Nooit lees ik De Telegraaf. Bijna nooit dan. Heel toevallig kijk ik hem wel eens in omdat ik gehoord of gezien heb dat er een bepaald artikel in staat. Dat was vandaag ook het geval: een oehoe op de voorpagina (zag ik in de supermarkt), en dus een vervolg op de story in Purmerend, hier elders te lezen. Een slap vervolg trouwens: een winkelier heeft hoofddeksels laten maken in Harry Potter-stijl, van die Engelse studentenhoeden. Vastgeknoopt moet dat vervolgens enige bescherming bieden...
Plus het 'nieuws' dat de gemeente het dier nu zat is en een professionele valkenier inschakelt teneinde het te vangen. Wat pas lukt na langdurig opjagen tot het uitgehongerd is. Bijzonder diervriendelijk, maar niet heus....
Goed dat las ik dus later pas. Want eerst sloeg ik de krant open op een verkeerde pagina, de nummering is allesbehalve logisch. En wat las ik daar: een leuk verhaal over Jantien van Soelen, een Zeeuws meisje van 15 die met koeien doet wat veel andere meisjes van haar leeftijd met paarden of pony's doen. Maar die kreeg ze niet, ondanks langdurig zeuren..... En dus leefde ze zich vervolgens -al een paar jaar- maar uit op de koeien die ze thuis wel hadden. Wat resulteerde in opmerkelijke successen!
Jantien en RoosMet name met haar lievelingskoe, de inmiddels driejarige Roos, is dat het geval. Niet alleen rijdt ze daarop, ze heeft het dier ook gangen als stappen, draven en galopperen geleerd.
Daar hield ze het niet bij, want het brave boetje kent intussen de Spaanse pas, draven op de plaats en zijwaarts springen.
Verder springt ze inmiddels over hindernissen van wel een meter hoog, zodat er amper nog een normale weiafzetting tegen haar bestand is!
Jantien is kennelijk niets te dol en weet van geen ophouden: het laatste dat ze het dier leerde was western riding, een wel heel speciale discipline. En ook dat schijnt ze aardig te doen, inclusief de daarbij horende stops, slidings en spins. Dat meldt genoemde krant tenminste, maar ook die kan niet alles weten. Want spins en sliding-stops vormen een onderdeel van reining, wat weer een bepaalde wedstrijdvorm van western riding is.
Goed, onze Zeeuwse vriendin heeft inmiddels naast die van Wakker Nederland ook internationale aandacht getrokken. Er zijn al buitenlandse filmploegen langs geweest en op You Tube staan al diverse filmpjes.
Ondanks dat ze inmiddels ook twee verzorgpaarden onder handen heeft weet ze kennelijk niet van ophouden. Want na de successen met Roos besloot ze verder te gaan met een deel van de rest van de kudde: ook Caro, Mo, Pluis, Femke en Lolly moesten er aan geloven!
Gemiddeld is ze er zo'n drie uur per dag mee in de weer.
Zelf zegt ze die paarden erg leuk te vinden, maar de koeien zijn toch leuker!
Ha, en waar leven wij ook weer? Juist ja, in Nederland zeurland! Want de eerste negatieve geluiden zijn ook al weer te horen, er zijn zelfs mensen die het zielig vinden voor de koeien en het woord dierenmishandeling is al gevallen. Ongetwijfeld kent Zeeland ook een afdeling van de Partij voor de Dieren, de partij die zo hartgrondig alle leuke dingen die je met dieren kunt beleven bestrijdt! Want LEUK is het L-woord (ook volgens Sharon Dijksma trouwens) en dat dient totaal uitgeroeid te worden!
Opgetreden heeft ze inmiddels ook al, een paar keer in de binnenbak van een manege. Dat ging nog niet echt vlekkeloos, Roosje was heel ondeugend. Ging aan spiegels likken en dat soort ongein wat niet bij de oefening hoorde....
'Geen wonder', volgens Jantien, 'in zo'n kleine bak. Hier thuis hebben we de beschikking over 12 hectare!'
Dan nog maar een leuk idee van mijn kant. Want waar wonen onze Jantien en haar brave vriendinnen? Juist ja, in Nieuw- en Sint Joosland. En waar ligt dat precies? Wel dat kun je zien als het laatste dorp voor je de hoofdstad Middelburg bereikt.
En wat is er binnenkort in Middelburg te doen? Precies, met Pasen komt daar Circus Belly Wien! Er lijkt me weinig voor nodig indien Jantien daar voor een keer haar kunsten komt laten zien!
Voor zulke contacten hebben we bij dat circus niemand minder dan Kevin!
Ik hoop dat hij het een leuk idee vindt en er werk van maakt.
Dat kopje koffie houd ik wel te goed.....
Leuk filmpje van Omroep Zeeland:
https://www.youtube.com/watch?v=Rcqsy7WJYFk