Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo apr 28, 2024 12:06 am

Alle tijden zijn UTC+02:00


Forumregels


Hieronder een aantal rubrieken over door België trekkende circussen (alfabetisch gerangschikt). Klik er op voor nieuws over tournee en programma. Wees vrij om hier uw recensie en/of foto's te plaatsen. ------- Onderaan deze pagina ander Belgisch circusnieuws.



Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di mei 17, 2011 9:07 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7476
Locatie: Maassluis
Circusdirecteur Bill Kartoum (83) stopt met reizen
'Ik heb bij het messenwerpen al per ongeluk mijn vrouw geraakt'

KONTICH - Circusdirecteur Leo Verswijvel, beter bekend als 'Bill Kartoum', is met zijn 83 jaar veruit de oudste circusdirecteur van België. Al heel zijn leven zit hij in het circusleven, maar door een blessure die hij vorig jaar opliep, bouwt hij het aantal optredens stilaan af. Vorig weekend trad hij voor de laatste keer op in het gemeentepark van Kontich, zijn thuisgemeente.
De circuswereld zit Bill Kartoum in het bloed. Zijn ouders, grootouders en zelfs overgrootouders waren allemaal circusmensen. 'Wij waren thuis met achttien broers en zussen', zegt Bill. 'En allemaal zijn we het circusleven ingestapt. Een aantal van mijn broers en zussen heeft ook zelf een circus opgericht, net als mijn neven en nichten. In totaal werden er zeven circussen opgericht in Kontich, maar mijn circus is nog het enige dat bestaat.'

En dat circus is het 'Magic Circus', dat Bill in 1985 oprichtte met zijn ondertussen zevende vrouw, Patrizia Lotti (47), met wie hij nog altijd samen is.

'Het circusleven is niet makkelijk voor mijn echtgenotes', zegt Bill. 'Ik heb het al een paar keer voorgehad dat een ik een mes per ongeluk in de arm of het been van een mijn vrouwen wierp tijdens een voorstelling, maar hier is dat een werkongeval natuurlijk. Ook bij Patrizia is dat al gebeurd.'

Uitdagingen

Het Magic Circus werkte vroeger met grote dieren, zoals poema's, beren en tijgers, maar door de strengere wetgeving heeft Bill de dieren verkocht, en doet hij het nu met kleinere dieren. Bill Kartoum heeft amper slechte herinneringen aan zijn carrière. 'Elke voorstelling is een nieuwe uitdaging. Zelfs tijdens de slechte momenten, bij minder volk, moet je je optrekken aan de goede kanten en het beste geven voor je publiek.'

Bill zelf is ondertussen 83, maar hij voelt zich nog jong. 'Iedereen stopt tegenwoordig met werken als ze 55 jaar zijn', zegt Bill. 'Met als gevolg dat als mensen de leeftijd van zestig hebben bereikt, ze zich oud en versleten voelen. Daarom blijf ik doorwerken. Ik kan toch niet zonder het circus leven.'

Blessure

Toch gaat Bill het vanaf nu rustiger aandoen. Hij geraakte vorig jaar door een ongeval op zijn paard gewond aan de hand en de onderarm. 'Het is nu genezen, maar ik voel dat mijn hand niet meer functioneert als vroeger', legt Bill uit. 'Ik kan niet meer deftig met mijn messen werpen, ik kan de zweep niet meer deftig vasthouden en kan niet meer over een koord lopen. Ook de tent recht krijgen, is moeilijker en moeilijker. Ik ga dus niet meer rondreizen met de tent.' Toch zegt Bill het circusleven nog niet vaarwel. 'Ik ga nog zeer regelmatig optreden in scholen en rusthuizen, en zal dat ook blijven doen. Ik ga ook al de tenten die ik heb verhuren, en als ze me nodig hebben, zal ik zeker nog eens optreden. Van Bill Kartoum zijn ze nog niet verlost.'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=KT3A8ABT

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 17, 2011 4:47 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5440
Locatie: Belgie
Respect daarvoor !

Deze voorstelling heb ik 1x gezien in Antwerpen. (zal wel al bijna 10j geleden zijn)


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: di mei 17, 2011 8:11 pm 
Offline

Lid geworden op: vr mar 23, 2007 8:03 am
Berichten: 198
Locatie: Lier België
Ik heb een halfuurtje geleden het genoegen gehad een praatje te maken met Bill. Hij staat momenteel in Kontich met zijn Magic Circus. Hij heeft trouwens een splinternieuwe tent die hij nu de eerste keer gebruikt. Hier en daar heeft ze nog wel wat schoonheidsfoutjes maar na de laatste voorstelling morgen gaat ze gedeeltelijk terug naar de fabriek in Nederland om de laatste herstellingen uit te voeren. O.a. moeten er een paar stormstangen bijkomen omdat ze nu te ver uit elkaar staan en dit niet veilig is als er veel wind staat. Ook als het regent zou ze te ver doorhangen. Het rondzeil komt op de grond momenteel, daarom moet elke mast 20 cm verlengd worden. Nog wat werk voor de boeg maar Bill vertelt het allemaal met de glimlach. Ook al heeft hij enorm veel last van zijn hand en knie na onder een paard terecht gekomen te zijn.
In elk geval is hij nog niet van plan te stoppen, hij zei "ik ben 83 jaar, ik kan nog jaren mee". Nog minstens 20 jaar was mijn antwoord, "bijlange niet, geen 20 jaar maar wel minstens 19"! Hopelijk krijgt hij gelijk.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 8:52 pm 
Offline

Lid geworden op: di nov 10, 2009 10:36 am
Berichten: 42
Hadden jullie dan écht gedacht dat hij zou stoppen? ;)


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.