Circusdrama in Uitgeest
UITGEEST - Het is een circusdrama. De schoonvader van Ursula Ottmann ligt op sterven. Daarom ging haar Circus Umberto samen met Circus Sydney. Umberto heeft de vergunning, maar nu wappert de vlag van Circus Sydney op de tent. En Sydney mag niet optreden van de gemeente Uitgeest. Want die hebben geen vergunning. Toch gaan ze vanavond gratis optreden.
Dinsdagmorgen stonden de circusklanten op de stoep bij het gemeentehuis om hun verhaal te vertellen over de vergunning van Umberto waar Sydney mee wil optreden. ,,Maar zo werkt het dus niet. Als jij een terrasvergunning krijgt, kun je die niet aan de overbuurman geven. Zelfs als de Rolling Stones naar Uitgeest komen, hebben ze een vergunning nodig’’, zegt woordvoerder Peter Dicker van de gemeente.
Ursula Ottmann staat het huilen nader dan het lachen. ,,Mijn schoonvader is de directeur. Hij heeft kanker en nog twee maanden te leven. Hooguit. Om het circus te redden zijn we samen gegaan.’’ Alexander Scholl en zijn vrouw Yvette van Circus Sydney knikken instemmend. ,,Circus is een cultuur, maar die cultuur wordt niet gesteund door de ambtenarij.’’
De tent is volgens Scholl van Circus Sydney, net als het orkest. Maar de dieren zijn weer van circus Umberto. ,,We zijn samengegaan om te kunnen overleven. We hebben niet eens diesel om te kunnen vertrekken naar de volgende plaats.’’ Dat is Zaandam en daar mogen ze volgens toermanager Ragina van Heybeek wel optreden. Net als in Dokkum waar ze al hebben gestaan.
,,Wij snappen er niks meer van. Umberto heeft vergunning. Een circus mag toch fuseren. We hebben de vrijkaarten al uitgedeeld en treden woensdag daarom maar gratis op. Ik neem de vergunning mee’’, zegt Van Heybeek.
Alexander Scholl legt de samenwerking uit: ,,Umberto heeft een tournee in Nederland en wij zijn bijgesprongen om te kunnen helpen. We kennen elkaar al vijfentwintig jaar.’’ Zelf trok Circus Sydney de afgelopen acht jaar door Ierland. ,,Daar slaat de crisis toe en geven de mensen niets meer uit. Daarom zijn we weer naar het vasteland gegaan.’’
Yvette Scholl (een carrière als koorddanseres en dompteur achter de rug) hoopt dat burgemeester haar hart laat spreken. ,,Als ik in bed lig, denk ik wel eens: waar doen we het allemaal voor. Maar als je dan de kinderen ziet lachen en het applaus hoort, weet je het weer.’’ Volgens Alexander zijn er inmiddels al driehonderd kaartjes verkocht via internet. Hoe moeten we dat oplossen? We kunnen de kinderen toch niet teleurstellen.’’
Dan nog het wallabiverhaal. Over de kangoeroe die in Ierland in een disco heen en weer werd gesmeten. Die zou van Sydney zijn. ,,Niks van waar, zegt Yvette. ,,Dat vertelt de concurrentie om ons kapot te maken. Dat was onze kangoeroe helemaal niet. Mijn kangoeroe zat keurig in de kooi. De politie heeft dat later bevestigd, maar wil niet vertellen van wie die wallabi in de discotheek dan wel was.’’
http://www.almerevandaag.nl/incoming/ar ... -Uitgeest-