Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 4:14 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Veranderingen binnen de VNCO
BerichtGeplaatst: wo mar 18, 2015 9:58 am 
Site Admin

gelezen op Circusweb:

Rommelt het binnen de VNCO of waait er juist een frisse wind?
Hillenaar heeft afgehaakt wegens vermeende verstrengeling van belangen binnen de VNCO, en ook Milko Steijvers is uit het bestuur getreden.

http://circusweb.nl/circusnieuws/hillen ... -uit-vnco/

BerichtGeplaatst: wo mar 18, 2015 11:41 am 

Zo te lezen is Circus Herman Renz helemaal ui uit de VNCO. :?:

Overgens vind ik het een beetje dom van de VNCO-voorzitter om een zaak te beginnen tegen 1 van zijn eigen leden. Advocaten genoeg die de belangen van de heer van Gool kunnen behartigen!!! of niet dan ???

8)

BerichtGeplaatst: wo mar 18, 2015 12:20 pm 

Beetje vreemd. Wat wil die Gengis van Gool bij Hillenaar gaan halen als de fout zat in zijn eigen materiaal? Een ingehuurde artiest is toch zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en materiaal...

Om als voorzitter een belangenorganisatie zoiets te doen, is natuurlijk niet zo slim. Als dit verhaal klopt is het noodzakelijk om af te treden en zo de organisatie niet verder te schaden. Want juist nu is het belangrijk een sterke belangenorganisatie te hebben.

BerichtGeplaatst: wo mar 18, 2015 4:05 pm 

Veranderingen, dat kun je gerust stellen! Even had ik de hoop dat door het aftreden van de vorige voorzitter nu een duidelijkere koers gevaren zou gaan worden.
En misschien was dat ook wel de bedoeling.
Het was natuurlijk van de gekke dat circussen als Belly Wien en de onderneming van Bernhard en Franz Renz (samen of apart) geen lid konden worden van een Nederlandse belangenorganisatie op circusgebied terwijl ze al tien jaar (of langer) zo goed als onafgebroken in ons land reizen.
Wellicht dacht de nieuwe voorzitter daar net zo over en werden toenaderingspogingen aangekondigd.
Ja, uiteraard helemaal tegen het zere been van meneer Steyvers, die eerder al als één van de weinige in aanzien staande bedrijven de ECU in Europa de rug toekeerde.
In feite om dezelfde reden: die vervelende concurrenten waren daar immers wel lid van!
Door als vertegenwoordiger van het belangrijkste Nederlandse circus in het bestuur van de VNCO te zitten heeft hij ongetwijfeld de nodige invloed gehad op die ledenselectie. Om nog maar te zwijgen over mogelijke verdere invloed in bijvoorbeeld Den Haag.
Het allermooiste was natuurlijk een neutraal bestuur namens de leden. Probleem was en is uiteraard om dat te vinden.
Want kijk nu maar weer hoe neutraal de nieuwe voorzitter is: bemoeid zich ambtshalve met een geding tegen één van de VNCO-leden! Wie dat niet als minder gewenste belangenverstrengeling ziet mag zijn vinger opsteken!
Geen wonder dan ook dat Hillenaar de handdoek in de ring wierp. Van deze anti-wilde-dieren-organisator kun je tevens vermoeden dat hij niet echt stond te trappelen bij de mogelijke komst van eerdergenoemde nieuwe leden....

Hadden we, ik schreef dat al eens eerder, in feite niet meer dan een VNCO-tje, op dit moment is daar dus nóg minder van over. Om precies te zijn twee Nederlandse reizende circussen: Magic en Sijm, en een Duits: Freiwald's. Waarvan veel mensen al niet begrepen waarom dat lid is van een Nederlandse belangenorganisatie. Of het moet zijn omdat ze ook al weer een paar jaar in ons land reizen. En het papierwerk goed voor elkaar hadden, dat hoorde ik ook al eens.
Nou, dat waren dus alle reizende circussen. Goed, het Wintercircus Martin Hanson reist ook, maar niet het hele jaar.
Dan de verdere leden: Wintercircus Apeldoorn, Cirque d'Hiver Roermond, Cascade (schouwburg) Utrecht, Corpus Acrobatics (eerder een gezelschap), Holiday on Ice (meer een schaatsshow) en Stardust Productions.
En niet te vergeten de twee ondersteunende leden: de RK Parochie (voor o.a. het circus) en Ritman tentenverhuur.

Ben benieuwd wat er van die veronderstelde nieuwe koers terecht gaat komen. Want wanneer er een paar nieuwe leden bij komen en vervolgens haken andere daardoor of om wat voor reden dan ook weer af, lijkt me niet al teveel winst behaald.

Alle neuzen dezelfde kant op? Al vaak gewenst maar in de afgelopen 100 jaar nog nooit gelukt!
Daarvoor zijn de onderlinge verschillen en de afgunst te groot. Kinnesinne, zogezegd.....
Een verplicht lidmaatschap teneinde een speelvergunning voor ons land te krijgen zou misschien nog de enige mogelijkheid zijn!

BerichtGeplaatst: wo mar 18, 2015 6:19 pm 

Het is ECA Didier en geen ECU maar dat is een detail. Doodzonde dat de VNCO uit elkasr valt. Juist nu is het van belang dst circussen de professionaliteit opbrengen om gezamenlijk op te treden. De VNCO zou hier zeer geschikt voor zijn. Criteria o lid te zijn, zijn volgens mij heel duidelijk en een verplicht lidmaatschap zal echt niet werken. Samenwerken is in mijn ogen nodig om te overleven.

BerichtGeplaatst: do mar 19, 2015 2:45 pm 

Dat laatste is altijd al het geval geweest maar kennelijk nog nooit begrepen! Dus dan is (zachte) dwang wellicht de enige oplossing....
Bedankt voor de correctie. Ach, je weet hoe dat gaat als het snel moet....

BerichtGeplaatst: vr mar 20, 2015 7:45 pm 

Koek koek allemaal en vooral Gera De Leeuw. Ik heb vernomen dat Herman Renz nog gewoon in de VNCO zit en staat ook in de ledenlijst: http://www.vnco.info/leden

BerichtGeplaatst: vr mar 20, 2015 10:29 pm 

Objectiviteit die volgens mij bij een website als circuseeb hoort is niet ieders sterkste kant. Goede zaak dat Herman Renz lid blijft.

BerichtGeplaatst: zo mar 22, 2015 2:34 pm 

Het ligt dan toch een tikje anders: ze hebben zich kennelijk bedacht en zijn weer lid geworden (of toch gebleven).
Op het moment dat ik mijn stukje schreef stonden ze absoluut NIET op de ledenlijst, die heb ik gekopieerd!
Dus zijn ze er nadien weer op (terug)gezet!
Beter, dat wel, nu de rest nog......!

Maar er is dus wel degelijk iets aan de hand geweest. Want Mevrouw de Leeuw heeft een dikke duim, maar daarop zuigen is nooit haar sterkste kant geweest......

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00