Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel za mei 10, 2025 11:26 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 5:39 pm 

Vrijdag 30 december 2011. Wat een prachtige dag moet het zijn voor de leden en begunstigers van de Stichting Tijgers het Wild Uit (ThWU)! Want de hele dag volop in het nieuws: in Vietnam is in één jaar tijd de polulatie in het wild levende tijgers gehalveerd! Van (circa) 100 naar 50, om precies te zijn! Ondanks verregaande afspraken eerder dit jaar gemaakt op de WereldTijgerConferentie over zelfs gesubsidieerde beschermingsprojecten is men er niet in geslaagd de stropers te stoppen. Daarvoor brengt een tijgervelletje (voor de pronk), liefst met kop (voor de open haard...) en het interieur (voor de zogenaamde geneesmiddelenindustrie) nu eenmaal teveel op! Dus nog even flink doorzetten daar in Vietnam, en het is gebeurd met de tijger.
Ook in andere landen dezelfde soort verhalen. De kans is dan ook groot dat u (een klein beetje afhankelijk van uw leeftijd), maar zeker uw kinderen (wanneer u die heeft tenminste...) het uitsterven van deze diersoort zullen meemaken!
Maar één grote troost: gelukkig leven er nog een aardig aantal in dierentuinen en circussen, waar ze zelfs voor nageslacht zorgen! Zodat deze fantastische en schitterende dieren in ieder geval nog te bezichtigen zijn!

En ongeveer hetzelfde soort nieuws al twee dagen over de olifant. Zoals het AD vandaag in een kop meldt: 'Horrorjaar voor olifant', met als onderkop 'Illegale handel in ivoor breekt alle records'.
Er wordt gesproken van een waar 'rampjaar', nog nooit was de hoeveelheid opgespoord ivoor zo groot! Ondanks projecten van het Wereldnatuurfonds en de Verenigde Naties is maar liefst 28 ton onderschept, tweemaal zoveel als vorig jaar. En waarschijnlijk nog maar het topje van de bekende ijsberg...
Vanuit Afrika naar Azië. Naar landen als Thailand, Cambodja en China. Voor de eerdergenoemde geneesmiddelenindustrie en om siervoorwerpen van te maken. Nou maken ze in China ongerveer alles na, waarom lukt dat nou uitgerekend niet met ivoor?
En de criminelen die dit doen worden ook nog eens zo goed als nooit gepakt!
Voorbeelden in de krant hoe ze te werk gaan, werkelijk afschuwelijk! In vijf poelen in een bepaalde omgeving het drinkwater vergiftigen. En boem, daar liggen negen olifanten. In Zambia.
Maar Congo spant de kroon. In een zogenaamd beschermd wildpark zijn in 10 jaar tijd zeker 3.000 olifanten afgeslacht!
Ooit, voor de blanken richting Afrika togen, leefden er naar schating 5 tot 10 miljoen van deze prachtige dieren. Nu met een beetje geluk nog 600.000.
Waar blijven de actiegroepen om deze wantoestanden echt een halt toe te roepen? Ik sluit me graag aan...

BerichtGeplaatst: vr dec 30, 2011 6:54 pm 
Site Admin

Tja...
En met een nog bredere blik constateer ik dat het rijke gedeelte van de wereld zich druk maakt om de tijgers en de olifanten. Terecht natuurlijk. Maar tegelijkertijd maakt de derde wereld zich terecht druk om de fabrieksschepen die de zeeën rondom de derde wereld leegvissen. De hele wereld heeft boter op het hoofd.

Er is zoveel mis op deze aarde... Beatrix heeft gelijk in haar Kersttoespraak.

BerichtGeplaatst: za dec 31, 2011 2:32 pm 

Laat Wilders het maar niet horen.... En pas gelijk maar even op voor meneertje Graus, daar kunnen we wel eens (nog) meer last van krijgen dan van de PvdD. Want een aanzienlijk grotere achterban die er niet om bekend staat zelf veel over serieuze zaken na te denken...

BerichtGeplaatst: za dec 31, 2011 2:51 pm 

En, nog even een aanvullinkje op de valreep van het oude jaar, met zo'n hele brede blik moet het toch niet al te moeilijk zijn daar op inkoopgebied persoonlijk iets aan te doen? Alle beetjes helpen! En veel beetjes zijn samen een heleboel, dat hebben collectanten ons wel geleerd!

Nou heb ik zelf makkelijk praten, ik geef niet veel om vlees. Dat helpt al aardig. Ben geen vegetariër hoor, maar koop het niet of nauwelijks. En al helemaal geen kalfs- of lamsvlees of op onnatuurlijke wijze gefokte zalm.
Vind het ook weer niet erg als het wel ergens in zit, dan laat ik mijn lichaam gewoon zelf kiezen....

Maar, om een voorbeeldje uit de praktijk te noemen, zal dus van m'n leven geen wild meer kopen (en dat vond ik juist soms wel heel lekker...) sinds ik een jager met een dubbelloops jachtgeweer in een schuilplaats betrapte terwijl hij, buiten het jachtzeizoen (dan brengt het nòg meer op) op een rustplaats (waarvan iedereen daar wist dat ze er regelmatig terugkeerden) een drachtige moeder (ook verboden) en twee of drie jongen afknalde....
Een viervoudige overtreding, maar niet gepakt. En ik mag blij zijn nog steeds kogelvrij rond te lopen, want hij heeft mij wel gezien...
Het is ondertussen al heel wat jaren geleden, maar het geluid van dat jachtgeweer staat nog steeds in mijn geheugen gegrift...

Zo, gaan we toch nog redelijk serieus over de drempel....

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige 1 2

Alle tijden zijn UTC+02:00