Bij uitzondering wil ik toch even reageren in een poging wat helderheid te creëren.
Het is al decennia lang gebruikelijk dat er tijdens theatervoorstellingen door het publiek, vanuit de zaal, niet gefotografeerd mag worden.
Reden is het storende karakter van klikkende camera's en hinderlijke flitsen voor publiek en acteurs.
Een circustent is denk ik een uitzondering op die regel, want in de meeste gevallen mogen jullie daar als hobbyfotograaf gewoon je gang gaan.
De situatie bij Theater Carré ligt naar mijn mening net even anders, ondanks dat Oscar Carré het bedoeld heeft als circustheater.
Carré is en blijft een theater waar nu eenmaal deze geschreven en ongeschreven regels gelden.
Bedenk ook dat in de meeste gevallen ge-accrediteerde persfotografen slechts enkele minuten mogen fotograferen.
Overigens manouvreerd de huisfotograaf van Carré, Danny, bijna onzichtbaar zonder hinderlijk aanwezig te zijn.
Naast het bekende auteursrecht bestaat er ook nog zoiets als het portretrecht.
Niet iedereen is er van gediend, artiest, bn'er of wie dan ook, dat 'jan en alleman' foto's van je maakt, laat staan te publiceren en/of exploiteren.
Zo kan ik me goed voorstellen dat een artiest met een bijzondere act niet wil dat er foto's worden gemaakt.
Ik stoor me wel aan het feit dat er een aantal ongenuanceerde opmerkingen worden gemaakt aan het adres van Henk.
Ik heb een paar jaar terug in opdracht voor zijn bedrijf persfoto's gemaakt in Carré van de voorstelling "Pirates, Pirates".
Natuurlijk ben ik enigzins bevooroordeeld, maar ik vind het een prettige persoon om voor te werken.

© Harm ten Brink 2007

© Harm ten Brink 2007