Nou, tot dusverre mogen we niet mopperen! In
de Volkskrant van vandaag, zaterdag 5 oktober, slechts één korte reactie. Wat weer niet impliceert dat er niet meer ingezonden brieven (of mails) waren. De redactie van de zaterdagse editie van Opinie & Debat sluit behoorlijk vroeg, er wordt vervolgens alleen nog wat ruimte open gelaten voor actuele onderwerpen. Waar dit er dus één van was en bovendien een korte, dus dat kwam goed uit!
De reactie is van de hand van Trees Roose, een in het Groningse Haren woonachtige columniste en schrijfster.
Zij schreef:
Citeer:
Steekje los
Het gelijk van dierenactivisten wordt het best geïllustreerd door de foto van een treurige leeuw die, bang voor de zweep, opzit en een kunstje doet (O&D, 4 oktober). Als je dat met droge ogen kunt aanzien en 'respect voor de schoonheid van het dier noemt', dan zit er echt een steekje aan je los.
Met haar reactie laat de schrijfster zien zelf tot de rangen van die activisten te behoren. Wat ik overigens al wel wist.
Om te beginnen weet zij uit ervaring donders goed dat de eerdere briefschrijver volkomen los staat van de door de redactie bij zijn brief geplaatste foto. En daar dus ook vervolgens niet op afgerekend kan worden. Maar het had, wat de foto betreft, erger gekund. Jammer dat we de afbeelding hier niet kunnen zien.
Want haar constateringen over het welbevinden van de leeuw zuigt zij gewoon, zoals al haar medestanders, uit haar dikke duim!
Een treurige leeuw? Dat valt aan die prachtige meneer-leeuw, die rechtop zit (net als mijn poes thuis!), niet te zien.
Bang voor de zweep? Het bewijst maar weer eens dat zij zich totaal niet verdiept heeft in het dresseren van dieren en er dus dan ook weinig of niets van weet. Ze kraait maar wat, maar dat zijn we intussen al een jaar of wat gewend in dat wereldje!
En wat de een kraait, kraait de ander klakkeloos na, zonder ook maar het minste onderzoek of persoonlijke waarneming.
Stel je voor, bij zo'n (bij voorbaat vervloekt) circus ga je toch niet zelf kijken?
Nou, dat deed ze wel hoor. Maar veel verder dan bij de zeer ruime buitenverblijven vervelende opmerkingen maken aan het adres van mensen die van de dieren genoten kwam ze niet.
Eén ding heb ik van haar geleerd, dat moet ik toegeven. Wanneer iemand je een vraag stelt ('Weet u wel waar deze olifanten vandaan komen'?), en je weet het antwoord niet, dan zeg je gewoon: 'Dit is een vraag beneden mijn niveau!'
Want eerder wist ze al wel precies te vertellen dat die dieren 'jong bij hun moeder zijn weggehaald en vervolgens net zo lang hun wil is gebroken tot ze de onnatuurlijke dingen doen die de dompteur van hen vraagt.....'
Ja, we kennen die standaardonzin inmiddels wel.....