Natuurlijk, hij leeft voor eeuwig!
Dat schreef ik tenminste afgelopen maandag als één van de eersten in het condoleance register in Groningen, waar zoals bekend een grote tentoonstelling over David Bowie plaats vindt in het Groninger Museum. In het Engels hoor, anders zou hij het mogelijk niet kunnen begrijpen...

Op mijn verzoek waren ze deze dag na het toch nog onverwachte overlijden op zondag speciaal voor de liefhebbers geopend.
Want vreemd genoeg zijn heel veel musea in ons land dat op die dag niet. Alsof maandag een nieuwe rustdag is geworden, terwijl dat vroeger toch eigenlijk alleen maar voor kappers gold....
Ben niet eens een uitgesproken Bowie-fan, maar altijd wel onder de indruk geweest van zijn werk. En met name zijn metamorfoses, waardoor hij zich in elk tijdsgewricht wist te handhaven.
Of hij geheel spontaan overleed meen ik dan ook te moeten betwijfelen, het was vast zijn grote laatste geplande verandertruc, twee dagen na de presentatie van zijn nieuwste cd op zijn verjaardag.
Die tentoonstelling is zeker voor de echte liefhebber maar ook voor ieder ander absoluut de moeite waard. De recensies kenden unaniem de hoogste waardering, en dat is op zich al zeldzaam!
Groningen is de laatste plaats waar die te zien is na een wereldreis.
Vanaf de opening in december loopt het storm. Zodat je als bezoeker vooraf voor een tijdsbestek moet kiezen.
Via een interactieve audiotour wordt je door het museum en de tijdperken uit zijn leven gevoerd.
Het museum lijkt daarbij voor deze expositie geschapen en ook dat is op zich al uniek, vind ik persoonlijk!
Een glazen kist met daarin een pop met één van zijn kostuums aan -als Doornroosje of Sneeuwwitje, die haal ik altijd door elkaar- krijgt nu wel een hele andere belading!
Vanwege de te verwachten belangstelling van met name trouwe fans dus een extra openstelling op genoemde maandag.
De laatste tourneeplaats, dus zou verlenging tot de mogelijkheden kunnen behoren. Maar dat ligt ietsje anders.
Afgezien of de organisator, het Londense Victoria en Albert Museum, het verantwoord vindt de collectie (nog) langer aan het dag- of kunstlicht bloot te stellen, hebben zich tevens op slag nog een flink aantal geïnteresseerde musea gemeld.
Extra openstelling op genoemde maandagen of des avonds behoort wel tot de mogelijkheden.
Niemand die ook maar iets met de popcultuur gemeen heeft zou deze tentoonstelling mogen missen!
Tot slot nog een aanwijzing in de richting van Borms, die ons eveneens verlaten heeft. Al is dat vast nog niet voor de eeuwigheid.
9 Albums in de top 10, meldt hij. Mogelijk een momentopname kort na het bericht van overlijden, maar ik heb ze nergens kunnen vinden.
In de Nederlandse topnotering staat weliswaar het nieuwe album Black Star op 1, maar binnen de top-10 uitsluitend het verzamelalbum Nothing has Changed op 7.
Op de singlelijst ontbreekt hij zelfs volledig in de top-10.
In eigen land staat Black Star eveneens op de hoogste plaats en genoemd verzamelalbum op 5.
De gegevens zouden, volgens een landelijk bericht, afkomstig zijn van 1-Tunes noteringen.
Klopt ook al niet, op de 16e januari staat The Best of Bowie op plaats 7. Heroes volgt op 17 en The Rise and Fall of Ziggy Stardust (etc.) op 19.
Om de tien noteringen vol te maken komen we op de plaatsen 21 t/m 34 terecht.
Zaterdagmiddag een absoluut hoogtepunt in de verwerking van zijn verscheiden meegemaakt in de grote overdekte tent op de Grote Markt in Groningen in het kader van Eurosonic -Open- Air.
Ja, een indrukwekkend grote tent met zelfs een balkon, omdat het in de open air in ons land des winters nog wel eens onaangenaam toeven kan zijn.... Zoals ook nu, compleet met sneeuwval!
Een wonder der techniek die tent, gedemonstreerd tijdens het grootste popfestival- en congres van Europa, en dus van de wereld. Geldt ook als een soort showcase, alleen het opzetten -hydraulisch- ging minder gesmeerd dan het plaatsen van menige circustent!
In die tent speelde begin van de middag het Noord Nederlands Orkest een compilatie van werk van Bowie in een klassiek jasje, wat eerder al het geval was tijdens het openingsconcert in de Oosterpoort.
Natte ogen voor de duizenden aanwezigen, dat kan ik u garanderen.....

Zelf zag ik Bowie één keer live en wel in de zomer van 1990 in het Goffertpark in Nijmegen. Geheel vooraan, zoals het betaamt.
Was er samen met een vriend en een jong stel, dat giga-fan was. Ze hadden thuis een papegaai met zijn naam, die hij ook nog perfect kon uitspreken!
---------------------------
The Bitch is Back, nu Bowie nog!