Al weer even geleden, het vorig weekend om precies te zijn, verscheen in hoegenaamd alle regionale dagbladen van ons land een uitgebreid interview dat Tobias den Hartog en Deborah Jongejan hielden met de sinds kort ook als 'circusredder' bekende Dion Graus. In de regiobladen en het Algemeen Dagblad, de krant die zowel de regio als het land wil bedienen. Daarin het (zelfde) verhaal zelfs over twee pagina's. Een manier van opmaak, want in andere bladen paste het, inclusief riante foto, gewoon op één bladzijde.
Onder de titel 'Graus dreigt met vertrek door boycot' zegt hij niet alleen politiek Den Haag de wacht aan (waar, het moge bekend zijn, de PVV nogal eens -door eigen schuld- geboycot wordt) maar ook zijn grote leidsman Geert Wilders. Want, meent Graus, de boycot is pas ontstaan na de minder-Marokkanen-uitspraak van de grote roerganger. Hij krijgt tegenwoordig niets meer voor elkaar op politiek gebied en denkt dan ook dat zijn laatste dagen als politicus begonnen zijn. Ferm zegt hij al in de aanhef: 'Als het zo doorgaat, kap ik ermee'.
Er volgt een inleiding die de sfeer goed weergeeft. Graus vertelt dat het steeds vaker voorkomt dat hij de hele dag met buikkrampen op de wc zit want 'zoveel plannen, zoveel energie, zoveel ideeën voor beleid. Maar vrijwel niemand die in het parlement nog met de PVV'ers in zee wil.' Hij wordt omschreven als 'dierenvriend Graus, normaal de energiekste van de roedel, toont ineens als een hamster van wie het molentje onklaar is gemaakt.'
Andere partijen weigeren zijn moties te steunen of stemmen zelfs principieel tegen. Voorbeelden daarvan heeft hij te over. Iemand van de VVD moest zelfs haar eerder toegezegde steun verwijderen.
Verkapt valt hij in het vraaggesprek Wilders dan ook aan op diens uitspraak. Toegevend dat hij ook wel eens iets zegt dat hij beter niet had kunnen doen. Of hij er met de leider over heeft gesproken laat hij niet weten: 'De inhoud van de gesprekken met Geert neem ik mee in mijn graf.'
Bijlage:
Wilders en Graus.jpg [ 95.64 KiB | 2882 keer bekeken ]
Hij geeft toe dat de uitspraak de partij meer kwaad dan goed heeft gedaan en buitenspel heeft gezet.
Noemt zich ook de actiefste binnen de partij, met 61 aangenomen moties. En dat is nu dus gebeurd....
Hij denkt aan stoppen, zeker wanneer hij zijn werk niet kan doen zoals hij zou willen.
Over zijn toekomst maakt hij zich geen zorgen. Op de vraag wat hij in dat geval gaat doen antwoord hij:
'Olifanten opvangen bijvoorbeeld. machtig mooi. Of televisieproducties. Ik heb de PVV niet nodig, de PVV heeft mij nodig. Maar voor hetzelfde geld krijg ik een onverkiesbare plaats.'
Bang daarvoor is hij niet, hij zou het onbegrijpelijk vinden. Want tenslotte heeft hij wel de meeste aangenomen moties op zijn naam staan. Met andere woorden: hij vindt zich wel zo ongeveer de belangrijkste PVV-er.
Tja, en dat riekt toch wel een beetje naar een paleisrevolutie. Er zijn partijleden (wat zo overigens ook weer niet zijn, want de partij heeft alleen Wilders als lid....) voor minder gesneuveld. Of zelf vertrokken.
Overtuigd van eigen kunnen is hij zeker door te zeggen: 'Nooit heeft een kamerlid zoveel van zijn eigen punten in een regeerakkoord gekregen. Dingen die ik zelf bedacht voordat ik de politiek in ging, zoals de dierenpolitie en alarmnummer 144.'
Bij het welslagen daarvan mag je overigens ook gerust vraagtekens plaatsen....
En zo gaat het nog even door. Over hoe hij door de politiek zijn beste vriend verloor en het contact met een deel van zijn familie. Desondanks blijft hij trots op wat hij heeft bereikt. 'Ieder dier of mens die ik kan redden, is het waard. Maar als dat niet meer lukt, houdt het op.'
Mensen- en dierenredder Dion Graus, nu dus ook actief als circusredder. Jammer dat hij niet meer verstand van de materie heeft, anders kon hij het bedrijf misschien wel overnemen. Maar van olifanten heeft hij gelukkig meer verstand! Kennelijk ooit in Frankrijk dat Monegaskische prinsesje ontmoet dat zich daar ook mee bezig houdt. Maar die vindt gelukkig nog steeds dat olifanten wel degelijk in een circus thuishoren. Mits goed verzorgd uiteraard.
Ha, vond nog een toepasselijk plaatje. Zou hij dan toch stiekem al in training zijn om Milko op te gaan volgen?
Bijlage:
pipo de graus.jpg [ 44.1 KiB | 2882 keer bekeken ]