Nou ja, in de marge van? Helemaal niet eigenlijk! Maar heel veel dieren -in dit geval uitsluitend honden en ook nog van hetzelfde ras- die stuk voor stuk heel veel kunstjes lieten zien.
Op een schitterende accommodatie en ik hoefde er mijn woonplaats niet eens voor uit! Plaatsvervangend circus derhalve, dat moet kunnen voor een keer.....

Het gaat over het Wereldkampioenschap voor Hollandse herders dat het afgelopen weekend plaats vond in het Drentse Roden.
Een mooi ras dat wel eens onderbelicht blijft. Daar denken de eigenaren van de dieren die vanuit een stuk of 20 landen de reis naar Roden maakten uiteraard heel anders over!
De organiserende vereniging zetelt in het Groningse Hoogkerk, maar daar beschikken ze niet over zo'n prachtige accommodatie als in het Drentse dorp.
Alles werkte mee, zelfs het weer was perfect. Op vijf onderdelen werd er gestreden, waarbij de behendigheid mij het meeste aansprak.
De honden moeten dan een hindernis-parcours afleggen en op summiere aanwijzingen van hun baasjes (meestal dames) de juiste weg zien te vinden.
Over hoge obstakels, over balken springen (die er, net als bij paarden, makkelijk af kunnen vallen) en door van die bochtige tunnels.
En dat alles zo snel en foutloos mogelijk.
Een slalom van een stuk of 15 palen (vergeten te tellen...) en dat kennen we dan met name uit het circus. Voor honden en poezen.
Ik zag daar wel eens een training van (poes), dat leer je ze slechts met eindeloos geduld en heel veel liefde.
De snelheid waarmee die topsporthonden dit deden was soms haast niet met het blote oog waar te nemen! Formidabel!
De begeleiders van de honden in de hoogste categorie hadden dan ook regelmatig flinke moeite hun dieren bij te houden.
Dat moeten ze wel, want een hond weet uit zichzelf niet vanaf welke kant hij een hindernis moet nemen.
Hollandse herders zijn een stukje slanker dan Duitse. De meesten zijn kortharig, maar er bestaan (en waren) ook ruw- en langharigen.
Die laatsten worden met uitsterven bedreigd, ja ook hier al....
Deelnemers kwamen uiteraard uit ons land, ook heel veel Duitsers, maar ook uit de Verenigde Staten en Rusland, om een paar landen te noemen.
En de absolute kersverse wereldkampioen? Die kwam uit Hoogkerk (niks doorgestoken kaart) en luistert naar de naam Messi.
Ja, op dat niveau heeft een hond ook een achternaam. Messi van Le Dobrydan, om compleet te zijn. En zijn baasje heet José Stienstra.
En dat luisteren deed hij dus heel goed!
Een Duitse deelnemer werd tweede en de derde plaats ging eveneens naar huize Stienstra: die was voor Holland Nigel van Le Dobry, voorgevoerd door José's man Klaas..
Jaja, ze kunnen er wat van daar in Hoogkerk!
Hier Messi in actie:

Een andere in de slalom:

Een langharige op hetzelfde onderdeel:

O, en voor de liefhebbers werd er ook in ruime mate gepakwerkt.

Maar dat is niet helemaal mijn ding.... Uiteraard werden ze hierbij niet geslagen, ook al lijkt dat zo.
Apporteren was wel erg leuk, dat was weer een ander onderdeel.
Video:
http://www.dvhn.nl/drenthe/Roden-vol-bl ... 56596.html
United Dutch Gina uit Italië tijdens de keuring. Nog te jong voor een klinkend resultaat, ze is pas een jaar.....