Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 3:44 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: De Rijdende School 60 jaar!
BerichtGeplaatst: wo apr 15, 2015 5:56 pm 

Iedere rechtgeaarde circusbezoeker heeft ze wel eens zien staan: een rijdende school. In diverse soorten en maten, al naar gelang de behoefte. Van een kleine bestelbus tot en met een uitschuif-trailer. Al doen die laatste dan vaker dienst bij de kermissen, want ook daar wordt uiteraard les gegeven.
Vandaag, 15 april, bestaat die Rijdende School precies 60 jaar.
Van oorsprong een Gronings (kermis-)initiatief. En bijzonder succesvol, dat kan wel gezegd worden.
Een schitterend verhaal van een hele pagina in de Volkskrant van vandaag. Weliswaar toegespitst op de kermiswereld.
Maar dat maakt niet uit: het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
Geheel onverwacht kom je dan ook bij een circus wel eens een grotere rijdende school tegen, zoals een paar jaar geleden bij Circus Iarz Italiano die op dat moment maar liefst elf leerlingen in de aanbieding hadden! En dan gaat het uitsluitend over leerlingen in de lagere-schoolleeftijd, want dat is de doelgroep. Wel extra lastig denk ik, zoveel kindertjes met ouders die geen van alle Nederlands spreken. Of een extra uitdaging, zo kun je het ook zien.
Vorig jaar mocht ik nog een lesuurtje meemaken, maar daar waren toen maar drie kindertjes.
Tegenwoordig zit het hoofdkantoor van de Stichting Rijdende School in Geldermalsen en beschikt men over dertien verschillende voertuigen.
Een mooi en zinvol initiatief dat in de loop van die 60 jaar heel veel vruchten heeft afgeworpen!

Proficiat!

Afbeelding

Afbeelding

De reden voor deze vorm van transport ken ik niet, het kan met de techniek te maken hebben. Wel zag ik dat de caravan van de juf wel eens met een trailer werd gebracht.

BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2015 9:30 pm 

Didier schreef:
Afbeelding

De reden voor deze vorm van transport ken ik niet, het kan met de techniek te maken hebben. Wel zag ik dat de caravan van de juf wel eens met een trailer werd gebracht.

Ik toevallig wel. :mrgreen: (ik werkte tot 2 weken geleden bij de Rijdende School.)

De reden dat de chauffeurs de minischolen en lesbussen zo vervoeren is omdat wij leerkrachten zelf met de minischolen rijden en de kermissen of circussen bezoeken. Zeker wanneer kermissen worden bezocht, is dat vaak dat er 2 per dag worden aangedaan. een in de ochtend, een in de middag. De chauffeur brengt dus de school bij de leerkracht thuis en rijdt dan met de oprijwagen weer terug naar kantoor. Ook is het met deze oprijwagen mogelijk om 2 scholen tegelijk te vervoeren, dus wanneer er een school in brabant en een in limburg bij een collega moet worden gebracht of gehaald, kan dit in 1 moeite door en scheelt het een rit. :wink:

Dat is dus de reden dat de scholen zo worden vervoerd.

BerichtGeplaatst: ma apr 20, 2015 4:54 pm 

Kijk dat is mooi! Een verklaring uit de eerste hand! Zeer bedankt!

BerichtGeplaatst: di apr 21, 2015 10:18 am 
Site Admin

Het jubileum heeft Nina Crommelin van de school een erespeld opgeleverd van de Stichting Circus Cultuur.

http://www.circuscultuurnederland.nl/er ... crommelin/

BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 1:34 pm 

Graag gedaan!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00