou dat begrijpen en steunen als er wetenschappelijk bewijs zou worden geleverd dat het slecht is voor die dieren. Dat bewijs heb ik nooit gezien. Kijk naar Buba, nu 45 jaar. Als zo'n dier slecht behandeld zou worden, dan zie je dat. Dan zou het agressief zijn, het zou er onverzorgd uitzien. Niets van dat al.”

Je kunt toch naar de dierentuin als je een wild dier wilt zien?

Dat is heel wat anders. In een circus kun je nog zien wat je door een goede behandeling en een goed contact tussen mens en dier van dat dier gedaan kunt krijgen. Je moet verstand van een dier hebben om er iets van te kunnen verwachten.”

Hoe reageerde je toen je hoorde dat Buba mocht blijven?

Ik zat bij Lutz Freiwald. Er waren twee moties, van PVV en CDA. Alleen GroenLinks en de Partij voor de Dieren stemden tegen. Toen het verlossende woord kwam, keek Lutz me aan. Is het echt, vroeg hij, mag ze blijven? Ik krijg er nog kippenvel van, als ik aan dat moment denk.”

Je oma en je moeder helpen je in het circus, je enige broertje moet niks van het circus hebben. Wat zou je je eigen kinderen adviseren?

Het is niet alles goud wat er blinkt. Het circus heeft ook mindere kanten. De onzekerheid maakte dat mijn moeder er ook niet in verder wilden. Het is hard werken, maar tegelijkertijd zo mooi. Ik zou niks anders willen. Het is mijn werk, maar ook mijn hobby. Mijn grootste wens? Volgend jaar weer een Kerstcircus in Etten-Leur.”

Paspoort:

Kevin van Geet (27), circusdirecteur
Geboren: Hapert
Woonplaats: Hapert, in een caravan op een bedrijventerrein
Burgerlijke staat: Alleenstaand
Hobby's: Circus. En circus.
Organisator van het Kerstcircus Etten-Leur en het wintercircus Tilburg.
Verwierf landelijke bekendheid door zijn inzet voor verblijfsvergunning voor olifant Buba van circus Freiwald.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Etten-Leur - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2020 12:36 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Mooi interview!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.