Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 11:29 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 3
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2020 8:37 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Het is ergens in februari 1980 en kijk naar Bassie en Adriaan.
Hoewel ik al veertien was vond ik dat toentertijd geweldig en ik denk niet dat ik de enige was. Ik ken nu zelfs mensen van zestig die het nog mooi vinden.
Na afloop van de uitzending volgt er feestelijke muziek met het nieuws dat Bassie en Adriaan hun eigen circus krijgen.
Direct werden ook de eerste plaatsen bekend gemaakt en wat bleek: de start was in Haarlem ergens eind maart.

Thuis hadden wij de TROS compas, u weet wel dat handige klein formaat programmablad waarmee je altijd mis slaat bij het muggen doden.
Elke week stond er een advertentie en bericht in het blad met een kortingsbon van een knaak.
Die leg ik uit. Een knaak was tweeeneenhalve gulden. Moet ik dat laatste ook uitleggen voor jeugdige lezers, ik hoop het niet.
Ik knipte deze steevast uit en dat was het begin van mijn circusverzameling.

Dat laatste is straal gelogen want ik had al een vlaggetje, een sleutelhanger en een boekje liggen van circus Busch Roland waar mijn vader en ik in 1979 waren geweest.
De intiatiefnemers van het circus waren Joop van den Ende en Bassie en Adriaan .
Het clownsduo was ongekend populair en dit avontuur kon niet fout gaan.
En ja hoor, de tenten zaten bomvol en ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik er een keer of zes,zeven geweest ben dat eerste jaar.
Inclusief de premiereavond in Haarlem waar mijn vader kaarten voor gekocht had.
Ja, ik had een lieve vader en ik vermoed dat deze tijdens mijn schrijfsessies nog regelmatig voorbij gaat komen.

Het was een pracht, die eerste avond.
Ik keek mijn ogen uit. De prachtige geel-rode viermasten tent met die prachtig beschilderde façade voor de tent.
De show was subliem met heel veel dieren. Olifanten, kamelen en paarden van Josef Holzmuller, zeeleeuwen van Madam Vivi en leeuwen en beren van Maurice Vienne uit Frankrijk.
Bassie en Adriaan praatte de show vakkundig aan elkaar inclusief hun bekende liedjes.
Dit was een ware klapper en ik denk dat er veel geld verdient had kunnen worden als er niet van alles fout ging. Het werd een nachtmerrie voor Joop van de Ende. Ik kom daar later op terug.

Ondertussen was ook circus Sjoukje Dijkstra gestart. Haar man Karl Kossmayer was een samenwerking aan gegaan met de Duitse circusbaas Carl Althoff.
Carl Althoff gold bij onze zuiderburen als de ongekroonde koning van het circus en stond niet echt bekend als een gentlemen.
Karl Kossmayer heeft het geweten want na een maand was er slaande ruzie en vertrok Carl Althoff met al zijn vijfenzestig wagens weer naar Duitsland.

Nu was dat ook niet zo gek want helaas liet de bevolking in tegenstelling tot het circus van Bassie en Adriaan Sjoukje Dijkstra in de steek.
Ik bezocht slechts één keer de voorstelling in Zaandam waar nog geen vijftig mensen zaten in de reusachtige tent voor drieduizend personen.
Het programma was meer dan top.
Zo'n dure show zou men zelden nog zien in een Nederlands reizend circus.
Ijsberen, leeuwen, paarden, top variété nummers, kortom alles was aanwezig wat een circusliefhebber zich maar kan wensen.

Helaas geen orkest. Dat zat werkeloos thuis in Polen omdat de Nederlandse overheid destijds geen vergunning gaf aan circusorkesten waar één op de drie leden Nederlands was. In plaats van een orkest wel een organist met drummer. Magertjes ten overstaan van het wereldprogramma
Aan de reclame lag het niet.
Prachtige posters in de stad en ook op televisie werd er veel aandacht aan geschonken.
Met dit avontuur waarbij Sjoukje en haar man Karl al hun geld verloren reden zij dit keer een scheve schaats.
Een jaar later zou ik nog veel met haar en haar man te maken krijgen maar dat komt nog wel.


Wordt vervolgd


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 3
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2020 1:50 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Mooi verhaal Alfons. In mijn herinnering was bij Circus Bassie en Adriaan de spreekstalmeester Andre du Lord, die trad ook op als illusionist, en was een halfbroer van beide broers.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 3
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2020 7:34 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Circus Busch Roland

Afbeelding
Circus Busch Roland


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 3
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2020 9:13 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding


Afbeelding


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 3
BerichtGeplaatst: vr apr 17, 2020 9:32 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding

Afbeelding
Circus Bassie en Adriaan


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.