Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za apr 27, 2024 9:06 pm

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 12:38 am 
Offline

Lid geworden op: do dec 18, 2008 9:47 pm
Berichten: 4
Locatie: the world
beste circusvrienden

met veel aandacht heb ik hier de laaste dagen weken en maanden alle reacties gelezen over circusdieren en onze situatie hier in Belgie.

Graag zou ik enkele dingen duidelijk willen stellen.

Er bestaat inderdaad een koninklijk besluit in belgie ivm het houden van dieren in circussen.

Deze wet werd over lange tijd besproken, meerdere malen verbeterd en na lang aandringen van dierenrechteorganisaties zoals GAIA, BITE BACK, PETA enz..... uiteindelijk goedgekeurd.

Een veel terugkomend comentaar hier in deze forum is de vraag waarom de circusdirecties hier in Belgie zich hiertegen niet verzet hebben.
Niets is minder waar.
Na meerdere malen op bespreking te zijn geweest bij het ministerie werden onze argumenten gewoon van tafel geveegd en werden we met alle middelen genegeerd.
Ook was er een probleem dat we met te weinig circussen waren die er effectief iets wouden aan doen.
Veel van mijn collegas gingen gewoon op zoek naar de makkelijke oplossing en huurden gewoon spectaculaire acts in om hun direnacts te vervangen.
Andere circussen hadden schrik om geen staanplaatsen meer te krijgen omwille van de overeenkomsten dat vele steden en gemeenten hier hadden afgesloten met Gaia.
Voor vele gemeenten die deze overeenkomst ondertekenden ging het niet om het dierenwelzijn maar wel om een excuus om circussen(met welke ze veel problemen gehad hebben in het verleden) te kunnen weigeren.

Ik keur geen enkel van mijn collegas af omwille van die redens maar met deze houding gaat een heel stuk van de ECHTE circustraditie verloren.
Wat de mensen ook zeggen, gelijk welke wetten er ons worden opgelegd, het eerste waar een gewoon gezin circusbezoekers ons naar vragen is of er dieren te zien zullen zijn in de voorstelling.

Ik heb dit jaar met onze dieren gewerkt in steden en gemeenten die zo een gemeentereglement hadden en er geen problemen mee gehad.

Dan is er nog een ander probleem : de zogezegde subsidie voor nomadische circusen(deze tittel kregen we).

In vlaanderen kan men nu project subsidie aanvragen.
Maar om daar gebruik van te kunnen maken moet je aan een aantal voorschriften en regels voldoen die je meer geld doen verliezen dan dat je kunt krijgen.
bv het afschaffen van dierenacts uit je programma.
Waar gaat dit naartoe???
Nu hebben we een federale wet die zegt dat als je in orde bent met de wetgeving je rustig je beroep kunt uitoefenen.
Dan komt er een vlaamse wet gestemt in het vlaamse parlement die zegt dat als je dierenacts presenteert je geen recht meer hebt op geen enkele vorm van steun.

Ik wil met dit bericht niemand beledigen of veroordelen.
Maar het is toch niet normaal dat wij, professionele circusmensen die als enig inkomen het circus hebben, het moeten opnemen tegen mensen die in hun vrije tijd circus spelen en in het weekend, als ze vrij zijn van hun gewoon beroep, enkele shows spelen die eigenlijk niet veel met echt circus te maken hebben.
Waar wordt er dan een onderscheid gemaakt????

Ik kaarte dit al verschillende keren aan bij de overheid maar toto nu toe nog altijd zonder resultaat.

Wij gaan op 6 maart in premiere en bestaan dit jaar 45 jaar maar dit zal zonder twijfel een van onze beste circusjaren worden. Vanuitgaande van alle positieve reacties van vorig jaar en de boekingen die we al hebben voor dit jaar kan het niet meer stuk.

En tot slot zeg ik dan aan de overheid, dierenrechten organisaties enz.... dat wij jullie hulp niet nodig hebben.
Ik blijf vechten om een traditionele circusvoorstelling te brengen met alles wat daar bij gehoord, want dat is wat ons publiek wil.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 8:35 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Wij gaan 6 maart in premiere en bestaan dit jaar 45 jaar........

Leuk om te weten, maar wie zijn 'wij'????

Bouglione? Moscow Star? Wiener?


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 8:51 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: za nov 24, 2007 3:32 pm
Berichten: 1161
Locatie: Breda
sylvio schreef:
Wij gaan 6 maart in premiere en bestaan dit jaar 45 jaar........

Leuk om te weten, maar wie zijn 'wij'????

Bouglione? Moscow Star? Wiener?


Wiener ;)


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 9:08 pm 
Offline
Gebruikersavatar

Lid geworden op: vr aug 15, 2008 9:55 pm
Berichten: 2773
Locatie: thuis
GAIA is al aktief vanaf 1995. Toen dacht nog geen enkel circus aan dieractivisme en de gevolgen daarvan. GAIA heeft dus een jarenlange voorsprong op de circussen. Het ontbreken van samenwerking - in de vorm van een branchevereniging - maakt het voor GAIA nog makkelijker om hun gedachtegoed aan anderen op te leggen. Al 15 jaar lang krijgt GAIA geen enkel weerwoord...

In de in België ontstane situatie - een verbod op bepaalde of alle dieren in circussen in veel gemeenten - is de keuze voor een circus heel makkelijk: Een beperkte tournee die niet kostendekkend is of "alle dieren eruit" en overal kunnen gaan en staan. De keuze voor een vegetarisch circus is dan snel gemaakt. Tenzij je ondergedompeld wilt worden in armoede of naar het buitenland wilt "vluchten".

Een branchevereniging zou de misstanden rondom subsidieverstrekking met succes kunnen aanvechten. De discriminatie van circussen met dieren is immers in strijd met elke wetgeving. Maar wil je eigenlijk wel van subsidie kunnen leven? Je zou subsidie ook kunnen beschouwen als "beloning voor onrendabel zakendoen". Dan is het juist goed om zonder subsidie voort te kunnen bestaan. Dan zie je dat bepaalde theatervormen, die zich circus noemen, niet op eigen benen kunnen staan. Terwijl circus mét dieren juist duurder is in de exploitatie. Een jongleur of acrobaat komt helemaal alleen met een personenauto en caravan. Een roofdiernummer vergt meerdere vrachtwagens, een stalknecht en dan zijn er ook nog eens de te vullen magen van de groep dieren!

_________________
Ron Mikkenie (CircusVreugd )
http://www.klassiekcircus.nl
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 10, 2010 10:06 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Een roofdiernummer vergt meerdere vrachtwagens, een stalknecht en dan zijn er ook nog eens de te vullen magen van de groep dieren!


Waarbij opgemerkt: hongerige tijgers eten maar wat graag Gaia-activisten.
Zo kun je twee problemen tegelijk oplossen :lol:

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: wo feb 17, 2010 10:25 am 
Als circusliefhebber moet ik toch zeggen dat die federale wetgeving toch wel nut heeft. De toestanden die bij sommige Belgische circussen te zien waren kon men gewoon niet goedpraten. Dieren hebben nu eenmaal bepaalde noden, en of ze nu in het wild of in gevangenschap geboren zijn doet eigenlijk niet ter zake. Als je naar die wet kijkt moet je ook vaststellen dat die normen niet overdreven zijn voor de dieren waarop ze betrekking hebben.

Ok, het is moeilijk voor circussen om aan bepaalde normen te voldoen, maar dat gaat dan om dieren die toch geen meerwaarde hebben in een voorstelling zoals een giraf of een zebra ofzo. Die dieren kunnen enkel even de piste in, een rondje lopen en terug weg, is dat dan zo bijzonder, neen. Heeft dit een meerwaarde? Neen. Dan zie ik liever een goede acrobatenact ofzo.
Als je een dier geen kunstjes kan leren, what's the point....

Nu zien we die dieren vooral bij buitenlandse circussen en die worden gewoon gebruikt om volk te lokken, maar brengen de voorstelling niets bij.

In dat opzicht heeft die wet nut. De situatie is niet zo zwart wit als soms wordt voorgesteld, door dierenrechtenactivisten, maar evengoed door sommige circusmensen.


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 10:35 am 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
Helemaal mee eens, wat David schrijft is inderdaad juist.
Ook sommige circusfanaten op dit forum zien de zaak wel eens te zwart/wit (u begrijpt, mijn bovenstaande reactie valt in de categorie humor, daarom de lachebek erbij gezet).
Het is overigens wel bekend dat circussen die hun zaken wel op orde hebben de malafide circussen graag zien verdwijnen; die zijn anti-reclame voor de circussen die wel aan alle regelgeving voldoen.

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 10:50 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Tijger schreef:
Het is overigens wel bekend dat circussen die hun zaken wel op orde hebben de malafide circussen graag zien verdwijnen; die zijn anti-reclame voor de circussen die wel aan alle regelgeving voldoen.


Of beter: de "malafide" circussen er van overtuigen dat het anders moet.

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 
 Berichtonderwerp: Re: circusdieren belgie
BerichtGeplaatst: do feb 18, 2010 2:21 pm 
Offline

Lid geworden op: di jan 05, 2010 8:47 pm
Berichten: 388
heuvels schreef:
Tijger schreef:
Het is overigens wel bekend dat circussen die hun zaken wel op orde hebben de malafide circussen graag zien verdwijnen; die zijn anti-reclame voor de circussen die wel aan alle regelgeving voldoen.


Of beter: de "malafide" circussen er van overtuigen dat het anders moet.


Ik schreef dat met als uitgangspunt de gedachtengang van de circusdirectie van een 'goed' circus;
geloof me: die ziet liever een circus minder in de buurt.
Vanuit de circusliefhebber gezien is het weer zoals Heuvels beschrijft...

_________________
Echt circus ruikt naar paarden en houtkrullen


Omhoog
   
 
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of reacties plaatsen.  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.