Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel zo mei 11, 2025 2:04 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di nov 11, 2014 4:22 pm 

Vorige week zondag werd het uitgebreid gepresenteerd in Noordwijk: het nieuwe boek over de legendarische Nederlandse circusdirecteur Toni -zo u wilt Tony- Boltini.
Officieel verscheen het door circuskenners Dick H. Vrieling en Henk van den Berg samengestelde en geschreven boek Circus Tony Boltini op 25 oktober van dit jaar.
Het werd toegestuurd aan de redacties van diverse media waarop een aantal lovende recensies volgde.
Ik las er twee. In de NRC van 29 oktober en in het Dagblad van het Noorden van de 31e. Die laatste verscheen, naar ik aanneem, in meerdere over het land verspreide regionale dagbladen.
Behalve (uiteraard) een groot aantal anekdotes uit de roemruchte geschiedenis van deze man en zijn circus bevat het boek een aantal fraaie foto's. Bij genoemde recensies waren er twee terug te vinden. In de NRC een leuke foto van Boltini en een olifant die met zijn voorpoten op een naar het zich laat aanzien behoorlijk nieuwe Mercedes staat. Het moge bekend zijn: om maar in de publiciteit te komen schuwde dit circus geen enkele weg. Dat gebeurde vaak genoeg om een boek mee vol te kunnen schrijven en dat is precies wat er nu is gebeurd! Vrieling was daar in zijn jongere jaren wel zeer dicht bij betrokken: als spreekstalmeester en perschef van dit circus zal hij ongetwijfeld zelf de hand hebben gehad in diverse zaken die nu aan het papier zijn toevertrouwd!
De kop boven het verhaal in de NRC meldt ons: Geen Nederlandse circusdirecteur was zo beroemd als Toni Boltini.
En zo is het maar net..... Zelfs wanneer je dat 'Nederlandse' weglaat is het nog steeds een waarheid als een koe....
De andere genoemde recensie meldt maar liefst paginagroot: Circusvorst met neus voor publiciteit.
Op de pagina een portret van Boltini en een indrukwekkende grote kleurenfoto van het hele gezelschap voor de indertijd immense tent. Met alle artiesten, zelfs bovenop de tent en in de masten!
De acteurs beperken zich, aldus deze krant, niet uitsluitend tot de aangename of opzienbarende gebeurtenissen. Ze laten de controversiële kanten allerminst links liggen, ook al worden die wat beperkter omschreven.
De tekst is aangevuld met een enorme hoeveelheid foto's, affiches en krantenknipsels.
De beschrijving eindigt als volgt: Op 28 oktober 1980 speelde het circus zijn laatste voorstelling. Privé- en belastingsores hadden definitief hun tol geëist. Boltini, op die laatste dag: "Ik heb geen zere tenen, ik heb wel op andermans tenen gestaan. Op die van ministers, staatssecretarissen en ambtenaren, omdat zij systematisch het circus om zeep willen helpen. Wij hebben gevochten. Wij hebben de strijd verloren."

Is er eigenlijk iets veranderd in de 34 jaar die daarop volgden?

Geen idee of het boek ook te koop is in de reguliere boekhandel, ik denk haast van niet.
Het is te bestellen via de verkoopsite van de Stichting Historische Circusuitgaven: http://www.circuswebshop.com
Voor verdere informatie kunt u terecht bij Henk van den Berg in Oss - hj.berg@tiscali.nl
Het kost € 40,-, exclusief verzendkosten.
Die bedragen voor Nederland € 5,-. Voor België, Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, Oostenrijk, Spanje, Denemarken, Zweden, Spanje en Italië € 10,- en voor Canada en Australië €15,-.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 4:59 pm 

Geen enkele reactie, dus het zal wel duidelijk geweest zijn....
Blijf ik zelf wel, toen ik er later over nadacht, met een brandende vraag zitten.
In het bovenstaande artikel (en in het boek) staat dat Boltini in 1980 definitief de handdoek in de piste wierp.
Ik neem van harte aan dat de schrijvers/circuskenners volledig op de hoogte zijn van wat zich in de praktijk afspeelde.
Zij zijn daarbij vast en zeker niet over één nacht ijs gegaan!

Dat jaartal, daar gaat mijn vraag over. Want uit persoonlijke ervaring denk ik te weten dat dat niet klopt.
Elders las ik dat Boltini het in de jaren '90 nogmaals probeerde met een Italiaans circus dat hij naar ons land liet komen.
Maar dat bedoel ik niet.
Ik weet zeker dat ik in de jaren '80 -ik denk 1985 of 1986- in mijn woonplaats naar een voorstelling van Circus Toni Boltini ben geweest. De poster hangt nog steeds bij me aan de muur en vermeldt: Circus Toni Boltini is terug!
Opvallend is dat ze in de plaatsen waar ik van op de hoogte was telkens maar één dag stonden, met een middag- en een avondvoorstelling. Vast en zeker een helse klus, want zonder uitvaldagen!

Is er iemand die over dat jaartal en die voorstellingen wat meer duidelijkheid kan verschaffen?

BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 5:22 pm 

Misschien heette het alleen circus Tony Boltini, hij heeft volgens mij ook ooit met 'circus Carre' een tournee gemaakt, in het programma trad één lid van de Carre familie op

BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 5:49 pm 

Nee hoor, hij was er persoonlijk bij betrokken en zelfs aanwezig!

BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 7:10 pm 

Het klopt Didier dat Boltini in 1986 en 1995 nog wel actief geweest is.
Holiday van Hans Martens heeft in 1986 onder de naam Toni Boltini gereisd, onder het mom Boltini is terug.
Feitelijk werd de naam door Martens van Boltini gehuurd.
1995 heeft Boltini met zijn dochters het Circo Tribertis naar Nederland gehaald.

BerichtGeplaatst: ma nov 17, 2014 8:50 pm 

Foto's Tribertis http://www.circuswereld.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=3986&start=45

BerichtGeplaatst: di nov 18, 2014 2:37 pm 

Ietsepietsje nauwkeuriger:
viewtopic.php?f=26&t=3986&start=45#p36197

Bedankt voor de aanvullende informatie!
Wanneer ik die poster niet had hangen, met -kennelijk standaard- reclame er op voor het pretpark in Naarden, was ik wel ernstig aan mezelf gaan twijfelen!

Weet nog wel een leuke Boltini-anekdote, maar van wel heel veel eerder. Geen idee of die ook in het boek voor komt.
Het hele verhaal zal ik hier niet vertellen, maar ik ken een ooggetuige van de keer dat de Kinks -ooit een legendarische Engelse popgroep- optraden in zijn residentie in Soesterberg.
Ik weet zelfs hoeveel hij voor dat optreden, naar ik vermoed het eerste van de groep buiten eigen land(!), betaalde.
En hoeveel spijt hij ervan kreeg, want hij stelde zijn woonkamer beschikbaar als kleedkamer. Dat is nou net iets wat je in de popwereld echt nooit moet doen! Maar wist Boltini veel.....
Zeker, hij wist heel veel, maar dan hoofdzakelijk op circusgebied!

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00