Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel wo mei 08, 2024 8:03 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo aug 30, 2023 6:18 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5472
Locatie: Belgie
De 37ste editie van het ‘Wereldkerstcircus’ zit eraan te komen.

Amsterdam - Amstel 115-125 - Koninklijk Theater Carré

Woensdag 20 december: 20u
Donderdag 21 december: 16u en 20u
Vrijdag 22 december: 16u en 20u
Zaterdag 23 december: 12u, 16u en 20u
Zondag 24 december: 12u en 16u (Kerstavond)
Maandag 25 december: 12u, 16u en 20u (Kerstdag)
Dinsdag 26 december: 12u, 16u en 20u (2de kerstdag)
Woensdag 27 december: 12u, 16u en 20u
Donderdag 28 december: 12u en 16u
Vrijdag 29 december: 16u en 20u
Zaterdag 30 december: 12u, 16u en 20u
Zondag 31 december: 12u en 16u (Oudjaarsavond)
Maandag 1 januari: 13u en 17u (Nieuwjaarsdag)
Dinsdag 2 januari: 12u en 16u
Woensdag 3 januari: 12u en 16u
Donderdag 4 januari: 12u en 16u
Vrijdag 5 januari: 12u, 16u en 20u
Zaterdag 6 januari: 12u, 16u en 20u
Zondag 7 januari: 16u

Ticketverkoop:
https://carre.nl/voorstelling/wereldkerstcircus-2324


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2023 7:04 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5472
Locatie: Belgie
Met in het programma O.a:

Bello Nock en Yann Rossie - Clowns


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: vr okt 27, 2023 9:13 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5472
Locatie: Belgie
Act Nr. 3:

Alex Giona - Paardenfluisteraar


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: za nov 25, 2023 9:45 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7477
Locatie: Maassluis
Henk van der Meijden en dochter Elisa over Wereldkerstcircus 2023: “Viervoudige salto, dat is 3 keer Olympisch goud, in 250 jaar circus nog nooit gebeurd”

De 37e editie van het Wereldkerstcircus in Carré is aanstaande, vanaf woensdag 20 december 2023. Oud-journalist Henk van der Meijden is opnieuw organisator, maar gaat het stokje doorgeven aan dochter Elisa. Wat zijn de meest bijzondere acts van deze editie? Dat vertellen vader en dochter bij Tijd voor MAX.

Het Wereldkerstcircus is tot zondag 7 januari 2024 te zien. Op vrijdag 2024 is er een speciale Komt dat Zien!-editie, voor bezoekers met een visuele beperking.

https://www.maxvandaag.nl/videos-fragme ... t-gebeurd/

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: zo dec 17, 2023 10:12 am 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1151
Hier het complete programma:
Bello Nock - clown
Yann Rossi - witte clown
Olga Bolko - ringtrapeze
Duo Solys - krachtacrobatiek
Duo Stauberti - perche
The Crows - Russische barre
Maria Sarach - handstandacrobatiek en contorsionisme
Viktor Kee - jongleur
Viktoria Dziuba - handstandacrobatiek
The Flying Caballero's - vliegende trapeze
Alex Giona - paardenvrijheid
Sergii Stupakov - illusionisme
Orkest onder leiding van Andrey Kakapych
Spreekstalmeester - Fred Buter


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: vr dec 22, 2023 10:29 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7477
Locatie: Maassluis
De kop is er af!
Op onderstaande link een mooie recensie
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/12/21/in ... 023/12/22/#202

met filmpje

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2024 1:29 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1151
Op 6 januari de avondvoorstelling van het Wereldkerstcircus in Carré bezocht. Een uitstekende voorstelling was weer georganiseerd door Stardust in samenwerking met het Koninklijk Theater Carré. Dit jaar is voor het eerst een Kerstcircusballet geëngageerd. Hiermee is ook gelijk de minste act benoemd want veel verder dan wat obligate dansjes kwamen de dames niet. Jammer, want in de veranderende circuscultuur zou een goed ballet niet misstaan. Maar de Carré kwaliteit ontbreekt hier.
Uiteraard ook paarden in Carré. Paardenfluisteraar Alex Giona is een topper die een totaal andere stijl heeft dan bijvoorbeeld Fredy Knie of Joseph Richter, die wij al vele malen in het enigste circustheater van Nederland mochten begroeten. Echter, Giona brengt een nummer waarbij de schoonheid van de paarden tot hun recht komt. Ander hoogtepunt was Bello Nock, die samen met muzikale clown Yann Rossi zorgt voor de humor tijdens de voorstelling. Het is allemaal niet nieuw wat Nock laat zien maar vooral zijn reuzenrad nummer is natuurlijk geweldig.
Acrobatieke hoogtepunten waren voor The Crows, voorheen The Red Crows, maar nu met een nieuwe springster. Het nummer moet nog groeien maar zal mijns inziens uit kunnen groeien tot wederom een top-act. Ander hoogtepunt was de klassieke perche-act van het Tsjechische Duo Stauberti. Ook de equilibriste en contorsioniste Viktoriia Dziuba is van hoog niveau. Jammer alleen haar vleeskleurige kostuum dat weliswaar niet vulgair is maar naar mijn mening komt Dzuiba in een tradiotioneler kostuum beter tot haar recht.
Ook verrassend was de krachtacrobatiek act van het Duo Solys. Prachtige acrobatiek waarin de vrouwelijke partner, Tatiana Yzquierdo de kracht etaleert terwijl zij haar naaldhakken gewoon aan heeft.
Minder sterk vond ik het nummer van Maria Sarach met haar ode aan Mondriaan. Eigenlijk vooral heel origineel. Als jongleur zagen wij Viktor Kee, die tevens als regisseur optrad. Nummer hoeft geen verdere toelichting want ook dit is top. De illusionist Sergii Stupakov vond ik aardig maar vond het meer een goochelaar. Een illusionist zie ik als iemand met fysiek grote tricks. Die had Stupakov niet. Wel kwamen zijn tricks goed aan.
In de lucht zagen wij Olga Boiko aan de ringen en natuurlijk The Flying Caballero's. Vader en oom traden in 1985 in het eerste wereldkerstcircus ook al op met een vliegend trapeze nummer en waren in ieder geval deze voorstelling aanwezig. Geweldige prestaties zijn natuurlijk de viervoudige salto's die bij twee van drie artiesten lukte. Dit overigens in tegenstelling tot 1985, waarin de viervoudige in ieder geval in de voorstelling die ik toen zag niet lukte. Wel vind ik dat het tempo van de Caballero's niet al te hoog is en dat is jammer. Heeft er ongetwijfeld mee te maken dat zij werken met vijf vliegers en één vanger. Maar absoluut een nummer van wereldklasse.
Het orkest werd niet bij alle nummers ingezet en dat is toch ook wel jammer. Met een geweldig circusorkest zou je met alle artiesten afspraken moeten maken dat hun nummers live begeleid worden. In het verleden was ik vaak vrij kritisch over spreekstalmeester Fred Butter. Dit jaar werd ik verrast met zijn korte aankondigingen waarin niet bij elke act benoemd werd welke clowns zij in Monte Carlo gewonnen hebben. Samengevat een geweldige voorstelling.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: zo jan 07, 2024 8:30 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 27, 2011 9:00 pm
Berichten: 85
Aardig om te lezen wat medebezoekers van de voorstelling vinden. Leuke recensie Hugo! Ik ben het eens met je slotconclusie. Om die reden heb ik nog een tweede bezoek gebracht. Toevallig ook afgelopen vrijdag, maar dan de (na)middagvoorstelling. De aanwezigheid van Caballero senior die dag lijkt voor hun kinderen en oomzeggers een extra motivatie te zijn geweest om te presteren, want ook ‘s middags slaagden 2 van de 3 viervoudige salto’s. Terwijl een week daarvoor er geen enkele lukte. Dit geeft ook wel aan hoe moeilijk het is om de juiste timing te krijgen.

Zo’n extra bezoek maakt het trouwens mogelijk om op wat details te letten. Zo werd mij duidelijk dat de niet van echt te onderscheiden “misstap” die Annaliese Nock bovenop het rad des doods maakte met touwtje springen toch gespeeld is. Inclusief de schrikreactie van haar vader Bello. Niet voor niets uitgeroepen tot de beste clown ter wereld door Time Magazine zo blijkt alweer.

Hoewel ik geen kenner ben op dat gebied en daardoor weinig vergelijkingsmateriaal heb, vond ik het kerstcircusballet eigenlijk wel geslaagd. Ik werd er best vrolijk van en onknap waren de dames bepaald ook niet. Het is voor de danseressen wellicht ook geen eerlijke strijd om zich te meten in een voorstelling met circusartiesten.

Fijn en eigenlijk hartverwarmend om te vernemen vond ik trouwens dat Maria Sarach, de dame met de act in Mondriaan stijl die van Russische afkomst is, haar kleedkamer in Carré deelde samen met de Oekraïense Viktoriia Dziuba. Een opsteker dat het Poetin niet gelukt is om tussen beiden te komen. De circuswereld hanteert ook hier haar eigen waarden.

Bijgaand nog wat sfeerfoto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Amsterdam - Kerstcircus
BerichtGeplaatst: ma jan 08, 2024 7:13 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5472
Locatie: Belgie
Mooie foto’s en recensies! :clown


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.