Met de laatste zin van Heuvels ben ik het helemaal eens.
De praktijk leert echter anders. Ik heb persoonlijk enkele van die fotosessies bij het betreffende circus meegemaakt en dan sta je echt versteld: hoegenaamd niemand weigert om met het welpje op de foto te gaan! Sterker nog: de mensen, en dan met name kinderen, kunnen niet wachten tot ze aan de beurt zijn! Vandaar dan ook dat het financieel zo aantrekkelijk is, zowel voor de mensen van het circus als de uitvoerders.
Die reacties van het publiek zijn dan ook volledig in strijd met wat op Circusweb ten tijde van de door die site bedachte boycot bij de foto van het gefotografeerd wordende welpje werd geschreven. Een naastzittende mevrouw zou zich vol afschuw afwenden van het tafereel, of iets in die trant. Nee hoor, die naastzittende mevrouw hoorde niet bij het gefotografeerde meisje en boog opzij, zoals een fatsoenlijk opgevoed mens hoort te doen, teneinde niet op een foto te komen waar zij niet op hoorde te staan!
Maar dit allemaal terzijde, terug naar de kern, in dit geval de recente reactie van de CKC, zie boven. Naar aanleiding van het geschrevene de volgende opmerkingen:
Citeer:
het bestuur en de werkgroepen van de Commissie Klassiek Circus
Toe maar weer, zelfs al (geheime) werkgroepen. Terwijl er toch heel wat mensen zijn die denken dat die CKC alleen maar uit Ron Mikkenie bestaat.... Maar niets is onmogelijk, misschien heeft hij wat gelijkgestemden kunnen strikken....
Citeer:
De door forumschrijfster "circusmeisje" genoemde acties hebben wel degelijk plaats gevonden
Nou, hier hoef ik weinig over te schrijven. Want dat ze hebben plaatsgevonden wordt in de volgende zinnen weer ontkent!
Citeer:
Zowel Dierenpolitie als NVWA zijn geïnformeerd
Ben wel een beetje benieuwd door wie. Indien door de CKC zou dit als oorzaak gezien kunnen worden voor eventuele latere bedreigingen.
Citeer:
"Of wel, en vervolgens werd alles, zoals bijvoorbeeld verzorging en benodigde documenten, in orde bevonden" berust op een onjuiste aanname van de schrijfster
Dat is niet zo, er heeft later wel degelijk een controle plaatsgevonden. Met het door mij geschetste resultaat.
Citeer:
Als het circus wel naar Wageningen was gegaan dan had er een grote controle plaatsgevonden waarbij politie, dierenpolitie, NVWA en medewerkers van Wageningen Universiteit Research betrokken waren.
Kijk eens aan, alleen de ME en het leger ontbreken nog! Uit het feit dat u dit zo goed weet blijkt inderdaad betrokkenheid!
Maar kennelijk heeft iemand het circus op tijd ingelicht en zijn ze niet naar Wageningen gegaan!
Overigens elders wel ongehinderd voorstellingen gegeven in dezelfde week. Maar dat was wellicht te ver rijden voor de klaarstaande troepenmacht....
Citeer:
Voor de op Almere volgende standplaatsen werden door het tourneemanagement geen bekendmakingen meer gepubliceerd.
Dit is een pertinente leugen. Alle op Almere (waar verlengd werd) volgende speelplaatsen tot aan het eind van het seizoen op 1 december zijn steeds door het tourmanagement bekendgemaakt en gepubliceerd op de site van het circus. En in dit forum.
Kijk maar even onder Tourinfo 2013 - Circus Iarz Italiano.
Dat zelfs de CKC hun spoor kwijtraakte is vermoedelijk dan ook uitsluitend veroorzaakt door de boycotactie van Circusweb, dat wel alle informatie verwijderde!
Citeer:
Op 5 april 2013 heeft de Commissie Klassiek Circus de directie van Circus Iarz Italiano en de tourneemanager Van Heybeek schriftelijk geïnformeerd. (
http://www.klassiekcircus.nl/nieuws/arc ... liano.html)
Klikt u als lezer rustig even op de link, dan ziet u gememoreerd schrijven. Gedagmerkt in Katwijk. Nieuwe vestigingsplaats van de CKC? Of een bijkantoor ten huize van iemand die daar toevallig woont?
Aan wie de brief gericht is valt ook al nergens uit af te leiden, adressering (evenals afzender) ontbreekt.
Dat laatste uiteraard weer uit veiligheidsoverwegingen.
Overigens werd het fotowelpje, als ik mij goed herinner, pas voor het eerst (weer) in Katwijk gesignaleerd toen het circus daar stond.
Op de inhoud van die brief heb ik ook nog wel het een en ander op te merken, maar dat laat ik hier maar even buiten.
Wellicht later...
Citeer:
In het daaropvolgende weekend zijn er in Katwijk gesprekken gevoerd met de tourneemanager en de directie van het circus. Dit in tegenstelling tot wat "circusmeisje" in dit forum schrijft.
Bij mijn weten heb ik niet geschreven dat er geen gesprekken hebben plaatsgevonden, dus ook dit komt uit uw dikke duim.
Het olifantenverhaal sla ik even over, ook daarover wellicht later meer. We houden het nu even op dat welpje....
Citeer:
Wij betreuren verder dat op
http://www.circuswereld.nl door een enkel persoon het gebruik van fotowelpjes wordt verheerlijkt.
Deze opmerking is wel het beste bewijs van uw niet correcte handelwijze. Want nergens, maar dan ook helemaal nergens, heb ik het gebruik van fotowelpjes verheerlijkt!!! Om de eenvoudige reden dat ik daar falikant op tegen ben!
En ik kan mij niet herinneren dat iemand anders dit wel heeft gedaan waardoor de aanname dat het aan mijn adres gericht is terecht is.
Citeer ik mezelf maar even uit mijn reactie richting Hugo:
Citeer:
Oké, er werd een fotowelpje gesignaleerd terwijl we dachten dat dat er niet meer was. En vergis je niet zoals menig ander deed of doet: ik praat dat niet goed en zie het als een uitwas van de circuswereld. Duidelijk geformuleerd?
Behoeft, denk ik, geen verdere toelichting.
Houdt u van mij tegoed (want reacties moeten niet al te lang worden) een reactie ten aanzien van het door circussen te voeren olifantenbeleid en de sentimentele opmerkingen (vergelijkbaar met die van dierenactivisten) aangaande de plaats waar een leeuwenwelp zou thuishoren.
Nog een (oud) nieuwtje: uw contactformulier werkt niet vanaf een goed beveiligde computer. Om veligheidsredenen, uiteraard! Maar dat meldde ik al eens in de tijd dat u nog 'gewoon' actief was op dit forum.
Over het feit dat ik (toch) van uw site citeer mag u met alle plezier aangifte doen en een proces opstarten.
Dat moet niet al te moeilijk zijn tegen iemand waarvan u over zoveel persoonlijke gegevens beschikt!
Ha, na lang denken toch nog iets gevonden waar we het naar ik hoop volledig over eens kunnen zijn!
Van het tourmanagement van het betreffende circus heb ik geen hoge pet op.
Bij de her-constatering van het welpje (of inmiddels wellicht een ander) medio september van het afgelopen jaar heb ik ze daarmee via een persoonlijke mail geconfronteerd en om een reactie gevraagd. Die moet ik vandaag de dag nog krijgen!
Ook een tweede schrijven bleef onbeantwoord.
De tourmanager in kwestie hakt al heel wat jaren met dit bijltje.
Sommige van de betreffende circussen zijn aanzienlijk in mijn achting gestegen, over het algemeen echter pas nadat ze van tourmanager waren gewisseld.
Dieptepunt voor mij vormde indertijd Circus Humberto waar de dieren zo slecht waren gehuisvest dat ik weigerde naar een voorstelling te gaan.
Vreemd genoeg kan ik me daarover geen kritiek van de CKC herinneren...