Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 4:19 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo okt 06, 2013 3:40 pm 

Paarden- èn circusliefhebbers opgelet: in het nieuwste nummer van het mooi uitgevoerde paardentijdschrift Bit staat een grote reportage over de wereldster Yasmine Smart die, zoals we inmiddels allemaal wel zullen weten, dit jaar haar onvolprezen kunsten vertoont in het Circus Herman Renz.
Het is -terecht- een uitgebreide reportage geworden geschreven door redactrice Tessa van Daalen en van zeer fraai fotowerk voorzien door Arnd Bronkhorst.
De reden voor de onmoeting van de journaliste en Yasmine, die plaats vond in Heiloo, geeft ze zelf prachtig weer op de site van Bit http://www.horses.nl.

Ze schrijft daar:

Citeer:
Jeugdidool

Het is altijd spannend als je naar iemand toe gaat voor een interview. Circusartiest Yasmine Smart is een idool uit mijn jeugd (dit zegt iets over mijn leeftijd). Een geweldige vrouw met veel charisma, een enorme dierenvriend. Het klikte meteen tussen ons, wat een fantastisch gesprek opleverde. De rust en het respect waarmee zij paarden africht is bewonderenswaardig. Ik heb soms mijn handen vol aan één paard aan de longe, zij laat zes hengsten los achteruit door elkaar heen lopen. Dat lukt je echt niet met dwang.

Ik ontmoette haar in Heiloo, waar ik toevallig de volgende dag zelf aan een dressuurwedstrijd meedeed met mijn bonte reus Dutch Design. “Oh leuk, dan kom ik kijken”, zei Yasmine. Oeps.
Het was bloedwarm tijdens de wedstrijd. Dutch Design denkt altijd dat we al die paarden speciaal voor hem bij elkaar hebben gehaald, dus die had nergens last van, hij genoot. Opeens zag ik Yasmine met een brede glimlach aan de rand van het losrijterrein staan. Ik denk altijd dat ik de zenuwen redelijk onder controle heb, maar dit maakte me toch licht nerveus. Yasmine, die over de hele wereld furore heeft gemaakt, zoveel awards heeft gewonnen… Laten we zeggen dat het de accuratesse in mijn proef niet helemaal ten goede kwam. In de tweede proef had ik mezelf weer bij elkaar geraapt en liep mijn paard als een zonnetje.

Yasmine liep meteen naar Dutch. Ze stond even met hem te smoezen en… hij liep als een hondje achter haar aan. Niet bij haar weg te slaan. Zijn ogen volgden haar overal. Toen ze afscheid nam, hinnikte hij haar na. Ik denk dat hij een glansrijke carrière in het circus is misgelopen.

Tessa van Daalen

Redacteur Bit

Bit is een erg mooi tijdschrift, altijd al de moeite waard en nu dus helemaal!
Verkrijgbaar in de betere boek- en tijdschriftwinkels of te bestellen op internet.
Mis het niet!

Afbeelding

BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2013 5:03 pm 

Nou, daar gaan we weer. Was hier een bericht aan het schrijven, belde Cirque du Soleil, ja hoor, helemaal vanuit Canada!
En weg verhaal, de tijd verlopen. Dat komt ervan wanneer je in het openbaar werkt!
(Wie het nog begrijpt mag het -niet- zeggen!)

Nieuwe poging dus:

Inmiddels dat prachtblad in mijn bezit, maar nog geen tijd gehad het uitgebreide verhaal te lezen.
De mooie foto's van Arnd Bronkhorst, die overigens paardenfotograaf is, al wel bekeken.
Het citaat in bovenstaand bericht blijkt nota bene het hoofdredactionele artikel van het blad te zijn! Dat hebben we dan maar mooi weer gelezen!
Blijft leuk geschreven, dus dat zal het grote verhaal ook wel zijn.

Voor wie het blad nog aan wil schaffen: het gaat om Bit nr. 209, verschenen op 27 september.
De afbeelding van die woest aanstormende Fries in bovenstaand bericht is de voorpagina.
Ja hoor, voor de liefhebbers van dat ras: ook daarover een uitgebreid artikel!

Niet al te lang wachten, want de verschijningstijd van het blad loopt niet geheel gelijk aan de kalendermaanden.
De volgende komt in de winkels op of vanaf 25 oktober en dat is al over 14 dagen.
Zo werkt dat als je zo'n blad in handen krijgt, ook daarin komt weer een verhaal over een onderwerp dat mij persoonlijk erg interesseert....

Mooie wisselwerking, zo'n verhaal. Maken wij een beetje reclame voor het tijdschrift, zij maken dat uitgebreid voor 'het circus', en Circus Herman Renz in het bijzonder.
Niet in de laatste plaats door vanaf de verschijningsdatum de resterende plaatsen van de tournee keurig op een rijtje te vermelden. Inclusief het Kerstcircus in Haarlem, exclusief het Sinterklaascircus in St. Niklaas.
In die goedheiligerd geloven ze kennelijk niet, of niet meer.....

Tot slot nog een tussenkop uit het circus-verhaal, het is een uitspraak van Yasmine Smart: 'Ik ben altijd half paard geweest'.

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00