Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 3:26 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: Groningen opnieuw bevrijd!
BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 3:12 pm 

Goed nieuws: de stad Groningen is 14 dagen geleden opnieuw bevrijd! De vorige keer dat dit gebeurde was exact 70 jaar geleden en werd dus uitgebreid herdacht en door honderden acteurs nagespeeld. Compleet met heel veel origineel materieel als jeeps, tanks en andere voertuigen. Heel indrukwekkend allemaal.

Geen circusnieuws, zult u zeggen. Gelijk heeft u, maar krijgt u niet helemaal. Want in de marge, ja heel piepklein zelfs wel de uiterste marge, kwam ook daar het circus voorbij! Meerdere keren zelfs.
Om te beginnen verbleven zowel de geallieerde als de Duitse manschappen in een heus kampement, op de zonneweide helemaal achterin het Stadspark. Nog verder, maar op een steenworp afstand van het huidige Groninger circusterrein op de Drafbaan. Verbannen van waar de mensen wonen, dat geldt voor allebei....

Waar het circus echt in beeld kwam was wel heel verrassend. Het betrof namelijk het voertuig - een vrachtwagentje - waar de Duitse soldaten zich mee verplaatsten.
Op vrijdag was het voor het eerst te zien toen die soldaten op de Paterswoldeseweg vluchtten voor de naderende Canadezen. En de op straat lopende Nederlanders, die 'nicht schiessen' riepen, de huizen in joegen.
Dat gedeelte van die weg was zeer bewust gekozen omdat daar vanuit een Duits kraaiennest de eerste Canadees - tankbestuurder Fred Butterworth - werd doodgeschoten.
Zijn inmiddels 95-jarige broer Stanley, die er toen bij was, was nu opnieuw aanwezig en legde een krans op de plaats waar het gebeurde. Heel indrukwekkend.

Bijlage:
1304WEBAPP_groningen13-980x652.jpg
1304WEBAPP_groningen13-980x652.jpg [ 228.74 KiB | 3833 keer bekeken ]

Een indrukwekkende foto van het kampement

Maar waar het over ging was dat Duitse vrachtwagentje.
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar dit was volgens mij geen Opel Blitz, waarover ze toen veelvuldig beschikten. Hoewel ik die in de loop der jaren onder meer bij filmopnamen nogal eens tegen ben gekomen was men er kennelijk niet in geslaagd er voor deze gelegenheid een op de kop te tikken. Ze zijn er vast nog wel, zeker in Duitsland.
En dus had men een andere wagen ingezet, naar mijn idee van Franse makelij. Ook misschien nog wel historisch verantwoord, de bezetters konden immers alles gebruiken....
De kleur was - er komen ook plaatjes aan - allesbehalve de gebruikelijke legerkleuren donkergroen of grijsblauw, maar - ik kan er een tikkeltje naast zitten - iets in de geest van ijsblauw.
Die Franse origine werd versterkt doordat ik later het opschrift op de deur analyseerde. Daarop stond aan beide zijden: Grafi Styx met daaronder Entrange. Dat laatste is een plaats in Frankrijk. En Grafi Styx was een grafisch eenmansbedrijf(je) dat bestond van december 2004 tot 6 januari 2006 en toen failliet ging. Zo ontdek je nog eens wat...
Nog steeds niks met circus te maken, zult u zeggen. Dat klopt, maar dan heeft u de achterklep nog niet gezien!
Vaak stond die open en viel er dus niets te zien. Maar in gesloten toestand stond er in fraaie letters Continental Circus op geschilderd, voorzien van een clown en onder meer ballonnen! Een foto heb ik nog niet kunnen vinden. Maar wanneer je op Bevrijding Groningen Nagespeeld googelt krijg je een hele lijst van artikelen, foto's en bewegende beelden. Dus wie weet...

Continental Circus dus. Nu kun je de hele oorlog met gemak een continental circus noemen, maar zo historisch zal dat opschrift niet geweest zijn.
Dus gezocht onder deze circusnaam. In Frankrijk niets gevonden, misschien is er een kenner die het wel bekend voor komt.
Het enige Continental Circus dat ik wel vond reist in Engeland met als toevoeging Berlin, en dat maakt de cirkel dan wel weer op aparte wijze rond...... Dat was tenslotte de richting die deze soldaten uit vluchtten.....! Ook op een tank stond met krijt geschreven: Follow me to Berlin en het aantal kilometers....

De slag om Groningen was overigens één van de hevigste in ons land en kostte aan honderden mensen het leven.
Meest Duitse soldaten, maar ook veel Canadezen en burgers.
Een groot deel van het centrum ging daarbij verloren. Zoals twee zijden met historische panden van de Grote Markt, waar op zondagmiddag de bevrijding voor heel veel toeschouwers werd nagespeeld.
Met muzikale omlijsting en gevolgd door een taptoe. Opnieuw indrukwekkend allemaal.....

De foto's, eerst het betreffende vrachtwagentje.
Aan bijvoorbeeld de zij-radiateur moet het merk te herleiden zijn.
Ik zocht al, maar er waren veel fabrikanten die dit model maakte, van Citroën in Frankrijk tot Fiat in Italië. Ja zelfs Dodge in de USA bleef niet achter.
Naar ik denk allemaal naar het voorbeeld van Opel, waar er wel heel veel van gemaakt zijn, ook in een zwaardere versie.

Bijlage:
Bevrijding-Groningen-2.jpg
Bevrijding-Groningen-2.jpg [ 227.09 KiB | 3835 keer bekeken ]

Bijlage:
Bevrijding-Groningen-3.jpg
Bevrijding-Groningen-3.jpg [ 166.04 KiB | 3835 keer bekeken ]

Bijlage:
Bevrijding-Groningen-1.jpg
Bevrijding-Groningen-1.jpg [ 148.1 KiB | 3835 keer bekeken ]

Ja, dat gebeurde wel vaker, dat de motor het begaf. Opvallend is wel dat een Nederlandse BS-er het voertuig weer aan de praat probeert te krijgen! Duidelijk een geval van geschiedvervalsing, tenzij gedwongen. Maar dan had die vast geen schietijzer op de rug....

En het Continental Circus Berlin in Engeland:

Bijlage:
continental circus berlin (GB) 2014.jpg
continental circus berlin (GB) 2014.jpg [ 43.07 KiB | 3835 keer bekeken ]

Berichtonderwerp: Re: Groningen opnieuw bevrijd!
BerichtGeplaatst: za apr 25, 2015 5:05 pm 
Site Admin

Didier schreef:
Maar waar het over ging was dat Duitse vrachtwagentje.
Heel veel verstand heb ik er niet van, maar dit was volgens mij geen Opel Blitz, waarover ze toen veelvuldig beschikten. Hoewel ik die in de loop der jaren onder meer bij filmopnamen nogal eens tegen ben gekomen was men er kennelijk niet in geslaagd er voor deze gelegenheid een op de kop te tikken. Ze zijn er vast nog wel, zeker in Duitsland.
En dus had men een andere wagen ingezet, naar mijn idee van Franse makelij. Ook misschien nog wel historisch verantwoord, de bezetters konden immers alles gebruiken....
De kleur was - er komen ook plaatjes aan - allesbehalve de gebruikelijke legerkleuren donkergroen of grijsblauw, maar - ik kan er een tikkeltje naast zitten - iets in de geest van ijsblauw.
Die Franse origine werd versterkt doordat ik later het opschrift op de deur analyseerde. Daarop stond aan beide zijden: Grafi Styx met daaronder Entrange. Dat laatste is een plaats in Frankrijk. En Grafi Styx was een grafisch eenmansbedrijf(je) dat bestond van december 2004 tot 6 januari 2006 en toen failliet ging. Zo ontdek je nog eens wat...

Nog een foto gevonden, overduidelijk een Citroën

Afbeelding

BerichtGeplaatst: di apr 28, 2015 2:11 pm 

Hetgeen mij al vermoedde:
Citeer:
En dus had men een andere wagen ingezet, naar mijn idee van Franse makelij.

Jammer dat er nog geen foto van die (gesloten) achterklep opduikt.....

Vrijdagavond, bij de slag om de Paterswoldseweg, was het nog best even spannend. Helaas moest ik halverwege voortijdig het strijdtoneel verlaten. Op dat moment stond Duitsland met 3 - 0 voor. Zoals bekend geven ze zo'n voorsprong maar zelden nog uit handen.....
Groot was dan ook mijn verbazing de volgende dag dat de Canadezen gewonnen hadden.
Voor hetzelfde geld was hier de geschiedenis herschreven!

(Had eigenlijk eerder verwacht dat de vraag zou komen wie er aan de Taptoe deelnamen. Maar dat is wellicht al bekend bij de insiders. Het waren de plaatselijke drumfanfare Avanti, The Massed Pipes and Drums (een samenvoeging van diverse pipe bands -doedelzakken in het Nederlands- waaronder het plaatselijke The Clan Macbeth Pipe Band) en de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso. Voor de gelegenheid in 'normaal' militair tenue. Vanwege het historische karakter of omdat de gala-uniformen ook al zijn wegbezuinigd.....
Geheel toevallig was ik eerder op de dag oog- en oorgetuige van een wel heel bijzonder gezamenlijk optreden van al deze gezelschappen. Daar speelden ze werkelijk fenomenaal een schitterend nummer dat van heel langzaam steeds sneller en heftiger werd. Ik veronderstelde dat ik hier naar de generale repetitie van de finale had gekeken, wat helaas niet zo bleek te zijn: het betreffende nummer werd later op de dag niet weer gespeeld.
Behoorlijk pech had de taptoe en vooral het luisterend publiek bovendien doordat het programma behoorlijk was uitgelopen en om exact kwart voor vijf -tot vijf voor vijf- de torenklok -automatisch- begon te luiden teneinde het volk ter kerke te roepen!
Tien minuten lang allesoverheersend......)

BerichtGeplaatst: di apr 28, 2015 4:59 pm 
Site Admin

Dank voor de uitgebreide omschrijving van het muzikale gebeuren aldaar. Didier weet vast dat ik een taptoe-liefhebber ben. Net als circus leuk te combineren met een stedentrip. Groningen ligt wat mij betreft achter mijn horizon... In de buurt is er zat te beleven Op Koningsdag ga ik steevast feestvieren en taptoe luisteren in Dordrecht. Gisteren dus niet, veels te druk en ook nog eens een keer geen taptoe.. Plan B: Hendrik Ido Ambacht, was ook leuk, maar brrr. wat was het 's avonds koud.

BerichtGeplaatst: di apr 28, 2015 5:03 pm 

Bestaat dat wel: Taptoe voor watjes?
Ha ja, natuurlijk: indoor!
Maar met als nadeel dat het geluid geen kant uit kan.....

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00