Afgelopen donderdag een bezoek gebracht aan dit museum en uiteraard ook aan deze speciale tentoonstelling.
In het aangename gezelschap van een in Duitsland wonende vriendin.
Over Salto Mortale, de tentoonstelling van 140 circus-gerelateerde kunstwerken uit de vorige eeuw, kan ik kort zijn.
Die viel mij tegen. Maar dat is uiteraard een zeer persoonlijke ervaring.
Het gebodene was mij over het algemeen niet figuratief genoeg. Ook al heb ik met surrealisme dan weer geen problemen.
Maar voor mij persoonlijk moet het gewoon wel een beetje herkenbaar zijn, en daar ontbrak het grotendeels aan.
Grote namen ken ik doorgaans wel, maar ook dat is geen garantie voor bewondering.
Om een dwarsstraat te noemen: ik heb bijvoorbeeld niks met Van Gogh. Als één van de weinigen op aarde, denk ik wel eens.....
Die hing daar trouwens niet, geloof niet dat hij ooit aan het circus toe is gekomen.
Wel werken van onder andere Henri Matisse, Paul Klee en Pablo Picasso.
Let wel: het kunstwerk op de foto in het vorige bericht -met de samensteller- is dat niet, ook al wekte het museum zelf die indruk!
Goochelaar te paard is van de Oost-Duitse kunstenaar Hans Ticha.
Al zou je best mogen beweren dat het toch tamelijk in de stijl van Picasso is geschilderd.
Samengevat: alleen hiervoor zou ik de reis niet hebben willen maken.
Dan koos ik nog liever voor een fototentoonstelling, maar die kom je maar zelden tegen.
Gelukkig is het betreffende Ostfriesisches Landesmuseum op zich wel een bezoek waard.
Zoals de naam al doet vermoeden hebben ze een zeer uitgebreide collectie over de geschiedenis van dit landsdeel, en die is zeer interessant.
Met schitterde schilderijen van het vroegere Emden, dat in de Tweede Wereldoorlog zo goed als helemaal werd verwoest. Slechts één stadswijk(je) stond nog overeind.....
Een vestingstad, in vroeger dagen groter dan Groningen, en met een grote link met ons land.
Bekend als toevluchtsoord voor hier verdreven hugenoten in de Spaanse tijd. En als bakermat van de reformatie.
Prachtige collectie zilverwerk, met name in miniatuur. Zeer fraaie gebrandschilderde ramen, ook geschikt voor minder gelovigen...
Een unieke verzameling middeleeuwse harnassen en wapens, een hele verdieping vol en genoeg voor een compleet leger!
Met prachtig ingelegde geweerkolven, helaas uiteraard van ivoor.
Allemaal zeer verzorgd tentoongesteld in een ruim bemeten voormalig stadhuis.
Frisjes boven op de toren, maar wel een leuk uitzicht over de stad en de kerstmarkt voor de deur!

Grapje van de stad: de voetgangerslichten pal voor het museum laten OTTO (Waalkes) -een bekende komiek- zien in plaats van de gebruikelijke mannetjes.
Bij groen zie je dus zijn bekende 'loopje'.

En wij waren niet alleen de kinderen tot voorbeeld, in Duitsland krijg je nog altijd een beste flip voor door rood lopen.
Kom daar hier maar eens om......
Aan de overkant van het museum bevindt zich Dat Otto Huus, ook al weer -zelfs internationaal- bekend van de uit de muur te voorschijn komende olifant.
Ook die olifant siert trouwens verkeerslichten elders.