Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel do mar 28, 2024 9:11 am

Alle tijden zijn UTC+01:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Jong geleerd is oud gedaan....
BerichtGeplaatst: zo okt 10, 2021 6:07 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Dat geldt dus voor de 12-jarige Britt uit Rozenburg. Het AD meldt: https://www.ad.nl/voorne-putten/britt-1 ... gle.com%2F

Afbeelding
Slangenmeisje Britt uit Rozenburg kan haar lichaam in alle vormen brengen.

Slangenmeisje Britt uit Rozenburg kan haar lichaam in alle vormen brengen

De Rozenburgse Britt ’t Hart (12) is net gestart in de brugklas op het Maerlant in Brielle.
Een gewoon schoolmeisje met een rugzak en een fiets.
Maar ze is ook een meisje dat zich als een slangenmens in de raarste bochten kan wringen.
Britt blijkt talent te hebben: ,,Ik wil later in het circus.”


Britt doet aan contortion. ,,Dat lijkt op turnen en ballet bij elkaar”, legt ze uit. Bijna elke dag na school oefent ze.
Dan buigt ze achterover met haar achterhoofd tegen haar kuiten, of ligt ze op haar buik met haar hoofd tussen haar voeten, terwijl haar ouders, broer en hond om haar heen hun eigen gang gaan.


Van wie Britt haar lenigheid heeft, is haar moeder Evica niet bekend.
,,Niet van mij in ieder geval. Haar opa van vaderskant turnde wel op landelijk niveau.
Dus wie weet dat ze het van hem heeft.”


Academie
Als kleuter ontdekte Britt al, dat ze zonder enige moeite, veel verder kon rekken en strekken dan haar leeftijdsgenootjes.
Via de dansmariekes van carnaval, ballet en turnen, kwam ze uiteindelijk terecht bij RCA, Rhytmic Contortion Academy van Peter Hoekstra en Killianne Bezemer in Barendrecht.
,,Samen met mijn moeder heb ik een account op Instagram, @Flexibritt”, vertelt Britt.
,,We plaatsen foto’s en filmpjes van trucjes en volgen veel andere mensen die hetzelfde doen. Zo kwam ik in contact met Peter Hoekstra.”


,,Peter en Killianne leren de meisjes op de juiste manier hun lichaam gebruiken”, legt moeder Evica uit.
,,Je moet op een bepaalde manier je spieren belasten, want anders kun je je rug kapot maken.”

Hoekstra traint al 35 jaar contortionistes. ,,Op zijn school zitten nu rond de twintig meisjes, die elke zaterdag samen trainen.
We oefenen nu als groep voor een optreden op het World Gymnaestrada in Amsterdam in 2023.”


Afbeelding
Britt wordt met recht een slangenmeisje genoemd.

Hypermobiel
Britt is hypermobiel. Haar gewrichten zijn flexibeler dan die van andere mensen.
Dat is officieel een vorm van reuma, maar Britt heeft er nooit last van gehad.
,,Ik ontdekte dat omdat Peter het vertelde. Hij kwam bij ons thuis en vroeg me wat dingen te laten zien, bijvoorbeeld mijn duim tegen mijn pols.
Daarna legde hij uit dat ik hypermobiel ben. Daarom ben ik zo lenig. Ik heb er alleen voordeel van.
Ik wil heel graag circusartiest worden, of heel beroemd.”


Afbeelding
Britt heeft ruim 4000 volgers op Instagram die haar verrichtingen in de gaten houden.

Britts voorbeelden zijn slangenmensen als Emerald Gordon Wulf en online trainster Pixie le Knot.
,,Die geeft lessen via Zoom. Dan doet ze het voor, doen de deelnemers het na en geeft zij aanwijzingen in het Engels.
Mijn moeder vertaalt het dan. Laatst kwam mijn hond Zoey het beeld inlopen. Dat was wel grappig.”


Bijna dagelijks plaatsen Britt en haar moeder iets op Instagram. Er zijn inmiddels meer dan 4000 volgers.
,Ik manage het account”, zegt Evica. ,,Ik hou de volgers in de gaten en hou de controle op wat we posten.
Als moeder ben ik vaak verbaasd dat mensen zo onder de indruk zijn. Voor mij is het normaal, wat Britt doet.”


Afbeelding
Niks doet haar zeer in een voor de meeste mensen onnatuurlijke houding.

Britt wordt nu ook gevraagd te poseren voor fotografen. ,,Dan zien ze me op Instagram en sturen ze mijn moeder een berichtje.
Laatst gingen we zelfs helemaal naar een beroemde fotograaf in België. Daar kreeg ik ook heel mooie pakjes aan.
Het duurde vijf uur en dat is best zwaar in alle houdingen, maar op die foto’s ben ik erg trots.”

Op Britts nieuwe school ging een kennismakingsgesprek in de klas over sporten en hobby’s.
,,Toen vertelde ik dat ik aan contortion deed en moest ik dat natuurlijk uitleggen.
Ik liet het zien en een jongen vond het zo eng dat hij zijn tafel wegschopte, toen ik achterstevoren in een brug op hem afkroop. Best grappig.”



Met een leuke video


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: zo okt 10, 2021 8:31 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Video?


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 11, 2021 3:13 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Ben je nieuw hier?
Om die te kunnen bekijken moet je toch echt inloggen op de link van het AD, bovenaan het bericht!
Het tweede plaatje is geen foto maar de video.

Uiterst modern en genderneutraal is daarin geen sprake van een 'slangenmeisje' maar van een 'slangenmensje'......


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 11, 2021 4:23 pm 
Offline

Lid geworden op: ma okt 06, 2008 10:02 pm
Berichten: 1143
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Didier. De video staat onder de link van het AD. Dit had je mijns inziens ook wat duidelijker kunnen vermelden.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: ma okt 11, 2021 5:10 pm 
Offline

Lid geworden op: do jul 21, 2011 3:38 pm
Berichten: 9579
Mij ontbreekt helaas de tijd om veel logische dingen steeds uitgebreid uit te gaan leggen......


Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+01:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.