Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mar 29, 2024 12:50 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 3:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Meldde ons afgelopen weekend het AD: https://www.ad.nl/utrecht/theatermaker- ... gle.com%2F

Waarin gewag wordt gemaakt van de wereldpremière tijdens het Mooi Weer Spelen - festival (prachtige naam trouwens!) in Delft.
Op dezelfde dag als de publicatie helaas, dus dat schiet niet echt op....

Maar het/hij zal vaker te zien zijn, dus interessant blijft het wel!

Het artikel:

Afbeelding
Culemborger Frank Agricola

Theatermaker Frank Agricola (62) overtreft zichzelf met deze bijzondere ‘bijenattractie’

Frank Agricola van Circus Theater Vladimir blijft verbazen. De 62-jarige, Culemborgse alleskunner, die wereldwijde faam geniet,
demonstreert met zijn nieuwste voorstelling Bee Happy opnieuw een fraai staaltje straattheatertechniek en geeft tegelijk een duidelijk signaal.
Zondag is (was) de première tijdens het festival Mooi Weer Spelen in Delft.


Bee Happy, verklaart de theatermaker, is een eerbetoon aan de bij.
Dat beestje staat symbool voor alle insecten die in hun bestaan bedreigd worden door insecticiden en andere gevaren die de mensheid op hen loslaat.
Die boodschap moest er wel in, stelt Frank Agricola (Zeist, 1959).

,,Ik had twee doelen: een draaimolen maken én een maatschappelijk relevant thema aansnijden. Het is iets van de laatste tijd.
Ik begon er vier jaar geleden mee met Vis, mijn vorige programma. Dat draaide om de plastic soep die je in de oceanen aantreft.
Met mijn voorstellingen wil ik de toeschouwers niet alleen vermaken, maar tegelijk ook raken.’’

Blurp, Raddraaier, Apetrots en De Kleine Prins heetten eerdere programma’s van Circus Theater Vladimir.
Stuk voor stuk wonderlijke projecten van deze theatermaker-acrobaat-techneut, met vaak een betoverende uitwerking op zijn kleine én grote publiek.
Waar ook ter wereld, want Agricola vertoonde zijn kunsten al tot in China, Canada en Zuid-Amerika.

Steltlopen
Onder de buitenissige uitmonsteringen huist vaak een bijzondere, niet eerder vertoonde techniek.
Neem steltlopen, op zich al een lastig kunstje en helemaal als je je als rups ontpopt in een fladderend diertje, zoals hij demonstreert in Vlinder.
Maar dat ging hem niet ver genoeg. ,,Dan ga je denken: kan ik ook over de kop met stelten?’’

Ja dus, bewees Agricola enkele jaren later in Raddraaier.
De filmpjes op YouTube waarin hij zich in zijn bizarre installatie als een razende door de straten voortbeweegt, spreken boekdelen.
,,Raddraaier doe ik overigens niet meer, dat werd me fysiek te zwaar.’’

Niet dat Bee Happy met één vinger is te tillen. Wijzend naar een kist met een zonderling apparaat: ,,Dit tandwielhuis weegt 65 kilo.
En de drie bijen elk ook gauw een kilo of twaalf.’’ Maar dat merkt hij alleen bij het opbouwen en afbreken.
En dat hoeft hij niet alleen te doen, want tijdens deze voorstelling wordt hij bijgestaan door Kees de Greef.

In de bijenact speelt het tandwielhuis een cruciale rol. ,,Het is ontleend aan de kermisattracties waar ik als kind door gebiologeerd was.
Al die bewegende en draaiende objecten fascineerden me mateloos, vooral bij draaimolens. Alleen, de techniek zat altijd verstopt.’’
En dat was de uitdaging, want wat hij wilde bestond niet, zoals wel vaker het geval is als hij een act gaat bedenken en uitwerken.

Elektrische rolstoel
Dus sloeg Agricola maar weer aan het puzzelen en rekenen. En toen er een plan op papier stond, begon de bouwfase.
Een elektrische rolstoel bleek een dankbare donor voor zijn eigen draaimolenmechaniek waarmee hij zijn kleine zwerm bijen kan bedienen.
,,Ik kan het zo afstellen dat ze altijd naar voren kijken als ik ermee rijd. Maar ze kunnen ook een dansje doen.’’

De oplettende toeschouwer ontwaart aan de bijen staafjes meccano speelgoed. ,,Daar speelde ik als kind eindeloos mee,’’ lacht de theatermaker.

Het maakproces van Bee Happy besloeg negen maanden. ,,Er was een scherpe deadline.
Ik had van Fonds Podiumkunsten subsidie gekregen in het kader van de tijdelijke regeling Balkonscènes.
Bestemd om zes voorstellingen te doen bij zorgcentrum Beatrix in Culemborg. Daar ben ik zelf nog vrijwilliger geweest.
Ik heb vijf bestaande acts gedaan en eindigde met een try-out van de jongste aanwinst. En die verliep prima.’’

Culemborgse fans moeten nog even geduld hebben. ,,Het seizoen loopt nu op het eind. Maar Bee Happy kan al geboekt worden.’’

Live te zien in het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xUA-LkXPTiw


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 3:28 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Onderweg met zijn VIS:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn site: http://www.circustheatervladimir.nl/


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2021 11:12 am 
Offline

Lid geworden op: zo okt 26, 2008 7:47 pm
Berichten: 5362
Locatie: Belgie
Heel bijzondere acts!


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.