Dit schreef ik al eens eerder: wanneer je er een beetje op let kom je overal om je heen meer circus tegen dan je denkt! Dus verbaast het me wel een beetje dat er hier op dit forum niet vaker van die 'randverschijnselen' worden gemeld. Want wat ik tegenkom, kan iemand anders elders in het land net zo goed gebeuren!
Neem deze week. In mijn woonplaats verschijnen iedere week twee huis aan huisbladen. De derde (ooit waren er zelfs vijf!) gaf geheel toevallig deze week de geest: het laatste nummer verscheen. Floreerde in vroeger dagen dit soort kranten, net als bij de landelijke en regionale dagbladen is er aardig de klad in komen te zitten. Van de landelijke kranten verschenen deze week de meest recente oplagecijfers: alles in de min, met uitzondering van een (kleinere) christelijke krant in Friesland. Over dit resultaat is de uitgever zo blij dat er zelfs al wordt overwogen een Groningse versie op de markt te gaan brengen. Terwijl de doelgroep volgens mij toch niet bepaald de grootste groeigroep is! De tijd zal ook dit leren... Grootste verliezer was de NRCNext, tot voor kort steevast de grootste winnaar!
Terug naar de gratis h-a-h-bladen. Niet eens zo heel lang geleden begonnen ondernemers een dergelijk blad wel in de hoop dat ooit met vette winst aan een grotere uitgever te kunnen slijten. Ook dat kun je tegenwoordig wel vergeten: de markt is aardig verzadigd.
In één van de twee bladen die ik bezorgd kreeg stond een uitgebreide aankondiging van de komst over 14 dagen van de Geschwister Weisheit in Roden. Leuk, het werd in de onderkop zelfs al een 'Air Art Show' genoemd! Een aardig groot verhaal met een mooie kleurenfoto erbij. Elders op dit forum kun je er meer over lezen en zien.
In het andere blad niets over deze komst. Maar dat kan volgende week nog wel komen. Daarvoor in de plaats wel 'ander' circusnieuws, en maar liefst over drie verschillende onderwerpen! Beginnen we bescheiden, daarmee bedoel ik op kleinere schaal.... Een verslag met een leuke foto van een circusuitvoering op de OBS De Elsakker in Westervelde, een dorpje gelegen tussen Norg en Veenhuizen. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het schoolgebouw kreeg de school een circusproject aangeboden in samenwerking met 'Circus in Bedrijf'. Dat laatste zei me niks, maar de gelijknamige site van het bedrijf of de instelling in Zwolle leert je meer. Ze gingen een hele dag met de kinderen in de weer en 's avonds was er vervolgens de uitvoering voor de ouders, opa's, oma's, broertjes, zusjes, ooms, tantes, buurtbewoners en alle andere belangstellenden, zoals het verhaal meldt. In een enorme schuur, het voordeel van het platteland! Moet natuurlijk wel net leeg staan..... Ha, en dan schrijft de krant: 'Een voorstelling met uiteraard echte tijgers, jongleren, ballopen, fakirs, koorddansen en nog veel meer.' Vooral dat eerste, die echte tijgers, doet een mens goed! En ja hoor, op de foto het bewijs: een hele rij braaf opzittende tijgertjes met een dompteur in het midden.... Prachtig!
Slechts één bladzijde omslaan en alweer het volgende circusnieuws: een redelijk uitgebreide voorbeschouwing -met kleurenfoto waarop onder meer twee olifanten- over de komst van Circus Renz Berlin volgende week in Peize.
Weer een bladzij omgeslagen en zie daar: Een voorbeschouwing van Circus in Veen, later deze zomer in Veendam (zie daarover ook elders). Met de foto van de crossende circusdirecteur. Op de evenementenpagina die in alle edities -en dat zijn er nogal wat in het Noorden- meegaat. Ik citeer uit de tekst waar het over het programma gaat: 'Een levende kanonskogel, onmogelijke liefde, Turf 2.0, scheurende motoren en een ontsnapte tijger.' Mooi zo, alweer een tijger, en dat terwijl het verhaal zich, aldus de organisatie, afspeelt in 2040! Prima nieuws dus, zelfs dan is er nog steeds kennelijk geen wildedierenverbod! Misschien zelfs niet eens meer een regering....
Ja, en voor het geval je dit laatste onderwerp over het hoofd zou hebben gezien, wat haast onmogelijk was, weer een bladzij verder staat het evenement opnieuw genoemd in het culturele overzicht op de twee pagina's grote advertentie van de Provincie Groningen. Terwijl ik toch echt in Drenthe woon, maar dan is het eenvoudigweg voordeliger om die maar in alle edities te plaatsen....
|