Zo daar was ze weer, drie keer is scheepsrecht....
Eerst een correctie: in mijn eerste verslagje had ik het over een kerstcircus in Kaiserslautern (daar is hun winterverblijf wel in de buurt) maar dat moest natuurlijk Gelsenkirchen, voor ons veel dichter bij in het Roergebied, zijn! Zie je wel dat niemand het leest, het was zelfs Martijn niet opgevallen!
Zaterdag was ik er dus opnieuw en bezocht de voorstelling samen met een Duitse (zaken)relatie. Die ik al jaren ken maar nog nooit ontmoet had. Ook een circusliefhebber, dat wel.
We bleken op veel punten een overeenkomende smaak te hebben, dus het klikte prima.
Dat ging van waar we het liefste zaten (dus echt niet in de loge!) tot de (grote) kwaliteit van het programma en het uitstekende orkest. Dat relatief nieuw is. En waar ik later van hoorde dat het aanvankelijk helemaal niet zo wilde vlotten allemaal.
Nou, dan waren we dus mooi op tijd, want zoals ik al schreef: het was nu in een woord perfect! En ik hoorde ze in totaal dus drie keer...
Ik noemde eerder al die uitstekende en aanstekelijke clowns van de (Russisch/Nederlandse) familie Stoliarov, met als hoogtepunten een luchtnummer dat uit de hand loopt, een schitterende romantische act van een clown op reuzenstelten die een levende pop als marionet laat bewegen en als derde de lachwekkende opkomst in tutu's en met duikbrillen op -op muziek van het Zwanenmeer- waarna de twee clowns hun dansje doen, de rokjes laten vallen waarop dan grote piepkikkers blijken te zijn bevestigd waarop ze (echt) de juiste tonen met het orkest meespelen. Hilarisch!
Ze waren overigens in 2005 in Monte Carlo, de laatste keer dat Prins Reinier III acte de présence gaf. Hij overleed dat jaar op 6 april.
Een ander hoogtepunt was de pas 19-jarige Française Adèle, nog niet lang geleden afgestudeerd aan een circusopleiding in Parijs. Aan de strapaten, maar van een uitzonderlijke klasse!
Door de combinatie van haar uiterlijk, kleding, muziekkeuze en niet in de laatste plaats haar oefeningen in de lucht! Daar gaan we nog van horen, die gaan we nog zien!
Verder wat ik al noemde: een schitterende exotenshow van directeur Reinhard Probst. Opvallend van opbouw en verrichtingen.
Prachtige paarden gepresenteerd door dochter Stephanie.
Een mooie en boeiende Hongaarse Post, gereden vanaf twee Friezen met vijf Arabieren ervoor.
Nou en dan waren er nog zeker een stuk of acht acts die ik niet beschreven heb.
Niet omdat ze niet goed waren, integendeel, maar omdat ik niet aan de gang wil blijven.....
Door mijn gezelschap op zaterdag moest ik er zondag wel opnieuw heen, want ik was met al mijn meegenomen winterwortels thuis gekomen....
Zondag heerlijk in het zonnetje rondgehangen en alles kunnen doen wat ik wilde, vooral als paardenknuffelaar!
O, maar die wortels waren niet voor hen -hun voederschema luistert secuur-, maar voor de kamelen, dromedarissen, lama's en geiten.
Ha, en ook voor de emoes, dunne plakjes dan!
Met wie ik al die dagen erg goed op kon schieten was junior-directeur Andreas (Andy voor intimi en dus ook voor mij...) Probst.
De man die binnen vast niet al te lange tijd het stokje over gaat nemen.
Nooit of amper te vinden geweest in de piste, zoals zijn zussen, maar altijd in de ban van de techniek.
Nu Hoofd Op- en Afbouw en Voorstellingstechniek. En als dusdanig verantwoordelijk voor licht en geluid.
Voor het eerst maakte hij een uitgekiend lichtplan en daar waren we dus getuige van.
Hoe dat er vroeger uitzag kan ik niet vertellen, maar vast niet zo perfect als nu!
Geheel ongevraagd kreeg ik zomaar een aantal oude programmaboekjes van hem cadeau, nou als dat niet lief is....
Ja hoor, hij is niet alleen heel aardig maar ziet er ook nog eens heel aantrekkelijk uit.
Jammer dat ik geen echt Circusprinsesje ben, want dan wist ik het wel!
Maar ijdele hoop, 'gewone' burger(circus)meisjes komen vast niet in aanmerking!
Dan nog een bijzondere belevenis op zondag.
Mijn broer was er ook, en die moest en zou op de foto met Gera de leeuw. Met gevaar voor eigen leven, dat spreekt!
Ziehier het resultaat:
Bijlage:
__AA1.jpg [ 148.06 KiB | 4557 keer bekeken ]
(Bild: Fam. Berousek) U kunt de foto vergroten door er op te klikken, twee keer zelfs!
Nee hoor, grapje, het was helemaal geen vrouwtje maar een echte kerel.
Die Simba heet, die naam ken ik nog wel uit The Lion King.
En vast wel ouder is dan zijn verzorgers vertellen..... Ik schat minstens een maand of zeven.
Als dat mannetje niet gedrogeerd is weet ik het niet meer! Nee, niet die leeuw maar mijn broer!
En als we goed kijken: is er daar op de foto niet ergens een plankje los? Of krijgt het circus onderweg naar de volgende plaats een lekke band?
Dat vraagt dan toch om een boycot!!
Niets voor mij, met zo'n wild dier op de foto!
Want hij lijkt nu mooi rustig, maar in werkelijkheid reageerde hij met z'n poten en bek iedere keer als hij werd aangeraakt, wat eigenlijk niet mocht!
Ja, en daar zijn dan net weer geen foto's van gemaakt.....
Gelukkig waren meneer en mevrouw Berousek (aardige mensen trouwens...) vlakbij met een grote bezem!
Maar er waren voldoende getuigen: dit schouwspel speelde zich af met al het publiek al in de tent.
Waaronder ook dit keer weer Nederlanders, zoals bijvoorbeeld de tourmanager van onder meer Circus Renz Berlin en zijn lieftallige gade.
Die overigens niet in Leer bleek te wonen -zoals hij eerder wel eens blufte- maar in Weener. Waar ikzelf wel eens boodschap bij de Combi....
Ha, misschien had die wel iets in het drankje van mijn broer gedaan waardoor hij zo'n wezenloze indruk maakt op de foto....
Maar verder een aardige man en genoemd circus laat u groeten!
Ze hebben het in Noord-Nederland prima naar de zin en kregen onlangs zelfs daar ....... eerdergenoemde Gera de Leeuw (nu mèt een hoofdletter...) op bezoek.
Die kwam natuurlijk kijken of haar Circusweb-award wel regelmatig gepoetst werd....
Nog een leuk nieuwtje?
Het circus draaide top in de woonplaats van niemand minder dan Anja Hazekamp, de uitverkorene van de Partij voor de Dieren die ons volk kortgeleden Europa binnenstemde!
Ja, de wereld is klein..... En hopelijk is Brussel voor haar te groot, laat staan helemaal naar Straatsburg......
Ha, nog maar even mijn lijstje bijgewerkt:
Circussen dit jaar bezocht:
Circus Fiësta - Groningen
Circus Zanzara - Amsterdam
Circus Sander & Friends - Leeuwarden
Wintercircus Martin Hanson - Rijswijk
Circus René & Patrizia Althoff - Gronau
Circus Wonderland - Scheemda
Cirque du Soleil met Koozå - Amsterdam (2x)
Ashton Brothers in Carré
Circus Barani - Olst
Circus Belly Wien - Almelo
Magic Circus - Amsterdam
Zirkus Charles Knie - Oldenburg
Circus Herman Renz - Arnhem
Circus Iarz Italiano - Apeldoorn (2x)
Circus Belly Wien - Dordrecht
Circus Probst - Leer (3x)
(N.B. Bij sommige circussen niet de gehele voorstelling, wat niets te maken had met de kwaliteit!)
Circussen die ik de komende tijd hoop te bezoeken:
Circus Krone - Münster
Circus Carl Busch - Bremen
Circus Renz Berlin - Ergens in het Noorden....