Er zal wel ergens over geschreven zijn, maar op dit forum vond ik er niets over: de in 2011 verschenen roman (dat is een soort boek...) HET GEHEIM VAN CARRÉ, van de hand van de reisjournalist David Bronkhorst. Overigens een afstammeling van de hoofdpersoon in het boek.
Ik kocht het van de week bij De Slegte, of wat daar nog van over is. Bij een voortzetting van de inmiddels failliete boekhandel Polare, eerder het resultaat van een fusie van Selexyz en De Slegte. Die laatste keten bestaat in België nog wel (in feite: weer...), dus wellicht is het ook daar te koop.
Ik vond het in de ramsj bij Boekhandel Van der Velde in Groningen. Een van oorsprong Friese boekhandel die inmiddels ook twee zaken in de stad Groningen heeft.
Voor een prikje. Geen idee wat de oorspronkelijke prijs was, maar bij De Slegte was die gezakt naar € 6.99. Waar tijdens de huidige leegverkoop nog eens 50% vanaf ging! Dus voor de prijs hoeft u het niet te laten!
Gelezen heb ik het nog niet, daarvoor ontbrak me de tijd. Wel wat meer informatie:
De omslag eerst maar even

Dan weten jullie waar je naar moet zoeken.
Overigens zag ik zojuist dat het ook te bestellen is bij
http://www.bol.com, daar kost het in de goedkoopste uitvoering € 5,53, inclusief verzending. En dat kan tegenwoordig ook naar een groot aantal AH-filialen. Tevens verkrijgbaar als E-book.
Rechtstreekse link naar de site van het boek:
http://www.bol.com/nl/p/het-geheim-van- ... 011542725/Over boek, schrijver en inhoud meldt die site:
Citeer:
Meeslepende roman over exotisch artiestenleven en de schaduwkant van succes
Isaac Schuitenvoerder, telg uit een paardenkunstenaarsfamilie, wil hogerop.
Samen met zijn jeugdliefde Theresia jaagt hij zijn ambitie na om een groot circusartiest te worden.
Isaac triomfeert met de act van de Dronken Zeeuwse Boer en later als August de Domme.
Dan biedt de beroemde circusdirecteur Oscar Carré hem de kans om werkelijk wereldberoemd te worden – maar tegen welke prijs?
Het geheim van Carré is een onvergetelijke pageturner vol liefde, roem, succes en conflicten tegen het decor van het exotische circusleven aan het einde van de negentiende eeuw.
Het verhaalt over de opkomst en ondergang van een artiest, wiens ambitie hem brengt van de ranzige kermis in Amsterdam, langs spectaculaire circusshows voor Europese koningshuizen tot aan de elektrische pretpaleizen van New York.
Een recensie:
Deze roman gaat over een bijna vergeten persoon uit de geschiedenis van het circus, en later het Theater Carré: Isaac Schuitenvoerder.
Hij is artiest en wordt op een gegeven moment 'ontdekt' door circusdirecteur Oscar Carré.
Samen trekken ze Europa rond met een zeer succesvol circusprogramma.
Na een tragisch ongeval waarbij de vrouw van Carré omkomt, glijdt Isaac (artiestennaam August de Domme) af in drank en waanideeën.
Schuitenvoerder is een voorouder van de schrijver: de gebeurtenissen in het boek zijn voor een groot deel gebaseerd op bronnenonderzoek en slechts voor een deel fictie.
Bronkhorst is reisjournalist voor onder meer Het Parool en Spits en debuteert met deze intrigerende roman over een enorm tot de verbeelding sprekende hoofdpersoon.
Daarnaast geeft hij meteen een kijkje in de fascinerende wereld van circus en theater aan het eind van de negentiende eeuw.
Zo, met dank aan de site, maar dit scheelt een hoop werk!
Het eerste deel is trouwens de tekst op de omslag van het boek.
Lijkt me zeer de moeite waard, zeker voor mensen die geïnteresseerd zijn in het circus!
Veel leesplezier!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De roman kreeg bij verschijnen zelfs een eigen trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=CqVDY2zZojEEn de schrijver was te gast bij TV Max:
http://www.youtube.com/watch?v=YNBFAzjbSG4----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Erg mooi ook wat de schrijver op zijn blog schreef tijdens de voorbereidngen van zijn boek:
Citeer:
Bezoek aan mijn aartsvader Het is bijna 125 geleden dat Oscar Carré een stenen circus liet bouwen in Amsterdam. Voor de gelegenheid heeft Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam een tentoonstelling gemaakt. Ik was er superopgewonden over.
Want voor de research van mijn roman Het geheim van Carré heb ik een jaar lang, met witte handschoentjes aan, in stoffige archieven gejaagd naar de overblijfselen van Circus Carré. Ik vond heel wat, ook van mijn hoofdpersoon, mijn aartsvader Jacques Schuitenvoerder die met zijn komische act August de Domme onbetwist de grootste ster van Carré was. Maar ik wist dat er meer moest zijn.
Ik rilde toen ik de stemmig verlichte drie zaaltjes binnen stapte met vitrines vol foto’s en schilderijen. Het alsof ik mijn eigen boek rondliep.
Foto’s van circusdirecteur Oscar Carré en zijn familie? Check.
De ivoor gesneden pijp voorstellende Carré en zijn beroemde paardenact die Carré van Sissi (nou ja eigenlijk haar man Keizer Franz Joseph) kreeg? Check.
Unieke foto’s van het verschrikkelijke treinongeluk in Duitsland dat Carré en mijn aartsvader bijna nekte? Dubbelcheck.
En toen, op een circusposter, zag ik hem dan eindelijk: Domme August. En niet zomaar een papieren aankondiging, deze was speciaal voor een benefiet voorstelling vervaardigd voor:
“Den beroemde Kunstrijder en Clown August de Domme. Met o.a. August als Professor der Tooverkunst. August in 1000 angsten. August als Koene Springer. August als Kunstrijder voor 30 jaren. August, wat zijt gij dom (Komiek Reisavontuur) August als Engelsche Schoolrijder te Voet. Groote Academische Voltige- en Saltomartalessprongen in het Forcement van totaal 8 Paarden. Grootse Hongaarsche Czikopost met 10 ongezadelde Paarden, uitgevoerd door Mr. Jacques (alias August de Domme).“
Hij was zo grappig dat Carré het zelfs aandurfde een lachgarantie te bieden: “Niet gelachen geld terug.”
En het mooiste van alles: een originele prent van August in zijn uitgelubberde avondkostuum.