Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 4:11 pm

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: do apr 23, 2020 11:52 am 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
We blijven in 1980.
Ik ga vertellen hoe mijn liefde voor Het circus de spuigaten uitliep.
Dat kwam door circus Holiday, het nieuw opgestarte circus van Hans Martens en Willem Smitt.
Dit circus stond op 31 maart, 1 en 2 april in IJmuiden aan de planetenweg.
Hans was natuurlijk een zeer ervaren circusman en de laatste jaren bedrijfsleider geweest bij Mikkenie. Daar nam hij tevens de vakkundige Maurice Veldkamp mee.
Veldkamp was een uitstekende spreekstalmeester en bovendien een begenadigd perschef.

Je hebt een goed team nodig om te slagen en slagen deden zij.
Veel mensen dachten naar het circus van Sjoukje Dijkstra te gaan vanwege de naam Holiday. Sjoukje was natuurlijk jarenlang de ster geweest bij Holiday on ice waar zij ook Karl Kossmayer leerde kennen en huwde.
Circus Holiday had een prachtige rood-witte viermasten. Niet rond maar rechthoekig.
Dat had hij afgekeken van de Fransen omdat rechte tribunes veel sneller bouwen dan ronde en met Al die eendagsplaatsen dus zeer effectief.

Op zich had het circus weinig wagens mee, ik denk hooguit tien. En uiteraard de artiesten woonwagens daarbij.
Het programma was top. Elf man aan de driedubbele vliegende trapeze The Starlords,
Olifanten, paarden en kamelen van Spindler uit Duitsland, het top acrobaten nummer Los Hermanos Laurador, de familie Beautour met panters, zwaardbalance en voetjonglage en de Nederlandse muzikale clowns Los Ginos. Dit alles begeleidt door een zevenmans ijzersterk orkest.

Bovendien werden de middagvoorstellingen gepresenteerd door de destijds aardig populaire Conny Vink.
Met het circus reisde het mobiele circusmuseum van Johnnie Boltini mee en hij maakte mij gek met posters en boekjes van circussen.
Ik kocht bij hem mijn hele zakgeld weg en was ineens echt bezeten van het circusleven.
Ik bezocht dit circus het hele jaar regelmatig. In Beverwijk, in Schagen, in Alkmaar , in Uitgeest en ik geloof nog wel een paar keer.

En overal waar ik kwam ging mijn zakgeld naar Johnnie die dit weer omzette in vloeibaar genot. Ik heb hem zelden gezien zonder de fles Hartevelt naast zijn stoel.
Na afloop, als het circus weg was, ging ik de posters bij de winkels ophalen.
Van Holiday had ik op het laatst wel tweehonderd denk ik.
Zo Ook bij het kantoor van het Noord Hollands Dagblad waar een journalist aan mij vroeg waarom ik circus zo leuk vond.
Dit resulteerde in een pagina groot artikel over mij met als kop: mijn hart behoort tot het circus.

Op school moesten wij een spreekbeurt houden en uiteraard ging dat van mij over circus. Ik kreeg een tien omdat ik de verplichte tien minuten rekte tot ruim een uur.
Ouwehoeren is altijd een sterke kant van mij geweest, ik kan 15 minuten praten over het leven van een pingpongbal.
Inmiddels was ik ook lid geworden van de Circusgids Nederland, de tegenhanger van de Piste. De piste was een wat professioneler blad met intelligente achtergrond verhalen en de circusgids was meer een blad met roddels en geruchten afgewisseld met beschrijvingen van circussen.

De laatste was voor mij wel het leukste blad.
Ook omdat ik de hoofdredacteur John de Vries en de tweede man Piet de Jong had leren kennen.
Zij geloofden allebei in mijn artiesten carrière en ik mocht zelfs optreden op de Henk Volkersdag in Steenwijk. Dat was een jaarlijkse bijeenkomst erg druk bezocht altijd.
Tussen de Piste en de circusgids was er een soort van concurrentiestrijd.
Ze konden elkaar niet zo goed verdragen net als trouwens de circussen zelf.
Hoewel ze natuurlijk heerlijk borrelden als ze bij elkaar waren.


Wordt vervolgd


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: do apr 23, 2020 8:30 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Afbeelding
Circus Holiday

Afbeelding
Circus Mikkenie (in het Belgische Gent - 1951)


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: do apr 23, 2020 11:20 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Mooi verhaal weer Alfons. Wat mij van Piet de Jong nog bij staat is zijn aanstekelijk enthousiasme.
Ook leuke foto's circusboy. De foto van Mikkenie in Gent is het Mikkenie van Frans Mikkenie dat begin vijftiger jaren al gestopt is. Rob Ritman heeft later de naam Mikkenie een aantal jaren gebruikt.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2020 10:14 am 
Offline
Site Admin
Gebruikersavatar

Lid geworden op: zo okt 23, 2005 10:34 pm
Berichten: 7474
Locatie: Maassluis
Toevallig (?) schrijft Circusweb ook over Holiday Circus en de Starlords.
https://circusweb.nl/circus-holiday-1980-the-starlords/
Met een mooi filmpje..

_________________
Gelukkig zijn niet alle circussen hetzelfde....


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2020 12:04 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Ja, ik dacht wel dat dit niet over Circus Mikkenie uit het verhaal ging.
Maar het is wel een zeer mooi chapiteau, en mooi overzichtsbeeld in zijn geheel.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: zo apr 26, 2020 4:25 pm 
Offline

Lid geworden op: do jun 23, 2011 11:12 am
Berichten: 113
Leuke verhalen Alfons Borm! Wij zijn generatie genoten.

Naar mijn idee was Circus Holiday best een groot circus.

Van jouw circusverhaal geniet ik zeker!


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: zo apr 26, 2020 4:41 pm 
Offline

Lid geworden op: vr apr 10, 2020 12:21 pm
Berichten: 36
Circusboy; geen chapiteau maar kiosk. Was van aluminium en hout.
Kamelendrijver ; Holiday was zeker de eerste 5 jaar een behoorlijk groot circus met mooie shows.
Helaas zag Hans Martens al snel dat het niet haalbaar was om met dure shows te reizen en werd de kwaliteit minder.
Maar desalnietemin heeft hij Nederland 30 jaar lang laten genieten van circus in mooie en moeilijke tijden.


Omhoog
   
 Berichtonderwerp: Re: Mijn circus verhaal deel 4
BerichtGeplaatst: zo apr 26, 2020 7:36 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Respect, ook heel wat extra werk voor opbouw/afbouw en extra stockagewagens nodig dan.
En dan nog in die tijd, trok misschien ook in Wereldoorlog II rond?


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.