Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 2:51 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 11, 2013 5:45 pm 

In een discussie afgelopen winter kwam rode diesel ter sprake.
Ik meldde dat die per 1 januari was afgeschaft, waarop er een reactie kwam dat dit slechts ten dele waar was.
Voor de scheepvaart en staande motoren (als aggregaten) zou die nog wel gebruikt mogen worden.
In contacten met circussen is daar diverse keren over gesproken, maar, kennelijk net als bij circusdieren, weet men daar niet echt waar men aan toe is. Er wordt gewoon vanuit gegaan dat het niet meer bestaat. Ook wel logisch, want aan de normale pomp kom je het niet meer tegen!
Een advies om het dan maar in havenplaatsen aan te gaan schaffen is, zo werd mij verteld, ook al geen oplossing.
Want men denkt dat scheepvaartbrandstof (= diesel) van een dermate mindere kwaliteit is dat die schade zal toebrengen aan een apparaat als een aggregaat.
Technisch ben ik bepaald niet, dus geen idee of dat zo is.
Misschien dat iemand met meer verstand van zaken hier een antwoord op kan geven.
Aan de ene kant denk ik dat ze gelijk hebben, want ik weet dat bijvoorbeeld diesel-electrische treinen -daarin staat ook een aggregaat voor de stroomopwekking- ook te maken hebben met de verhoogde brandstofkosten.
Aan de andere kant: mocht het wel zonder problemen gebruikt kunnen worden, dan scheelt dat voor àlle circussen een mooie slok op de bekende borrel!

Wie het weet mag het zeggen......

BerichtGeplaatst: do apr 11, 2013 9:35 pm 

Rode diesel van tegenwoordig heeft code EN590, en die kan overal in, ook in commonrail motoren.
Er is zelfs rode diesel met een cetaangetal van 55, dat is dezelfde ontbrandingskwaliteit als de hogere kwaliteit blanke diesel aan de pomp heeft.
Een aggregaat loopt zowieso prima op rode diesel, alleen is dat niet meer toegestaan door de overheid. Ook niet in kachels.
Met wat overtuigingskracht kunnen circussen nu nog hun tent verwarmen met rode diesel (de tank was nog niet leeg), of beweren dat de voorraad
in de (hele grote :mrgreen: ) tank van het aggregaat nog niet leeg was, maar 1 juli 2013 is het dan ook echt afgelopen.
Dan moeten alle 'rode' tanks maar leeg zijn, vindt de overheid.

BerichtGeplaatst: do apr 11, 2013 9:53 pm 

Een bekende van mij heeft een verhuurbedrijf van aggregaten en die mocht op 1 jan nog 1043 liter rode diesel in bezit hebben dacht ik.
Het is jammer want de kosten zullen hierdoor ruim 20 cent per liter stijgen.

BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 12:04 am 
Site Admin

En het wordt ook echt regelmatig gecontroleerd. Twee jaar terug was er bij ons in de buurt een grootscheepse controle door de waterpolitie, douane en hoogheemraadschap. Er werd gecontroleerd op vaarbewijzen, rode diesel, te snel varen en vaarvergunningen. Ook mijn boot werd gevisiteerd terwijl ik zat te vissen in de plas. Alles in orde gelukkig, want mijn visvergunning hoefden ze niet te zien (die had ik toen niet) :mrgreen:

BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 3:56 pm 

Boefje toch!

Maar goed, we mogen dus concluderen dat er geen andere brandstof in aggregaten is toegestaan dan normale diesel van de pomp.
Of heeft iemand nog een andere visie?
En dan bedoel ik uiteraard een andere dan genoemde oude voorraad...

BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 6:49 pm 
Site Admin

Vooral de visie van de belastingdienst zal er toe doen
http://download.belastingdienst.nl/douane/docs/nieuwsbrief_rode_diesel_acc1121z1fd.pdf

Of zou een circus per schip kunnen reizen? Er zijn hier best wel een aantal locaties langs het water mogelijk. Hier in Maassluis bijvoorbeeld vlak bij de pont naar Rozenburg.

BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 9:14 pm 

Rode diesel mag een circus niet gebruiken

BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2013 9:19 pm 

Gouranga schreef:
Rode diesel mag een circus niet gebruiken

Niet meer nee, voor de kachels en stroomvoorzieningen was dit wel gewoon toegestaan voor 1 jan 2013

BerichtGeplaatst: za apr 13, 2013 2:25 pm 

Mede door de Nieuwsbrief van de Douane/Belastingdienst is het nu volkomen duidelijk.
Uitsluitend toegestaan voor schepen anders dan pleziervaartuigen.
Duidelijk!

BerichtGeplaatst: za apr 13, 2013 6:53 pm 
Site Admin

circusmeisje schreef:
Mede door de Nieuwsbrief van de Douane/Belastingdienst is het nu volkomen duidelijk.
Uitsluitend toegestaan voor schepen anders dan pleziervaartuigen.
Duidelijk!
Er zijn nog wel discussies over de vraag of een beroepsschipper die plezier in zijn werk heeft rode diesel mag tanken :clown

BerichtGeplaatst: zo apr 14, 2013 3:07 pm 

Zo ken ik ook een pleziervaarder die soms met tegenzin vaart, en dan mag het ook!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00