Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel ma mei 12, 2025 3:30 am

Alle tijden zijn UTC+02:00

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr mei 08, 2015 4:21 pm 

De paginagrote wekelijkse rubriek PORTRET VAN EEN KIND IN ZIJN SLAAPKAMER in de Volkskrant kwam hier wel eens eerder ter sprake. Ongetwijfeld vormde ook toen een circuslink de aanleiding. Deze week was dat opnieuw het geval.
In de krant van dinsdag 5 mei een leuke grote foto en de gegeven antwoorden van Celeste Jarz (11), de dochter van Michel Jarz van Circus Herman Renz. En van haar moeder Monique uiteraard, waar ze bij in huis woont in Rijswijk.

De paginabrede kop meldt: 'Over tien jaar ben ik een circusmeisje'.

Op de foto zit ze met over elkaar geslagen benen en armen relaxed op het trapje van de woonwagen van haar vader.
Voor zover ik me herinner de eerste keer dat je niet daadwerkelijk een slaapkamer te zien krijgt....

Ze woont dus bij haar moeder en gaat daar naar school. Maar, zegt ze: 'In de weekenden gaan we samen naar de woonwagen van mijn vader Michel, die staat steeds op een andere plek. Mijn vader is technisch bedrijfsleider bij het Nederlands Nationaal Circus Herman Renz, hij werkt met de paarden. Nu staat hij in Sittard.'

Ze zit in groep 7 van de J.H.Snijdersschool in haar woonplaats. Dat vind ze meestal leuk, maar soms mist ze het circus en de paarden erg. 'Als ik bij mijn vader ben poets en verzorg ik de pony's en paarden en oefen ik met ze in de piste. Mijn vader leert me vrijheidsdressuur. Dan lopen de paarden los om je heen en geef je met de zweep commando's voor wat ze moeten doen, zoals steigeren of een pirouette.

Beste vriendinnen heeft ze zowel op school als in het circus. Daar is dat Chanel. 'Zij is nog maar 6 en komt uit Italië. Dat is niet erg, want ik spreek meerdere talen: Engels, Duits, Nederlands, Italiaans en Spaans. Dat komt door het circus. Mijn vader is half Italiaans. Het mooiste vind ik ciao bella, dat betekent: hallo knappe meid.'

Haar grootste hobby thuis is dansen. Ze zit in de selectie van de beste groep van Just Dance Studio in haar woonplaats. Iedere vrijdag oefent ze twee uur ballet, hiphop en streetdance.

Op de vraag waar ze blij van wordt antwoordt ze: 'Van mijn paard Smoky. Eigenlijk werkt mijn vader met hem, maar ik noem het mijn paard, want zo voelt het. Het is een groot, zwart Fries paard. Hij is lief, maar je moet een klik met hem hebben en die heb ik. Ik wist meteen: dit wordt helemaal mijn paard.'

Helemaal niet leuk vindt ze het wanneer ze in een weekend niet naar haar vader kan omdat ze te ver weg staan.

Favoriete muziek maakt voor haar Ariane Grande.

Het leukst aan zichzelf vindt ze dat ze vaak blij en positief is, ze weet niet hoe dat komt. 'Ik heb gewoon geluk denk ik, met een blij leven.'

Het minst leuke vindt ze dat ze dyslectisch is. 'Als ik een boek lees, doe ik daar langer over dan andere kinderen.'

Favoriete vakantiebestemming is Italië, het mooiste land waar ze ooit is geweest. "Mijn opa, Luciano Jarz, ligt daar begraven. Hij was een trapezeartiest.'

De slotvraag: Hoe ziet je leven er over tien jaar uit?
'Dan ben ik zelf een circusmeisje. En misschien ook wel heel knap.'

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ontroerend, vooral door haar eerlijkheid. Ontwapenend, heet dat.
Ze komt er vast en zeker wel, met zo'n drive, en dat gaan we nog beleven ook!
Misschien zelfs wel eerder dan over tien jaar!

Prachtig!

Tot mijn grote verrassing de betreffende foto ook nog gevonden:

Afbeelding

Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00