Dus door de storing is het topic verloren gegaan. Het gaat dus over dat de voorzitter vd vnco klaagt over de postbuscircussen die van duits/oostenrijkse komaf zijn, en hoe zwaar de andere circussen het wel niet hebben, en een stukje over royal waarin tony verteld dat het circus weinig bezoekers trok en het nu falliet is gegaan. Over Royal kan ik kort zijn, want de reden is gewoon dat ze te veel te vaak negatief in het nieuws zijn geweest, en heeft het verder nergens mee te maken dan alleen dat feit, want alle andere kerstcircussen hebben wel goed gedraait, en de nieuwkomers zelfs boven verwachtingen. Dan heeft de voorzitter vd vnco gedeeltelijk gelijk als hij zegt dat het weer eens slecht gaat, met de circussen in het algemeen, en met gedeeltelij bedoel ik dan dat het in de zomer dan slecht gaat, want de kerstcircussen draaien altijd goed tot zeer goed. Verder hebben we dus maar 2 grote reizende circussen van eigen bodem en die zo goed als alleen in nederland te zien zijn, en dat zijn herman renz en alberto althof, en gooide ik het idee op van waarom zij dan niet gewoon stoppen met in de zomer te reizen en alleen een kerstcircus doen in de winter, want ik zie dat ze elke winter dus aardig de kost verdienen, maar die winst dan weer in de zomer er hard bij gelegd moet worden , dus hetzelfde als het bekende gezegde "een stap vooruit en dan 2 stappen terug", en daarom zeg ik, stop dan gewoon met reizen, en doe alleen een kerstcircus, en dan bedoel ik nog steeds alleen HR en Althof, want die hebben al een goede naam opgebouwd met kun kerstcircus, en plaatsen blijven dan ook van hun, want zo werkt dat tussen kerstcircussen en gemeentes. (behalve den haag, want het malieveld is van staatsbosbeheer en die verhuurd het aan de hoogst biedende) Dus hebben ze ieder hun plaats in de winter, en dan zou het hun een worst moeten wezen wie waar en wanneer in de zomer rondreist, want ze hebben dan alleen maar hun wintercircus te doen, dus who cares? De familie steyvers hoeven alleen zichzelf te onderhouden als ze niet reizen, en denk ik dat er best een aardig jaarsallaris te verdienen valt in de winter, en dat geld ook voor alberto als hij z'n dieren zou verkopen, of het moet zo zijn dat alberto nog zin heeft om met z'n dieren in het buitenland te gaan werken. Het voordeel van deze 2 zaken is dat ze al het materiaal al bezitten, dus dat hoeven ze alvast niet in te huren in de winter, terwijl menig kerstcircus dat wel moet, en heb ik de indruk dat die daar ook een aardig sallaris uit slepen, want anders blijf je niet terugkomen, tenzij je een filantroop bent met een ideaal, maar die lijken mij dun gezaait in de circuswereld, dus gaan ze voor het geld, en zullen ze niet al die moeite gaan doen en risico lopen als het maar peanuts opbrengt, dus dan zal mijn vermoeden, dat er met een goedlopend kerstcircus een aardig sallaris te verdienen is, toch niet zo heel ver er naast zitten? En alberto en HR hebben dan nog meer voordelen, want ipv 30 weken per jaar, hoeven ze hun materiaal maar 3 weken per jaar te gebruiken, dus slijt het per jaar al 10x minder hard, en als ze bwv 10 trailers hebben, dan hebben ze ook geen 10 trekkers meer nodig, dus 8 kunnen verkocht worden, en dat scheelt dan weer 8x verzekeringen, mrb, onderhoud en apk keuringen, en zo zal er nog wel op tal van zaken bezuinigd kunnen worden. En het volgende voordeel is dan dat ze zich het hele jaar kunnen concentreren op alleen hun kerstcircus, dus op tijd relcame maken, op tijd sponsors zoeken en bedrijven zoeken die een uitkoop doen, en dan kunnen ze gewoon een rustig leven lijden en net als iedereen gewoon 4 weken in de zomer op vakantie, en dan ook nog eens 10 maanden per jaar geen stress aan je hoofd. Ik snap best wel dat het circus hun ideaal is, maar op de eerste plaats blijft wel geld verdienen staan, en dan moet je eigen toch gaan afvragen of al dat harde werken en de stress dat geld wat er in de zomer nog verdiend word, de moeite van het reizen je nog waard is. Ik dacht dat Sjaak in het verloren topic dan ook zei, dat er dan weer nieuwe postbuscircussen het gat in de zomer komen opvullen, maar waarom zouden HR en Althof zich daar nog druk om moeten maken? Want ze hebben hun plaats in de winter al en waar niemand aan kan komen, dus who cares? Ik zie dan alleen maar nóg een voordeel en dat is dat ze dan de media kunnen laten weten dat hun circus voortaan exclusief en alleen nog maar 3 weken per jaar te zien zal zijn, dus wees er snel bij want vol is vol! En bekijk het eens door de bril vd doorsnee bezoeker, want die gaat gewoon maar 1x per jaar naar een circus, en als die dan de kwaliteit van HR en althof gewend zijn, zullen ze daar ook wel naar toe blijven gaan.
Verder heb ik het russish staatscircus niet genoemd als een van de grote reizende circussen van nederlandse bodem, want die reizen hier nauwelijks of nooit, en gaat het verhaal dus over nederlandse circussen die hoofdzakelijk in nederland reizen, en dan hebben we dus alleen HR en Althof. Dan nog even over het malieveld in den haag. Alle kerstcircussen die er zijn, hebben allemaal het alleenrecht in de gemeente waarin zij hun kerstcircus organiseren, en dat is begrijpelijk, want met een kerstcircus moet je jarenlang een naam opbouwen, en dan zou het oneerlijk zijn als een ander daar dan mee weg zou mogen lopen, dus zolang de gevestigde kerstcircussen terug blijven komen, dan krijgen zij als eerste de voorkeur voor het jaar erop. Althans, dat heb ik dan altijd zo begrepen. Maar tot mijn verbazing las ik dat het in den haag een ander geval is, want het malieveld is niet van de gemeente, maar van staatsbosbeheer, en las ik ergens een verhaal dat er een organisatie was die iets met een ijsbaan in de winter op het malieveld wilde doen, ( wat niet door is gegaan, maar dat even terzijde) en toen moest het circus maar naar achteren verkassen, want die schaatsbaan wilde gewoon meer betalen voor de plek waar het kerstcircus stond, en dat vind ik gewoon schandalig, want het is toch geen kermis? En heeft de familie Smit daar toch jarenlang een naam opgebouwd, en netjes altijd de huur betaald, en dan mag je toch verwachten dat ze dan gewoon de voorkeur krijgen op dezelfde plek voor gewoon het normale bedrag wat ze altijd betalen? Nu zei ik al dat die schaatsbaan er toch niet gekomen is, maar ik vind wel dat de vnco daar over wel eens wat vragen mag gaan stellen, onder het mom van what's next? Circus B die meer voor een winterplaats wil geven dan circus A die daar al jarenlang een traditie heeft opgebouwd? Dergelijk kermisachtige toestanden moeten voor circussen toch niet willen, dus vind ik dat het russisch staatscircus gewoon de garantie moet krijgen dat zij daar terug mogen blijven komen, omgeacht welk ander evenement daar wil staan met de kerstweken, en daar mag de vnco z'n eigen best eens mee gaan bemoeien van mij.
|