Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 4:13 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: do nov 27, 2008 11:03 am 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Nu snap ik waarom Michel Vandenbosch nooit bij het circus gaat kijken. Bang om te worden opgevreten. :lol:

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: vr nov 28, 2008 12:21 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
WDDTU doet er nog een schepje bovenop door op hun eigen website te citeren en reageren op het GAiA bericht:

WDDTU website schreef:
Olifant sterrencircus dieronvriendelijk gehouden bij circus Herman Renz
27 november 2008

Circus Renz overtreedt regels

De olifant van circus Herman Renz, die optreedt in het Sterrencircus van RTL 4, wordt dieronvriendelijk gehouden. Afgelopen weekend overtrad circus Renz in de Belgische plaats Sint-Niklaas de wet door de olifant geen buitenverblijf te geven. In Nederland overtreedt circus Renz al het hele jaar de (ontoereikende) dierenwelzijnsregels van de eigen branche door de olifant, een sociaal dier, alleen te houden.

De Belgische dierenbeschermingsorganisatie GAIA maakte de overtreding van circus Renz gisteren bekend. In Nederland is het circus al enige tijd in opspraak omdat het rondreist met een eenzame olifant. Woordvoerder Jeroen van Kernebeek van de coalitie Wilde Dieren de Tent Uit: " Het sociale netwerk is het belangrijkste element in het leven van olifanten. Voor een olifant is het alleen houden of opsluiten dan ook een regelrechte kwelling. Geestelijk stompen de dieren af en ze vereenzamen door gebrek aan sociale interactie en afleiding. Dit gegeven is dermate bekend, dat het zelfs als regel werd ingesteld door de circusbranche zelf. Het is dan ook onbestaanbaar dat circus Herman Renz zich daar niet eens aan houdt."

Die brancheregels hebben circussen opgesteld in reactie op de groeiende kritiek op het gebruik van wilde dieren in circussen. Probleem ervan is dat deze regels ontoereikend zijn om het welzijn van wilde dieren te waarborgen, zoals ook de Raad voor Dierenaangelegenheden concludeerde, het adviesorgaan van de minister van LNV. Jeroen van Kernebeek: “Het circusleven is simpelweg onverenigbaar met de voorwaarden voor het welzijn van wilde dieren. Daarom is een wettelijk verbod op het gebruik van wilde dieren in circussen, zoals al in vele andere landen van kracht is, de enige oplossing.’

De coalitie Wilde Dieren de Tent Uit is des te meer verontrust omdat circus Herman Renz door RTL 4 werd gecontracteerd voor "Het Kerststerrencircus" waaraan diverse Bekende Nederlanders meewerken. Van Kernebeek: ‘Dit is een onverantwoord signaal. Het Kerststerrencircus heeft als inzet een goed doel, Kids Rights. Door op deze manier mee te werken aan het misbruik van dieren wordt dat overschaduwd. Daar zijn noch de dieren, noch de kinderen bij gebaat. Het is in feite een heel wrange situatie, want kinderen houden juist vaak van dieren.’

Eerder al stuurden zowel Wilde Dieren de Tent Uit als de Dierenbescherming een brandbrief aan het programmamanagement van RTL Nederland met de oproep geen wilde dieren in het Kerststerrencircus te gebruiken. Waar de Tros en SBS eerder op positieve wijze gehoor gaven aan soortgelijke oproepen, besloot RTL Nederland om niet te reageren.

Over Wilde Dieren de Tent Uit Wilde Dieren De Tent Uit is een campagne tegen het gebruik van wilde dieren in circussen. De campagne wordt gesteund door 23 Nederlandse dierenwelzijnsorganisaties waaronder de WSPA, Stichting Vier Voeters, het IFAW, Stichting Menodi, Stichting Aap, de Dierenbescherming en de Sophia-Vereeniging tot bescherming van dieren. De betrokken organisaties zijn van mening dat het welzijn van wilde dieren als olifanten, tijgers, leeuwen, giraffen, apen, zeeleeuwen en kamelen in circussen niet kan worden gewaarborgd.


De laatste alinea is de fraaiste. Hoe verbloem je dat dat slechts 16 van de 90 afdelingen van de DierenBescherming de campagne tegen (bepaalde) circusdieren steunen, of beter gezegd: Hoe verberg je dat het grootste deel van de DierenBescherming de strijd tegen de circusdieren NIET steunt? Gewoon alles afzonderlijk tellen. 16 Afdelingen en nog 7 andere instellingen is samen 23. Simpel toch?

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: vr nov 28, 2008 12:23 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
Jeroen van Kernebeek is dus duidelijk NIET gaan kijken en baseert zich op de tekst van GAiA. Want anders had hij kunnen weten dat de olifant WEL een buitenverblijf had en de paarden NIET.

Typisch een geval van "hebben horen zeggen van een vriend die het weer gehoord heeft van een e-mail contact die het van een internetter had..."

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: vr nov 28, 2008 4:37 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Ik kan een heel boos berichtje wegzetten maar dat doe ik niet :evil: Gelukkig zijn er mensen de de waarheid kennen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 1:50 am 
Guidoos schreef:
Ik kan een heel boos berichtje wegzetten maar dat doe ik niet :evil: Gelukkig zijn er mensen de de waarheid kennen.


Maar zijn die mensen ook de mensen die je wilt bereiken met je boze berichtje. Dit forum is een open forum, en wordt niet alleen gelezen door mensen die weten dat het niet waar is. Denk er nog eens over. Maar denk ook goed over de formulering na. Feiten en cijfers moeten kloppen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: za nov 29, 2008 12:25 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
Lisa schreef:
Guidoos schreef:
Ik kan een heel boos berichtje wegzetten maar dat doe ik niet :evil: Gelukkig zijn er mensen de de waarheid kennen.


Maar zijn die mensen ook de mensen die je wilt bereiken met je boze berichtje. Dit forum is een open forum, en wordt niet alleen gelezen door mensen die weten dat het niet waar is. Denk er nog eens over. Maar denk ook goed over de formulering na. Feiten en cijfers moeten kloppen.


Ik zeg ook ''kan een boos berichtje wegzetten" ik doe het lekker niet. Zolang ikzelf maar weet hoe het zit vind ik het best laat de rest maar gissen en liegen, die lopen vanzelf wel tegen de lamp en zetten zichzelf voor schut.

Soms is het beter om iets dat je weet juist niet op het forum te knallen om eindeloze discussies (of het verergeren van de situatie) weer te voorkomen. Past ookgoed in een ander topic over B-W trouwens.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 11:16 am 
Ik ben toen op zondag geweest en er was geen buitenverblijf te zien hoor !
Niet voor de paarden en ook niet voor de olifant.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 1:16 pm 
Offline

Lid geworden op: wo jan 10, 2007 9:19 pm
Berichten: 3492
David J schreef:
Ik ben toen op zondag geweest en er was geen buitenverblijf te zien hoor !
Niet voor de paarden en ook niet voor de olifant.


Ik zie hier wel een paar oude koeien die uit de sloot gehaald worden...... :roll:


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: Renz maakt kennis met Gaia
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 3:36 pm 
Offline

Lid geworden op: di dec 09, 2008 8:34 pm
Berichten: 688
Locatie: Winterswijk
Mensen waar zijn we in godsnaam mee bezig na een lange tijd weer op te rakelen laat de verstandige mensen de toeterende olifant toepassen.

_________________
circus@achterhoek is >>> Niek Oonk


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.