Paul schreef:
Hoeveel echte reizende Nederlandse circussen zijn er nog? Na het faillissement van CHR alleen nog wat mini circussen... met alle respect. De rest is buitenlands.
Een echte vraag die hier achter zit is denk ik: Hebben Renz Berlin en Renz international door hun aanwezigheid hier in Nederland gezorgd voor slechte beeldvorming en antireclame voor de naam "RENZ"? Is het faillissement van Herman R.E.N.Z. hier misschien wel mede een gevolg van? Misschien had CHR de naam optijd kunnen wijzigen, maar toch lijkt me dat een interessantere vraag om te stellen. Kan alleen wel wat discussie losmaken

Tja, elke concurrent is er een, en of die nou van eigen bodem komt of uit het buitenland, maakt niet uit imo.
En verder zullen de mensen onderhand wel geweten hebben dat Herman Renz het beste en het mooiste circus
was (moet ik helaas zeggen), maar mooi of niet, ik denk niet dat het overgrote deel van circusbezoekers
het wat uitmaakt welk circus er staat, zolang het programma ze maar bevalt.
De reden waarom Herman Renz het niet heeft gered ligt puur aan het feit dat het een te duur circus is
qua bedrijfsvoering, want Milko is de baas, en zover ik weet hebben zijn kinderen geen ambitie om het over te nemen,
en moet Milko dus voor alles iemand inhuren, en bij de Duitse circussen, zijn het papa en mama en de kinderen
die het hele circus draaien, en als het dan een week (of langer) slecht loopt, dan komt er toch geld binnen voor de noodzakelijke kosten
te betalen, maar geen geld voor de medewerkers, want dat zijn zij zelf, en dan is er nog steeds niks aan de hand,
want zoals ik al zei, de kosten zijn dan toch betaald, en de tafel blijft toch gedekt, alleen even een paar weken
geen salaris, en dat is de kracht achter de Duitse familiecircussen.
En natuurlijk zou Herman Renz beter gedraaid hebben als die geen concurrentie had gehad van de buitenlandse circussen,
maar je kunt de concurrentie helaas niet verbieden om ook hun boterham te verdienen, en dan is het wel een beetje
zuur als je dan moet toekijken hoe alweer buitenlanders een beetje het beleg van je brood komen snoepen.
Maar goed, je mag als Nederlands circus(ondernemer) ook naar het buitenland gaan en daar het brood van
diens circussen komen weghalen, en dat gebeurd dus ook, want menig Nederlands circus hebben ook o.a.
in België gereisd, maar ook in Duitsland, dus kun je er geen bezwaar tegen hebben als er dan ook buitenlandse
circussen hier komen reizen.