Inmiddels al druk bezig, het 36e Circus Festival van Monte Carlo, waarvan hierbij de affiche.
Mooi maar weer, ooit een grote leeuw (in het echt) zo lief zien kijken? Een beetje loens zelfs, daar houd ik wel van!
Tot en met zondag 29 januari duurt het nog, daarna horen we er ongetwijfeld de resultaten en dus meer van.
Op tv-beelden zullen we vervolgens weer bijna een jaar moeten wachten...
Las overigens op een blog van een mevrouw (die ik later niet meer terug kon vinden, dus ik citeer niet woordelijk maar uit mijn hoofd) dat de jaarlijkse tv-uitzending van Monte Carlo voor haar het hoogtepunt van de afgelopen feestdagen was.
Niet voor de 50e keer de belevenissen van Sissy, Keizerin der Liefde, maar de finale van het Circusfestival.
Overigens niet vanwege de altijd weer schitterende circusacts -nou ja, zo erg zal ze het toch niet vinden om daar ook naar te moeten kijken...- maar vanwege de aanwezigheid van Prinses Stéphanie. Ze raadde iedereen aan te kijken, want zelf had ze de uitzending al eerder gezien op de Franse tv. Waarin de prinses dit keer zelfs vergezeld werd door haar broer Albert en diens nieuwe gade, de 20-jaar jongere Charlene Wittstock. (Alleen onze Bleker breekt op dit moment dat record!).
Volgens haar kijkt de prinses zelf de hele avond met een blik van 'Jezus, wat zit ik me hier te vervelen', kijkt haar broer in de geest van 'Ik wou dat ik thuis was gebleven....' en diens nieuwe bruid alsof ze per direct de tent (en Monaco) wil ontvluchten. Maar dat niet kan omdat haar paspoort haar is afgenomen.....
Het drietal vormt volgens haar het levende bewijs dat (veel) geld niet gelukkig maakt....
(Ze zijn samen met die andere zus goed voor een slordige 2,5 miljard dollar, en daarmee zo ongeveer de rijkste royalty's ter wereld.) (En nogmaals, ik citeer die mevrouw uit mijn -beperkte- geheugen....)

Nieuw dit jaar, in Monte Carlo, een regelrechte primeur: het weekend na het grote festival, op 5 en 6 februari, vindt voor het eerst een circusfestival voor jongeren plaats, de 1e New Generation. Met een zo mogelijk nog beeldschonere affiche, hierbij te zien! Ooit zo'n mooi en lief clowntje gezien? En kijk maar eens goed naar zijn pakje. Schitterend!
Hier een poos naar kijken lijkt me een uitstekende remedie voor onze clownfobist. Hier kun je toch niet bang van worden....?
Dat zou ik dan nog eerder zijn wanneer dat schattige jonge leeuwtje door de hoepel zou springen... Want ook kleine leeuwtjes hebben flinke nageltjes, kijk maar eens naar die dikke pootjes...
En de eerste keer direct al met Nederlandse deelname! Niemand minder dan de jonge goochelaar en illusionist Rafaël Scholten uit Rotterdam, die net de (lange) tournee met het WinterCircus van Martin Hanson heeft beëindigd, maakt er zijn opwachting! We zijn benieuwd......
Geen idee of er ook specifiek jonge dieren aan meedoen, zou ook wel weer leuk zijn.....

Dan een poster van het deels vernieuwde paardencircus van Emilio Iarz. Onder de titel Equidia presenteert hij de nieuwe show begin februari voor het eerst in het Waalse Court-Saint-Étienne, ten zuidoosten van Brussel, onder Wavre (Waver), in Waals-Brabant. In België dus, en niet in Frankrijk, zoals ik ergens las.
Mooie nieuw site ook, kijk maar eens:
http://www.equidia.be.
Nog niets te lezen over een eventuele tournee in ons land, maar met alleen die paardjes zou hij mij al heel blij maken!

Nog meer Belgisch nieuws: Circus Firmin Bouglione staat binnenkort voor langere tijd in Mons (Bergen) met de nieuwe voorstelling van 2012. Daarin pakken ze flink uit, niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van Les Rosyann, -ze hebben het maar druk en dat moet ook!- op de poster groot afgebeeld tijdens een eerdere prijsuitreiking in Monte Carlo, samen met bovengenoemd prinsesje.
Het is dan ook de allereerste keer dat zij in België te zien zijn!
%202012.jpg)
Vervolgens nog een algemene, maar leuke aankondiging van het Duitse Circus Charles Knie, dat op de toer van 'Wedden dat.....' gaat.

Het grote Franse Circus (Cirque, zo u wilt) Amar tenslotte presenteert zijn nieuwe show van 2012 als Surprise.
Ja, je moet tenslotte iets bedenken....
Niet zo heel origineel, als het goed is is iedere circusvoorstelling steeds weer een verrassing! Of niet soms?