Heuvels schreef:
Citeer:
In andere landen waar de burgerij beter achter het beleid van de overheid aan loopt gaat het een stuk beter. Hier in NL kan de overheid nog zulke goede maatregelen bedenken (op het advies van echte deskundigen), maar als te veel mensen er schijt aan hebben helpt dat allemaal niet....
Burgerlijke ongehoorzaamheid is hier meer regel dan uitzondering, kijk maar eens om je heen in het verkeer... Het begint zowat op anarchie te lijken.
Maar dat is een geheel andere discussie.
Bouglione mag wat mij betreft de grenzen verkennen, maar laat het bij een ludieke actie blijven.
Graag zou ik hier op ingaan, maar dan loop ik het risico samen met Heuvels in de rubriek Keuvel en Prietpraat te belanden, en dat lijkt me ongepast.
Hoewel je niet kunt zeggen dat het onderwerp corona buiten de orde is.
Want het is en blijft (voorlopig) wel de oorzaak van genoemde circusellende.
Het lijkt me beter een uurtje (ofzo) met hem van gedachten te wisselen, want met wat hij poneert ben ik het (uiteraard) niet eens.
Vanaf den beginne (nee, niet van de schepping maar van het ontstaan van de Vleermuispest) heb ik alle ontwikkelingen zeer aandachtig gevolgd.
Ik ben dan ook zeer benieuwd waar al die landen liggen waar de mensen beter achter het overheidsbeleid aanlopen.
In ieder geval niet hier ergens in de Westerse wereld.
In al onze omringende landen is het een wirwar van maatregelen en ook nog eens vaak totaal niet op elkaar afgestemd.
Voorbeeldje 1 - Het grensoverschrijdend verkeer naar en vanuit Duitsland;
Met hier goedgekeurde mondkapjes (een onzinnig en totaal verkeerd woord, zo goed als alle besmettingen gaan namelijk via de neus...) kom je daar een winkel niet mee in.
Maar ondertussen zijn de winkels daar wel gewoon geopend en las ik afgelopen week nog een uitgebreid verslag van hoe Nederlanders zich daar zo prettig vermaken in onder meer die winkels en de horeca.
Voorbeeldje 2 - De Duitse deelstaten kunnen het onderling zelfs niet eens worden en kennen uiteenlopende maatregelen.
Voorbeeldje 3 - U kon het lezen in ons wielerrubriekje: in België is deze week een veldrit afgelast omdat nu ook daar geen publiek bij een dergelijk evenement aanwezig mag zijn.
In de vrije natuur niet zo'n probleem, maar de route van deze (avond) wedstrijd voerde dwars door het centrum van de plaats waar diverse kroegen langs het parcours te vinden zijn. En die mogen daar 'gewoon' open tot 23.00 uur. Niet te combineren dus.
Voorbeeldje 4 - Kon u vinden in het artikel over een schouwburg in Gent.
Daar mogen momenteel in een zaal met 600 plaatsen geen 200 bezoekers -met inachtneming van alle eerdere coronamaatregelen als mondkapjes en onderlinge afstand- van een toneelvoorstelling genieten.
Terwijl in HETZELFDE pand een kroeg met een capaciteit van 1.000 man wel tot 23.00 uur geopend mag zijn.
Zonder al teveel beperkingen en dicht op elkaar.
Ja zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.
Bij demonstraties tegen te nemen of genomen maatregelen is de opkomst in het buitenland vaak aanzienlijk groter dan bij ons.
En het slagveld ook...... Dat leek wel anarchie!
In ons land 'goede maatregelen op advies van deskundigen'? Weer zo'n lachertje!
Want met grote regelmaat komen hier de maatregelen te laat, in ieder geval later dan de deskundigen dat wensten.
Er bestaat dan ook een aardig lijstje spijtbetuigingen van onze grote aanvoerder voor dit soort 'foutjes'.
Gelukkig komt er in het nieuwe kabinet zo'n deskundige als Minister van Volksgezondheid, dat maakt de lijnen wat korter.
(De huidige wacht vast wel een mooie carrière als schoenverkoper...).
En over het verkeer: 'het begint zowat te lijken'. Dat is dus nog maar even en het lijkt er echt op! Maar is het nog geenszins.
Wel eens in een grote buitenlandse stad als Parijs of Londen rondgereden?
Dat is toch echt wel iets anders dan wat we hier dagelijks meemaken.
En ik waarschuw maar vast: het wordt allemaal nog heel wat erger.
Wanneer straks overal binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid van 30 km van kracht wordt.
Waarop de gezagsdienaren voornemens zijn niet te (willen) gaan handhaven.
Kun je lachen wanneer ze dat toch per ongeluk doen: rijd je ergens 60 is dat tweemaal de toegestane snelheid en goed voor het inleveren van het rijbewijs!
Maar inderdaad, het zijn en blijven maar barre tijden, heden te dage!
(Ze zijn er nog niet helemaal uit, maar bij de 37e of 38e injectie is men voornemens een programmeerbare chip mede in te spuiten.
Dat zal ons leren wat makker te worden!)