Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 2:20 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Dicky Boltini overleden
BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 11:13 am 
Site Admin

In De Telegraaf een "in memoriam"

Citeer:
Koningin van het circus overleden

Voor een belangrijk deel bestierde ze het circus nadat ze Toni Boltini leerde kennen, die in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw het grootste en meest succesvolle Nederlandse circus had. Dicky Boltini was artiest die in het circus optrad met paardendressuur en een fietsnummer. Maar ze voelde zich nergens te min voor. Ze zat ook achter de kassa. “Maar als er ministers of leden van de Koninklijke familie naar het circus kwamen”, herinnert dochter Antoinette zich. “Dan kwamen ze voor haar. Zij was een vrouw met karakter.”

De Boltini’s zijn de laatste Nederlandse circusadel. Dicky Boltini was de eerste grote liefde van circuslegende Toni Boltini. Ze leerden elkaar kennen in de winst van 1943/1944. En waren samen tot 1980. Ze kregen twee dochters Antoinette en Josette die beiden ook in het circus optraden.

Al een tijdje was Dicky een ernstig ziek. Maar na Pasen ging het mis. Afgelopen week is ze ingeslapen. “We hebben zachtjes het kaarsje uit laten gaan”, zegt haar dochter Antoinette Boltini. “In de afgelopen weken heeft iedereen die wat voorstelde in de Europese circuswereld afscheid genomen van de eerste vrouw van Boltini. En dinsdag komen ze weer.”

Mies Bouwman zei ooit eens: “Zonder vrouwen is Toni helemaal niets”, zo werd opgetekend in de vorig jaar verschenen biografie van Toni Boltini. De hormonen speelden regelmatig op. Dicky gunde Toni zijn vrijheid en na verloop van tijd trok ze ook voor zichzelf de grens wat ruimer. Ik herinner me nog goed het moment dat ik bij Dicky in de directiewagen kwam en zijn meldde dat Toni een echte nieuwe liefde had gevonden, tekenen de auteurs op in hun biografie. “Dat is in al die jaren eigenlijk nooit gebeurd, dat hij verliefd werd op een ander. En dat is hij nu wel. Ik ben hem kwijt.” En de tranen rolden over haar wangen.

Aanstaande dinsdag zal Dicky Boltini worden begraven. Rob de Nijs zingt op de uitvaart. En het zigeunergezelschap Tata Mirande zal haar een laatste eer bewijzen bij haar graf, op een steenworp afstand van Landgoed Oud-Valkeveen, waar de circusfamilie tot op de dag van vandaag leeft.

http://www.godmobileapp.com/prive/23939 ... den__.html

Berichtonderwerp: Re: Dicky Boltini overleden
BerichtGeplaatst: zo apr 19, 2015 9:02 pm 

Mijn medeleven voor de familie. Ik heb haar als jonge circusfan in 1980 nog een keer gesproken.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00