Circuswereld Forum

Welkom op dit forum. Lezen is leuk maar zelf een bericht plaatsen maakt het voor de anderen nog leuker.
Het is momenteel vr mei 03, 2024 6:37 am

Alle tijden zijn UTC+02:00




Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichtonderwerp: circus Americano in Frankrijk
BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2010 7:07 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Vanaf vandaag speelt circus Americano 10 dagen in Douai in Frankrijk (in een hal). De week er na in Valenciennes (in de tent). Allebei niet ver over de Belgisch Franse grens. Uniek dus! Want het circus is al jarenlang niet meer in Belgie geweest. Om maar te zwijgen over Nederland! Daarna reist een gedeelte van het circus, waar onder de 5 Indische olifanten, door naar Kerstcircus Den Bosch.

Mijn vraag is: wat zijn de speeltijden in Frankrijk? En wat is de lokatie? Zoekwerk op internet heeft mij nog niets opgeleverd.


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2010 7:27 pm 
Offline

Lid geworden op: zo okt 11, 2009 12:07 pm
Berichten: 273
sylvio schreef:
Vanaf vandaag speelt circus Americano 10 dagen in Douai in Frankrijk (in een hal). De week er na in Valenciennes (in de tent). Allebei niet ver over de Belgisch Franse grens. Uniek dus! Want het circus is al jarenlang niet meer in Belgie geweest. Om maar te zwijgen over Nederland! Daarna reist een gedeelte van het circus, waar onder de 5 Indische olifanten, door naar Kerstcircus Den Bosch.

Mijn vraag is: wat zijn de speeltijden in Frankrijk? En wat is de lokatie? Zoekwerk op internet heeft mij nog niets opgeleverd.



hallo
in douai gastiert man in einer messehalle im "parc gayant expo" es werden zwei öffentliche vorstellungen gegeben.
samstag 04.dez. 14.30uhr und sonntag 12.dez. 17uhr. sonst gala vorstellungen.

in valenciennes "parking lacuzon" spielt man dreimal öffentlich im chapiteau.
16.dez.20uhr...17.dez.20uhr und samstag 18.dez. 20.30uhr
georg
georg


Omhoog
   
BerichtGeplaatst: za jan 22, 2011 9:14 pm 
Offline

Lid geworden op: ma nov 21, 2005 8:56 pm
Berichten: 324
Al jaren wilde ik circus Americano graag weer eens zien. Vooral omdat dit circus als een van de zeer weinigen nog een grote olifantengroep heeft en omdat onder de olifantendompteurs Flavio Togni mijn favoriet is. Verder houd ik van groot.

Nog in 1992 had dit circus maar liefst 15 Indische olifanten! Uniek in Europa! Het was in 1996 helaas voor het laatst dat dit circus in Nederland was voor een tournee. Er waren toen 12 olifanten aanwezig, want enkele waren aan Louis Knie uitgeleend.

Ik heb begrepen dat de Nederlandse tourmanager Fernand Banning (tevens producent Kerstcircus Ahoy) Americano daarna niet meer naar ons land haalde omdat hij het programma door de jaren te weinig vond vernieuwen. Nadat door Banning georganiaseerde tournees van de grote buitenlandse circussen Louis Knie (2000), Krone (2004) en Arena (2006) qua bezoekersaantallen niet succesvol verliepen (Louis Knie ging er zelfs aan failliet) haalde hij aan grote zomercircussen helaas niets meer ons land in.

Daarnaast ging Americano in plaats van op tournee zich steeds meer richten op verhuur. Zo zag ik in 2001 nog 9 Americano olifanten bij circus Arena in Denemarken. Succesvol gepresenteerd door Kim Benneweis.

In 2003 zag ik toch nog eens het gehele circus Americano. Dit was tijdens een Belgische tournee, die ook niet succesvol verliep.

Na wat onvermijdelijke uitval door sterfte in de loop der jaren heeft Americano momenteel nog 9 olifanten. (Samen met Franco Knie de grootste groep in Europa.) De laatste jaren zijn er 4 van die 9 Americano olifanten vast bij Arlette Gruss (ook in de winter), waardoor Flavio Togni wanneer hij (slechts af en toe) op tournee gaat daarvoor nog 5 olifanten over heeft (waarvann enkele buiten de tournee in een Italiaanse dierentuin staan.)

Terwijl Herman Renz de afgelopen jaren tijgers en paarden van Americano huurde bleek de huur van Amercano olifanten helaas niet binnen het bugdet te passen.

Ik was daarom zeer verrast toen ik dit najaar hoorde dat deze na jaren alle 5 toch naar Nederland zouden komen, dankzij Mega Kerstcircus Den Bosch! Nog meer verheugd was ik toen ik later hoorde dat het complete circus Americano dit jaar naar Noord Frankrijk kwam. In Douai in een hal en in Valenciennes in de Americano tent. De naam van de show was Cirque Gigantissimo.

Met dank aan forumlid Georg, die mij de speeltijden wist te melden, reisde ik zodoende op zondag 12 december naar Douai. Ik kon ten eerste niet rustig wachten tot Den Bosch en wilde daarnaast superster Flavio Togni persoonlijk aan het werk zien. (In Den Bosch zou hij zelf niet komen.) Ondanks dat het circus in het Noord-Franse Douai in een grote hal was opgebouwd ademde het van binnen toch de Americano sfeer. Grote trubunes en bovenal het Americano-eigen 3 piste- systeem! Eigenlijk was het de gehele show de grote ovalen piste (handig voor de olifanten!), maar met de 3 voudige paardenvrijheidsdressuur werd dit grote ovaal in 3 ronde pistes verdeeld.

Over de show.....Fascinerend, die American stijl! Alles in formaat XXL!

Geopend wordt met een parade, die de gehele ovalen piste vult. Zo'n grote openingsparade moet je gezien hebben om het te geloven. Er liep ook een olifant in mee (vroeger 3).

Te zien was een paardenshow van de troupe Alex met 6 paarden.

Verder een grote groep Chinezen die een uitgebreid repertoir aan gevechtstkunsten vertoont. Mogelijk de groep uit het afgelopen Krone programma? (Er was geen programmaboek.)

De 5 olifanten had ik verwacht als slotnummer. Geheel tegen mijn verwachting in kwamen deze al vrij vlot in de eerste helft de piste in.

5 olifanten is heel wat anders dan de 1 of 2 individuen in de circussen in Nederland! Het gekke was echter dat door de enorm grote ovalen piste het hier eigenlijk niet eens zo heel veel leek. Vroeger was de groep immers veel groter. Wanneer ze rondliepen was het grootste deel van de piste nog leeg!

Toch werd ik weer groot fan van Flavio Togni. Wat een vakman is dit toch. Hij heeft een perfecte samenwerking met de grijshuiden. Het nummer lijkt wel als vanzelf te gaan. Daarnaast heeft hij ook een flinke dosis uitstraling en showmanship! Er staat echt een ster in de piste! Jammer dat hij nog maar weinig op tournee gaat en meestal alleen dieren verhuurt. Fantastische Aziatische tamtam muziek was bij dit nummer van Indische olifanten zeer toepasselijk. Klasse!

Sommige circussen hebben een ballet. Hier stonden op een gegeven moment 14 dansers in de piste!

In veel circussen is een tissuenummer te zien. Hier toonde men een 5 voudig tissuenummer!

Niet 1, 2 of 3 hogeschoolpaarden, maar een 6 voudige hogeschool!

Zoals gezegd werden voor de vrijheidsdressuur 3 pistes gecreeerd. In alle 3 de pistes werden 6 paarden gepresenteerd! In 3 verschillende kleuren. Uniek!

Het aantal van slechts 3 tijgers was in tegenstelling tot de rest (en andere circussen) juist mager. (Maar tijgers zijn geen groepsdieren.) Het nummer met 2 gouden en 1 witte tijger kwam mij zeer bekend voor. Dit nummer was in 2009 bij Herman Renz te zien! Gepresenteerd door Hans Suppmeier. Opvallend vond ik wel dat het bij Flavio meer als vanzelf ging.

Clownerie kon ik niet verstaan en maakte op mij weinig indruk.

Groot hoeft niet altijd goed te zijn (denk aan het Spaanse Universal met 2 pistes), maar in dit geval was het dat wel! Flavio Togni staat niet voor niets eind deze maand in Monte Carlo met alle dierennummers (5 stuks!) in de piste!

Wat Americano toont is niet alleen megagroot en massaal, maar ook echt een mooie goede show. Heel goede moderne muziek en prachtig geklede artiesten maken het ook kwalitatief groot!

Dit circus blijft een van mijn favorieten.

Mensen die niet geweest zijn hebben echt iets gemist.

Doordat dit de laatste show was in Douai, kon ik na afloop nog zien hoe de dieren in de vrachtwagens gingen voor de rit naar Valenciennes. Veel circussen (o.a. Herman Renz en Alberto Athoff) werken de laatste jaren wat economischer door vrachtwagens door containers te vervangen (deze vragen geen A.P.K. en wegenbelasting). Ook hier zag ik die trend. Zo gingen de paarden in omgebouwde containers. Tussenhekken hielden de dieren uit elkaar.

De grote open luchtroosters in de olifantenwagen deden mij nogal koud aan. (Dit circus komt uit een land met een Middellands zeeklimaat.) Na een week Valenciennes zou een gedeelte van dit circus doorreizen naar Nederland voor het Mega Kerstcircus van Den Bosch. (zie ook mijn verslag onder dat topic.) Gelukkig constateerde ik daar dat men met houten plankjes en touw de roosters inmiddels had dichtgemaakt.

Hopelijk betekent de aanwezigheid van Favio Togni in Monte Carlo eind deze maand een aanleiding voor meer Nederlandse (winter)circussen om eens wat meer te denken aan het contracteren van de kwalitatief hoogstaande Togni nummers.


Laatst gewijzigd door sylvio op do jan 27, 2011 7:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Omhoog
   
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC+02:00


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten


Je kunt niet nieuwe berichten plaatsen in dit forum
Je kunt niet reageren op onderwerpen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten wijzigen in dit forum
Je kunt niet je eigen berichten verwijderen in dit forum
Je kunt geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoek op:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBBservice.nl & phpBB.nl.