Citeer:
In januari heb ik nog wel een filmtip op dierengebied, maar die is meer bestemd voor paardenliefhebbers.
Een waar meesterwerk, dat ik al gezien heb, maar begin volgend jaar pas in de bioscoop komt.

Nou, daar is tie dan. De IJslandse film
Of Horses and Men (-Over Paarden en Mensen-, maar er zijn meerdere vertalingen correct) draait sinds Nieuwjaarsdag in ons land. Lag een poosje op de plank, zoals dat heet, en is nu ook nog zonder veel bombarie in ons land gaan draaien. Dit laatste kwam door de feestdagen, waardoor niet iedere krant een kunstkatern bracht en veel journalisten bovendien vrij waren. Was eerst in elf filmtheaters te zien, momenteel in tien:
Amersfoort, de Lieve Vrouw
Amsterdam, EYE
Amsterdam, De Balie
Arnhem, Focus Filmtheater
Den Bosch, Verkadefabriek
Den Haag, Filmhuis Den Haag
Groningen, Groninger Forum
Leeuwarden, Slieker Film
Nijmegen, LUX
Utrecht, 't HoogtDe film, die in het IJslands 'Het Paard in Ons' heet, was vorig jaar al wel eerder te zien op het Internationale Filmfestival van Rotterdam en het Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden. In die laatste plaats zag ik hem dus.
Het is een absolute ode aan het land en het bijzondere paardenras dat men daar kent, de IJslander, geworden. Aan deze dieren valt aldaar, en dat weet iedereen die er wel eens geweest is, nauwelijks te ontkomen: op een bevolking van 300.000 telt men ruim 80.000 van deze bijzondere edele viervoeters.
Nou beloofde ik een mooie film voor paardenliefhebbers. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat dat een iets te grote belofte was. Want een IJslander is een heel bijzonder ras, waar je wel van moet houden.
Er zijn genoeg paardenliefhebbers die dit door een algeheel paardenimportverbod bijzonder goed gecultiveerde ras maar helemaal niks vinden.
Met die rare loopjes, want een kenmerk van de IJslander is dat hij vergeleken met 'normale' paarden twee extra gangen (of zo u wilt: versnellingen) kent. Het komt bij meer rassen voor, maar algemeen is het niet.
Normaal houdt het bij stap, draf en galop op. Op IJsland komen daar dan nog tölt en telgang, en dan bij voorkeur ren-telgang, bij. Dat hoef je ze niet te leren, het zit in de genen.
Tölt is een beetje koddig gezicht met steeds één been tegelijk aan de grond. Ideaal voor iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten en dan ook veelgebruikt voor gehandicapten.
Het voelt zo ongeveer alsof je in een fauteuil wordt rondgereden!
Nou en die telgang kennen we onder meer van kamelen, de linker- en de rechterbenen gaan beide tegelijk naar voren of naar achteren.
Andere opvallende kenmerken zijn de weelderige haargroei en dan met name de manen en het bijna niet te tellen aantal toegestane kleuren! Alles mag, behalve appaloosa. Als kleur dan, want dit is ook een paardenras.
Bijzondere kleuren waarvan beweerd wordt dat ze alleen op IJsland zelf voorkomen zijn zilverappel, isabel (lichtgeel) en wildkleur. Dat laatste kan iedere kleur zijn maar dan heel dun.
Sporadisch komen die kleuren ook in het buitenland wel voor. Oorzaak is de Wereldkampioenschappen -zowel op gras als op ijs- die zo nu en dan buiten IJsland worden gehouden, een paar keer ook in ons land. Nemen IJslanders daar hun bijzonder gekleurde dieren mee naar toe dan betekent dat altijd een enkele reis, want zelfs voor hen geldt dat invoerverbod! Vaak worden ze dan hier voor flinke bedragen verkocht.
Technisch genoeg uiteengezet, we gingen tenslotte naar de film!
Zoals gezegd, houd je van dit ras dan mag je hem zeker niet missen! Niet minder dan 350 paarden verleenden aan de opnames hun medewerking!
De film geeft een prachtig inkijkje in het leven aldaar. Het is een soort mozaïek-vertelling geworden, waarbij diverse personages vaker voorkomen en gebeurtenissen in elkaar haken. In schitterende kleuren in een bijzonder landschap.
En met wel heel bijzondere mensen!
Voor de verhalen in de film werd gebruik gemaakt van die uit de overlevering. Maar dan wel in een modern jasje gegoten.
De debuterende regisseur Benedikt Erlingsson noemt het een mix van waargebeurde verhalen en fantasie.
Een aanknopingspunt met het circus is er (helaas) niet. Of het zou dit paardenras moeten zijn. Maar ook daarvoor geldt dat ik mij niet kan herinneren ze daar ooit gezien te hebben.
Neemt niet weg dat de film schitterend is geworden en dat geen paardenliefhebber die mag missen!
Ga gerust eens kijken!
Zagen jullie wel wat er op de poster (boven) precies gebeurde? Een extra reden om te gaan kijken! Eén ding wil ik wel verklappen: het liep niet goed af! Voor wie of wat ga ik niet verraden.....
De Nederlandse site van de film, waar ook steeds te zien is waar hij nog draait:
http://www.amstelfilm.nl/of-horses-and-menEen aantal beoordelingen:
"Flabbergasting images and a delightfully dry sense of humor" - Variety
★★★★ - NRC, Parool, Cinema.nl
★★★★★ - Iceland Review
★★★★ "Unforgettable" - The Telegraph
"Schitterende landschappen en droge humor" - IFFR
"Hugely enjoyable film (..) excellent music" -The GuardianDe trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=PtNwMwoeidsEn nog een andere:
http://vimeo.com/61527454
(tölt)

(telgang)

(Deze foto's van IJslanders zijn niet uit de film. D.)