Goed nieuws: de stad Groningen is 14 dagen geleden opnieuw bevrijd! De vorige keer dat dit gebeurde was exact 70 jaar geleden en werd dus uitgebreid herdacht en door honderden acteurs nagespeeld. Compleet met heel veel origineel materieel als jeeps, tanks en andere voertuigen. Heel indrukwekkend allemaal.
Geen circusnieuws, zult u zeggen. Gelijk heeft u, maar krijgt u niet helemaal. Want in de marge, ja heel piepklein zelfs wel de uiterste marge, kwam ook daar het circus voorbij! Meerdere keren zelfs.
Om te beginnen verbleven zowel de geallieerde als de Duitse manschappen in een heus kampement, op de zonneweide helemaal achterin het Stadspark. Nog verder, maar op een steenworp afstand van het huidige Groninger circusterrein op de Drafbaan. Verbannen van waar de mensen wonen, dat geldt voor allebei....
Waar het circus echt in beeld kwam was wel heel verrassend. Het betrof namelijk het voertuig - een vrachtwagentje - waar de Duitse soldaten zich mee verplaatsten.
Op vrijdag was het voor het eerst te zien toen die soldaten op de Paterswoldeseweg vluchtten voor de naderende Canadezen. En de op straat lopende Nederlanders, die 'nicht schiessen' riepen, de huizen in joegen.
Dat gedeelte van die weg was zeer bewust gekozen omdat daar vanuit een Duits kraaiennest de eerste Canadees - tankbestuurder Fred Butterworth - werd doodgeschoten.
Zijn inmiddels 95-jarige broer Stanley, die er toen bij was, was nu opnieuw aanwezig en legde een krans op de plaats waar het gebeurde. Heel indrukwekkend.
Bijlage:
1304WEBAPP_groningen13-980x652.jpg [ 228.74 KiB | 3833 keer bekeken ]
Een indrukwekkende foto van het kampementMaar waar het over ging was dat Duitse vrachtwagentje.
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar dit was volgens mij geen Opel Blitz, waarover ze toen veelvuldig beschikten. Hoewel ik die in de loop der jaren onder meer bij filmopnamen nogal eens tegen ben gekomen was men er kennelijk niet in geslaagd er voor deze gelegenheid een op de kop te tikken. Ze zijn er vast nog wel, zeker in Duitsland.
En dus had men een andere wagen ingezet, naar mijn idee van Franse makelij. Ook misschien nog wel historisch verantwoord, de bezetters konden immers alles gebruiken....
De kleur was - er komen ook plaatjes aan - allesbehalve de gebruikelijke legerkleuren donkergroen of grijsblauw, maar - ik kan er een tikkeltje naast zitten - iets in de geest van ijsblauw.
Die Franse origine werd versterkt doordat ik later het opschrift op de deur analyseerde. Daarop stond aan beide zijden: Grafi Styx met daaronder Entrange. Dat laatste is een plaats in Frankrijk. En Grafi Styx was een grafisch eenmansbedrijf(je) dat bestond van december 2004 tot 6 januari 2006 en toen failliet ging. Zo ontdek je nog eens wat...
Nog steeds niks met circus te maken, zult u zeggen. Dat klopt, maar dan heeft u de achterklep nog niet gezien!
Vaak stond die open en viel er dus niets te zien. Maar in gesloten toestand stond er in fraaie letters Continental Circus op geschilderd, voorzien van een clown en onder meer ballonnen! Een foto heb ik nog niet kunnen vinden. Maar wanneer je op Bevrijding Groningen Nagespeeld googelt krijg je een hele lijst van artikelen, foto's en bewegende beelden. Dus wie weet...
Continental Circus dus. Nu kun je de hele oorlog met gemak een continental circus noemen, maar zo historisch zal dat opschrift niet geweest zijn.
Dus gezocht onder deze circusnaam. In Frankrijk niets gevonden, misschien is er een kenner die het wel bekend voor komt.
Het enige Continental Circus dat ik wel vond reist in Engeland met als toevoeging Berlin, en dat maakt de cirkel dan wel weer op aparte wijze rond...... Dat was tenslotte de richting die deze soldaten uit vluchtten.....! Ook op een tank stond met krijt geschreven: Follow me to Berlin en het aantal kilometers....
De slag om Groningen was overigens één van de hevigste in ons land en kostte aan honderden mensen het leven.
Meest Duitse soldaten, maar ook veel Canadezen en burgers.
Een groot deel van het centrum ging daarbij verloren. Zoals twee zijden met historische panden van de Grote Markt, waar op zondagmiddag de bevrijding voor heel veel toeschouwers werd nagespeeld.
Met muzikale omlijsting en gevolgd door een taptoe. Opnieuw indrukwekkend allemaal.....
De foto's, eerst het betreffende vrachtwagentje.
Aan bijvoorbeeld de zij-radiateur moet het merk te herleiden zijn.
Ik zocht al, maar er waren veel fabrikanten die dit model maakte, van Citroën in Frankrijk tot Fiat in Italië. Ja zelfs Dodge in de USA bleef niet achter.
Naar ik denk allemaal naar het voorbeeld van Opel, waar er wel heel veel van gemaakt zijn, ook in een zwaardere versie.
Bijlage:
Bevrijding-Groningen-2.jpg [ 227.09 KiB | 3835 keer bekeken ]
Bijlage:
Bevrijding-Groningen-3.jpg [ 166.04 KiB | 3835 keer bekeken ]
Bijlage:
Bevrijding-Groningen-1.jpg [ 148.1 KiB | 3835 keer bekeken ]
Ja, dat gebeurde wel vaker, dat de motor het begaf. Opvallend is wel dat een Nederlandse BS-er het voertuig weer aan de praat probeert te krijgen! Duidelijk een geval van geschiedvervalsing, tenzij gedwongen. Maar dan had die vast geen schietijzer op de rug....
En het Continental Circus Berlin in Engeland:
Bijlage:
continental circus berlin (GB) 2014.jpg [ 43.07 KiB | 3835 keer bekeken ]